• pjdn

Slippa hyra vid vattenskada?

Har man rätt till ekonomisk ersättning i form av reducerad hyra av Brf/Hsb vid vattenskada?

Jag har precis haft ett långdraget ärende efter en vattenskada i köket.
    Långa ledtider och nu 3 månader efter skadeanmälan kan vi äntligen flytta hem.
    Under den här tiden har vi likväl fått betala full hyra och detta är något som jag ställer mig frågande till. Har varit i kontakt med Hsb och förklarat min syn på det hela men fick givetvis ett nekande svar att jag inte kan vänta mig någon ersättning.

Föreningen vi bor i har ett kollektivt brf-tillägg vilket i det här fallet betyder att dom ansvarar för rivning och avfuktning men att ansvaret sedan går över på oss att återställa köket. 

Problemet i det hela har varit att det är jag som fått jaga berörda personer som skulle riva ut vårat kök trots att ansvaret låg på Hsb. Omöjliga att få kontakt med men när jag väl fick tag på firman som skulle riva ut fick jag till svar att dom tidigast kunde komma om 4 veckor. Detta trots att dom fick en heads-up redan vid skadeanmälan så har inte Hsb och den här firman lyckats prata ihop sig för att få detta att flyta på. Skall tilläggas att föreningen har avtal med den här firman och således var vi låsta till att använda oss av dom.

Jag ställde mig frågande till svaret i telefonen och efter viss diskussion fick jag dom att komma dagen efter för att riva ut köket tack och lov. Vid den tidpunkten har det redan gått 1 månad från skadeanmälan. Hade jag inte stått på mig hade ledtiden blivit 2 månader från skadeanmälan tills dom kom och rev ut. En ledtid som blivit verklighet om jag inte jagat dom, trots att ansvaret här låg på Hsb.

Efter detta stod en avfuktare i nästan 1 månad så summan av allting blev att det tog 2 månader från skadeanmälan innan vi kunde börja bygga upp vårat kök igen. Dessa 2 månader hävdar jag att det inte är skäligt att betala full hyra.

Någon som har erfarenhet av detta? Vart kan man vända sig när man inte får något vettigt svar från Hsb? Och kan jag ha rätt till ersättning överhuvudtaget?

• Svar på tråden Slippa hyra vid vattenskada?
  • Anna37

Men varför lägger du krut på att skriva ett tråd här? När du kan googla istället och använda energin på att komma framåt, tror du att du kommer få något vettigt svar här inne? Suck... man blir så trött

• Meus Veritas

När vi bodde i brf/HSB och fick vattenskada så ersatte dom enbart rivningen och avfuktningen. Tapeter och att återställa låg på oss trots att skadan uppstod pga ett byggfel. Vi fick sova på madrasser i ett annat rum, vi frågade om det med hyra osv men fick till svar att dom inte ersatte eller reducerade den något. Nu kan det ju vara olika i olika föreningar så bäst är att ringa huvudkontoret och fråga någon kunnig. Här på fl kommer du nog som mest få svar på hur det varit för andra men inte hur det är för er. Hoppas att det ordnar sig för er.

• pjdn

Anna37 - Tack för ett givande svar. Självklart har jag googlat. Har dock inte funnit svar på mina frågor. Mycket möjligt att jag letat på fel ställen, men då du verkar expert inom området kan du ju hänvisa mig rätt?

Meus Veritas - Tack för ditt svar. Kan tilläggas i vårat fall att vi ej kunnat bo hemma då köket revs ur och även spis kopplades ut. Svartmögel i köket .. Inget bra ställe att bo på med barn.

• StevenDiese

Hur bekostades ert tillfälliga boende då?

• pjdn

StevenDiese - Vi har löst det med att bo hos mina föräldrar under dessa månader. Eventuella merkostnader som tillkommit under denna vistelse håller jag på att reder ut med vårat försäkringsbolag.

Men det är något helt annat än brf-tillägget som står på föreningen.

• pjdn
    Hittade lite intressant information nu i alla fall ..

Nedsättning av årsavgift (bostadsrättshavare)

Ett vanligt missförstånd som uppstår bland många är att bostadsrättshavare skulle ha samma rättigheter till nedsättning av sin årsavgift som en hyresgäst har för sin hyra. (Årsavgiften är den avgift som man som bostadsrättshavare betalar in till sin förening, normalt uppdelad att betalas varje månad). En viktig skillnad mot vad som gäller för hyresrätt, och en förutsättning för att en bostadsrättshavare ska få rätt till nedsättning av årsavgiften, är att bostadsrättsföreningen har varit vållande till det hinder eller men som har uppstått. Det vill säga att föreningens företrädare varit vårdslösa i sitt handlande eller genom sin underlåtenhet att handla. I sådana fall har man som bostadsrättshavare, för den tid då hinder eller men i nyttjanderätten föreligger, rätt till en skälig nedsättning (reducering) av årsavgiften. Den skäliga nedsättningen ska anpassas till bristens omfattning och karaktär. Kan lägenheten till exempel användas till viss del ska nedsättningen anpassas efter det, men om lägenheten är helt oanvändbar så borde, i många fall, hela avgiften kunna sättas ned.

Brf/Hsb har ju inte direkt varit vårdslösa i det här fallet, men deras hantering av ärendet är under all kritik och bör kunna gå in under kategorin "genom sin underlåtenhet att handla" ..

• Anna37
    pjdn skrev 2016-11-29 08:48:21 följande:

Anna37 - Tack för ett givande svar. Självklart har jag googlat. Har dock inte funnit svar på mina frågor. Mycket möjligt att jag letat på fel ställen, men då du verkar expert inom området kan du ju hänvisa mig rätt?

Meus Veritas - Tack för ditt svar. Kan tilläggas i vårat fall att vi ej kunnat bo hemma då köket revs ur och även spis kopplades ut. Svartmögel i köket .. Inget bra ställe att bo på med barn.

Skönt att du anser mig vara expert. Då du kan tolka det, borde du kunna finna svaren på dina frågor själv!
  • Queennr1

Fast du betalar ju ingen "hyra" på det viset. Mer att jämföra med att du har ett hus på en arrenderad tomt. Om huset blir obrukbart måste du ändå fortsätta betala arrendet, eller vägföreningsavgiften etc.

• StevenDiese
    Anna37 skrev 2016-11-29 12:06:44 följande:
    Skönt att du anser mig vara expert. Då du kan tolka det, borde du kunna finna svaren på dina frågor själv!
    Snälla Anna37.

Du är helt oresonlig.
  • Sjömamma

Du har inte rätt att få nedsättning på månadsavgiften men du kan få ersättning för extra boende från din hemförsäkring. Jag är precis i en liknande situation. Det tog föreningen/fastighetsförvaltaren fem månader att utreda mögel och fuktskada i vår br. Under den tiden har jag och min dotter fått sova på madrasser i min mammas lägenhet. Nu har vi precis fått rätt till ersättning för extra boende så vi kan bo tillsammans med min sambo igen.

• Nymphaea
    Anna37 skrev 2016-11-29 08:11:30 följande:

Men varför lägger du krut på att skriva ett tråd här? När du kan googla istället och använda energin på att komma framåt, tror du att du kommer få något vettigt svar här inne? Suck... man blir så trött

Men lugna dig....
  • Butterscotch

"De" och "föreningen" är ju du och dina grannar. Så det blir lite konstigt när du skriver "de har underlåtit att handla". Kanske är det skillnad i en stor HSB-förening jämfört med andra, mindre, föreningar. Här t ex finns det ingen som jobbar heltid med förvaltningen av vår fastighet utan alla i styrelsen gör styrelsejobbet på sin fritid. Tycker en medlem att någon uppgift går långsamt att genomföra är denne välkommen att hugga i själv, inget konstigt med det. Vi äger ju alla huset gemensamt.

• pjdn

I det här fallet har föreningen anlitat en person på HSB för att driva det här ärendet, mot ersättning om jag tolkat ett mail rätt från just den här personen från HSB.

Att hon fått betalt för att i stort sett inte ha gjort ett skit stör mig enormt och det är där jag också anser att hon agerat handlingsförlamat då det är jag som fått driva på HSB's åtaganden för att något överhuvudtaget skulle hända.

• mjöle

då du bor i en bostadsrätt betalar du ingen hyra som du skriver utan en avgift till föreningen som ska täcka kostnader som föreningen har. 
    att få reducering av avgiften är då något som bostadsrättsföreningens styrelse kan besluta om. det är din lägenhet och precis som om du skulle bott i en egen villa så ansvarar du för många delar själv. vill du ha en reducerad avgift måste du övertyga föreningen om att de brustit i sina åtaganden och att det inte är du som ansvarar. vid en vattenskada som i ditt fall kan du ju kräva ersättning av ditt försäkringsbolag beroende på du försäkrat din lägenhet.
    att föreningen inte har en försäkring som täcker allt är ju något som ni som bor i föreningen själva har ansvar över = högre månadsavgift ger bättre försäkring etc.

Svar på tråden Slippa hyra vid vattenskada?