• Tomkartong

    Orimligt rädd. Hjälp

    Hej.
    Jag är gravid i vecka 14 med mitt första barn. I flera år har tanken på att behöva föda barn skrämt mig så otroligt jäkla mycket och tanken på kejsarsnitt ger mig nästan ännu mer panik.
    Det jag är rädd för är inte bristningar, lång förlossning eller smärta,  det är att verkligen dö. Dödsdö liksom.
    Jag är medveten om att risken för att avlida av förlossningskomplikationer i sverige är ytterst ovanligt (4-12 beroende på hur man räknar) Men ändå känner jag att det skulle kunna vara jag.
    Är det någon mer som känner så här eller är jag helt ensam. 
    Jag tror att min rädsla skulle rent kliniskt klassas som en fobi och tanken på förlossning/kejsarsnitt ger mig panikångest. 

  • Svar på tråden Orimligt rädd. Hjälp
  • LillaJag06

    Har du pratat med någon om detta? Om inte är det på tiden eftersom du nu tom redan är gravid. Det finns liksom INGEN annan utgång du MÅSTE föda barnet. Antingen vaginalt eller via KS.
    Hoppas verkligen att du kan få hjälp med detta.

  • Tomkartong
    LillaJag06 skrev 2016-11-28 17:17:59 följande:

    Har du pratat med någon om detta? Om inte är det på tiden eftersom du nu tom redan är gravid. Det finns liksom INGEN annan utgång du MÅSTE föda barnet. Antingen vaginalt eller via KS.
    Hoppas verkligen att du kan få hjälp med detta.


    Självklart har jag nämnt detta för min barnmorska. Jag ska få komma till auroramottagning i typ vecka 30.. Tyvärr har jag svårt att tro att det kommer att hjälpa så därför väljer jag att prata om det. Jag förstår ju att min rädsla är osund och ganska obefogad och ungen ska ju ut till slut. ;)
    Sen är det lite synd att den hjälp man får inte erbjuds så sent som den gör, nu går ju jag i ständig stress och oro över förlossning..
  • LillaJag06
    Tomkartong skrev 2016-11-28 17:43:56 följande:
    Självklart har jag nämnt detta för min barnmorska. Jag ska få komma till auroramottagning i typ vecka 30.. Tyvärr har jag svårt att tro att det kommer att hjälpa så därför väljer jag att prata om det. Jag förstår ju att min rädsla är osund och ganska obefogad och ungen ska ju ut till slut. ;)
    Sen är det lite synd att den hjälp man får inte erbjuds så sent som den gör, nu går ju jag i ständig stress och oro över förlossning..
    Synd att du inte kunde få någon hjälp innan du blev gravid.
    Tycker synd om dig :(
    Det hjälper säkert inte att höra från andra hur deras förlossningar varit eftersom att du varit rädd så länge.
    Men en sak vet jag. När det är klart kommer det vara värt det <3
  • Tomkartong
    LillaJag06 skrev 2016-11-28 17:48:01 följande:
    Synd att du inte kunde få någon hjälp innan du blev gravid.
    Tycker synd om dig :(
    Det hjälper säkert inte att höra från andra hur deras förlossningar varit eftersom att du varit rädd så länge.
    Men en sak vet jag. När det är klart kommer det vara värt det <3
    Märkligt nog så tycker jag att det är ganska skönt att få veta hur andras förlossningar har varit. Klarar dom så klarar väl jag?
    Jag har också tittat på väldigt mycket filmer och klipp på kvinnor som föder barn och märker att det hjälper till lite grann.
    Tack!
  • LillaJag06
    Tomkartong skrev 2016-11-28 18:28:57 följande:
    Märkligt nog så tycker jag att det är ganska skönt att få veta hur andras förlossningar har varit. Klarar dom så klarar väl jag?
    Jag har också tittat på väldigt mycket filmer och klipp på kvinnor som föder barn och märker att det hjälper till lite grann.
    Tack!
    Det är ju jättebra. Finns olika tv program och tom videos på youtube.
  • Emmask

    Jag tycker att du ska fråga din bm om du inte kan få en tidigare tid. Jag förstår inte varför du ska få odla din oro så onödigt länge. Jag vill råda dig att ta kontakt meden doula så länge. Googla ODIS. Ha ett förlossningsförberedande samtal så snart som möjligt. Ofta lossnar saker när man får prata med någon som kan en del om förlossningar och smärthantering. I vilken del av landet bor du? Bor du där jag bor kan jag hålla förberedande samtal med dig.

Svar på tråden Orimligt rädd. Hjälp