Slippa hyra vid vattenskada?
Har man rätt till ekonomisk ersättning i form av reducerad hyra av Brf/Hsb vid vattenskada?
Jag har precis haft ett långdraget ärende efter en vattenskada i köket.
Långa ledtider och nu 3 månader efter skadeanmälan kan vi äntligen flytta hem.
Under den här tiden har vi likväl fått betala full hyra och detta är något som jag ställer mig frågande till. Har varit i kontakt med Hsb och förklarat min syn på det hela men fick givetvis ett nekande svar att jag inte kan vänta mig någon ersättning.
Föreningen vi bor i har ett kollektivt brf-tillägg vilket i det här fallet betyder att dom ansvarar för rivning och avfuktning men att ansvaret sedan går över på oss att återställa köket.
Problemet i det hela har varit att det är jag som fått jaga berörda personer som skulle riva ut vårat kök trots att ansvaret låg på Hsb. Omöjliga att få kontakt med men när jag väl fick tag på firman som skulle riva ut fick jag till svar att dom tidigast kunde komma om 4 veckor. Detta trots att dom fick en heads-up redan vid skadeanmälan så har inte Hsb och den här firman lyckats prata ihop sig för att få detta att flyta på. Skall tilläggas att föreningen har avtal med den här firman och således var vi låsta till att använda oss av dom.
Jag ställde mig frågande till svaret i telefonen och efter viss diskussion fick jag dom att komma dagen efter för att riva ut köket tack och lov. Vid den tidpunkten har det redan gått 1 månad från skadeanmälan. Hade jag inte stått på mig hade ledtiden blivit 2 månader från skadeanmälan tills dom kom och rev ut. En ledtid som blivit verklighet om jag inte jagat dom, trots att ansvaret här låg på Hsb.
Efter detta stod en avfuktare i nästan 1 månad så summan av allting blev att det tog 2 månader från skadeanmälan innan vi kunde börja bygga upp vårat kök igen. Dessa 2 månader hävdar jag att det inte är skäligt att betala full hyra.
Någon som har erfarenhet av detta? Vart kan man vända sig när man inte får något vettigt svar från Hsb? Och kan jag ha rätt till ersättning överhuvudtaget?