• Äldre 28 Nov 19:01
    3780 visningar
    3 svar
    3
    3780

    Kinesiska ananas-kakor

    Hejsan! Jag försöker baka kinesiska ananas-kakor med hjälp av ett kinesiskt recept. Tyvärr så blev det inte så bra.


    jingyan.baidu.com/article/363872ec8a856b6e4aa16f61.html
    Detta är receptet, jag tror det är svårt att förstå. Det går att översätta med nån översättningssida.


    Först ska men göra nån slags sylt av ananas. Man kan blanda i vintermelon men det är svårt att få tag i i Sverige. Även maltos / maltsocker är inte så vanligt i Sverige men jag antar att man kan skippa det. Det verkar helt enkelt som man kokar ananas med socker och rör om tills man får någon slags sylt.


    Sen kommer nästa steg. Själva kakan.
    Man ska blanda en okänd mängd socker med margarin. Tänk på att de förmodligen har andra slags margariner och socker i Kina.
    Även florsocker ska man tydligen ha.
    Vi tillsätter ett ägg.
    Något kryddmått salt.
    En återigen okänd mängd mjöl. Och inte vilken slags mjöl som helst utan bagerimjöl. Detta är också svårt att få tag på så på nått sätt måste vi ändra det så det passar vetemjöl.


    Det verkar ju likt sockerkaka, tyvärr gillar jag inte sockerkaka så mycket.
    Finns det någon här som känner igen kakreceptet? Vad för slags kaka skulle passa som har sylt inuti? Jag är tacksam för all hjälp.
  • Svar på tråden Kinesiska ananas-kakor
  • kontro­llant
    Äldre 28 Nov 20:59
    #1

    Hoppas att detta kan vara till någon hjälp: http://kirbiecravings.com/2016/02/chinese-pineapple-cakes.html

  • Äldre 28 Nov 21:17
    #2

    Jag har ätit sådana, det var nästan exakt som en hallongrotta fast med ananassylt. Goda!

  • Äldre 28 Nov 21:20
    #3

    Manitoba cream finns ett mjöl som heter (lila förpackning) som ska vara som bagerimjöl.

Svar på tråden Kinesiska ananas-kakor