• Anonym (Nedstämd)

Kan man bli sämre när man höjer dos av sertralin? Någon med erfarenhet?

Har en utmattningssyndrom . Har efter mkt om o men börjat med antidepressiva då min utmattning gled in i en depression utan jag märkte det. Blev inte bättre utan bara sämre o mina tester påvisar lättare form av depression. Har stått nu på 50mg sertralin i 3-4 veckor. Inte märkt ngn skillnad än förutom insättningssymtom som dålig mage, lite ångest, orolig osv. Började igår med en höjning till 75mg. Tycker idag att jag är mer ledsen mer håglös mer låg. Kan det vara höjningen? Känns lite tröstlöst att jag inte känner mig bättre ön med medicinen. Har jobbat 50% ett tag men nu fått gå ner till 25% pga att jag är så trött o har kognitiva svårigheter! Hoppas så att jag skall kunna bli hjälpt av dessa tabletter. Kan jag märka en skillnad el skulle jag redan ha gjort det i så fall? Vill tillägga att jag även få fin hjälp av en psykoterapeut som arbetet betalar!

• Svar på tråden Kan man bli sämre när man höjer dos av sertralin? Någon med erfarenhet?
  • Anonym (Nedstämd)

Ingen med egen erfarenhet? Känner mig så ledsen över detta!

• molly11
    Anonym (Nedstämd) skrev 2016-11-29 20:32:55 följande:

Ingen med egen erfarenhet? Känner mig så ledsen över detta!

Minsta höjning eller sänkning gör att man mår sämre det kan ta från några dar upp till 4 veckor fick vi höra! Kan ta månader innan man når en passande dos och passar den inte trappar man ner under lång tid för att prova nästa medicin! Min sambo har käkat dom förut. Han lider av generaliserad ångestsyndrom! Samt en bekant som hållit på i år med byte, höjningar osv! Det är ett rent helvete! Men väl värt det när man får det rätt!
  • Anonym (Nedstämd)

Tack snälla för ditt svar!

Fler med erfarenheter?

• Anonym (Nedstämd)

.....,

• Anonym (H)

Hej!

Jag åt sertralin en period och man kan absolut må sämre när man ökar dosen. Jag bytte dock ganska snabbt till citalopram då jag inte tålde sertralin.

Hoppas att du mår bättre snart!

• Anonym (Nedstämd)
    Anonym (H) skrev 2016-11-29 22:04:57 följande:

Hej!

Jag åt sertralin en period och man kan absolut må sämre när man ökar dosen. Jag bytte dock ganska snabbt till citalopram då jag inte tålde sertralin.

Hoppas att du mår bättre snart!

På vilket sätt märkte du att du inte tålde sertralinet?
  • Anonym (H)
    Anonym (Nedstämd) skrev 2016-11-29 22:06:19 följande:

På vilket sätt märkte du att du inte tålde sertralinet?

Min mage blev helt förstörd. Jag var konstant dålig i magen och mådde illa.
  • Anonym (Nedstämd)

Någon annan som fick sämre mående, alltså mer nedstämd vid höjning av dosen?

• Anonym (Nedstämd)

......

• Anonym (E)

Det är vanligt att man kan må lite sämre under en period när man höjer dosen medicin, men det klingar av tillslut.
    Jag har också ätit sertralin, men fick byta för jag klarade inte av alla biverkningar.

• i-o

Mitt tips är, lär dig hantera dina känslor istället och hitta en bra terapeut eller psykolog. Att käka sådana där piller skapar en massa konsekvenser för en väldigt viktig balans i huvudet. Har du säkerställt att måendet inte har andra faktorer, dåligt umgänge, stress, sömnbrist m.m.

Du kan i annat fall säkert höja dosen i steg upp till 300mg. Men räkna med att du kommer få bieffekter vid utsättning senare.

Som bakgrund. Big Pharma är ingens vän, det är en oligarki som är en av världens rikaste och mest inflytelserika. psykiatri är en psuedovetenskap. Psykologi är äkta och "rent".

• Anonym (Nedstämd)
    i-o skrev 2016-11-30 15:22:50 följande:

Mitt tips är, lär dig hantera dina känslor istället och hitta en bra terapeut eller psykolog. Att käka sådana där piller skapar en massa konsekvenser för en väldigt viktig balans i huvudet. Har du säkerställt att måendet inte har andra faktorer, dåligt umgänge, stress, sömnbrist m.m.

Du kan i annat fall säkert höja dosen i steg upp till 300mg. Men räkna med att du kommer få bieffekter vid utsättning senare.

Som bakgrund. Big Pharma är ingens vän, det är en oligarki som är en av världens rikaste och mest inflytelserika. psykiatri är en psuedovetenskap. Psykologi är äkta och "rent".

Vi är alla olika. Du har din upplevelse av vad som kan hjälpa. I mitt fall har jag kämpar länge både med positivt tänkande o samtalskontakt. Vill gärna fortsätta att hoppas o tro att dessa tabletter kan hjälpa mig. Är så in i Norden trött på att vara trött o att min hjärna är som sirap. Få ju inte ens ihop att läsa en vanlig dagstidning. Detta är jättefrustrerande!
  • Anonym (ssri)

Människor svarar olika på medicinen vilket förmodligen är genetiskt till viss del. Maxdosen är 200 mg/dygn så det är ju tänkbart att du bara behöver hitta rätt dos för att må bättre!

• i-o
    Anonym (Nedstämd) skrev 2016-11-30 16:00:06 följande:
    Vi är alla olika. Du har din upplevelse av vad som kan hjälpa. I mitt fall har jag kämpar länge både med positivt tänkande o samtalskontakt. Vill gärna fortsätta att hoppas o tro att dessa tabletter kan hjälpa mig. Är så in i Norden trött på att vara trött o att min hjärna är som sirap. Få ju inte ens ihop att läsa en vanlig dagstidning. Detta är jättefrustrerande!
    Jag tror du missat hur mycket sublima budskap som döljer sig i media. Det är i stort sett meningslöst att ta det av traditionell media och TV, det är på typ för mycket sublima budskap vars syfte är att vilseleda. Världens natur är inte alls så ordnad på det sättet som du verkar ha uppfattningen av.

Den mesta information som vi tar upp är undermedveten, är du medveten om detta kan du i varje given situation välja hur du mår och märka när något försöker påverka dig.

Tabletterna tar bara udden av det, det finns ingen garanti, eller snarare, det är svaga garantier att de skyddar mot den sublima påverkan, snarare tvärtom, gör dig mindre medveten om det. Var inte ytterligare en "brick in the wall".

Oavsett maxdosen så bör man ha klart för sig att det bara är riktlinjer och inte nödvändigtvis följs av behandlaren.

Rö. samtalskontakt är det jättebra, men det är vanskligt, i ditt nuvarande tillstånd måste du vara extra lyhörd för att känna om det är rätt samtalskontakt för dig vilket paradoxalt nog inte är så himla lätt om du känner dig lite under vädret.

Att du känner dig trött beror på att du har någon i din omgivning som du interagerar med som tar din ork. Identifiera denna källa och klipp kontakten eller byt ut kontakten eller modifiera kontaktens bemötande så att det är gynnsamt för er båda och vice versa. Se till att äta regelbundet, tre större mål var sjätte timme och tre mindre mellanmål däremellan sedan minst 6-7 timmars sömn per natt och motionera/träna. Minst en eller två gånger i veckan.

Lycka till och krya på dig!! <3
  • Anonym (erfaren)

Jag har höjt dosen på sertralin från 1 tablett dagligen till 2 tabletter dagligen. Jag mår mycket bättre nu iaf...Men det är olika från individ till individ hur man reagerar på medecinen....

• michel f

Jag har ätit sertralin i tre år nu på grund av generaliserad ångest. När jag höjde dosen mådde jag ganska dåligt i två-tre månader. Kände mig likgiltig inför det mesta och tappade sexlusten. Det klingade dock av och idag mår jag väldigt bra på medicinen och har hittat en dos som passar mig :) lycka till!

• Anonym (Xena)

Jag verkar vara superkänslig vid höjning av medicin. Höjde sertralin från 25 till 50 mg och mådde jättedåligt av det... gick ner till 25 mg igen ett par dagar men har nu höjt med 12,5mg, alltså delat en tablett på 4 delar så äter totalt 37,5 mg. Och det verkar funka bättre... men det verkar ju helmärkligt att man ska vara såå känslig att man inte ens klarar av att höja med lägsta tänkbara delbara dos/tablett.

Någon med liknande erfarenhet?

Svar på tråden Kan man bli sämre när man höjer dos av sertralin? Någon med erfarenhet?