• Anonym (annlouise)

    Hur lång tid tar det innan ett namnbyte går igenom?

    Ska byta namn och försöker tänka hur det blir bäst, hur snabbt går själva namnbytet igenom? Dagar/veckor?

    Jag måste införskaffa ett nytt pass snabbt efter det har gått igenom då jag ofta reser med jobbet, jag vet inte hur det går nu under jul, men nu är den bästa tiden jag har, inga resor i december (men en i början av januari).

    Jättetacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det innan ett namnbyte går igenom?
  • Anonym (annlouise)
    Monchichier skrev 2016-11-29 22:57:48 följande:
    5-6 veckor tog det för mig har jag för mig.
    Så lång tid?! Var det via skatteverket?

    Jag vet inte om PRV och skatteverket tar olika lång tid..
  • Monchichier
    Anonym (annlouise) skrev 2016-11-29 23:14:43 följande:

    Så lång tid?! Var det via skatteverket?

    Jag vet inte om PRV och skatteverket tar olika lång tid..


    Japp! Och det är ändå kort tid om man jämför med andra myndigheters handläggningstider. Ja, det var via Skatteverket. Ja, prv och Skatteverket har olika handläggningstider. hos prv tar det 12-13 veckor. Måste namnändringen kungöras tar det ytterligare 5 veckor.
  • Anonym (annlouise)
    Monchichier skrev 2016-11-29 23:46:44 följande:
    Japp! Och det är ändå kort tid om man jämför med andra myndigheters handläggningstider. Ja, det var via Skatteverket. Ja, prv och Skatteverket har olika handläggningstider. hos prv tar det 12-13 veckor. Måste namnändringen kungöras tar det ytterligare 5 veckor.
    Det går ju inte alls för mig! Nu vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det här, tror jag får ringa dom imorgon, kanske inte hjälper ett dyft, men vad kan jag annars göra.
  • Monchichier
    Anonym (annlouise) skrev 2016-11-30 00:03:26 följande:

    Det går ju inte alls för mig! Nu vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det här, tror jag får ringa dom imorgon, kanske inte hjälper ett dyft, men vad kan jag annars göra.


    Om du måste ha ett pass i början på januari måste du nog tyvärr fixa ett pass nu för att sedan skaffa ett nytt med nya namnet i februari.
  • elyse

    Via Skatteverket gick det i princip på en gång (förnamn) medan det via PRV (efternamn med intyg om släktskap etc) tog sex veckor.

  • Anonym (annlouise)
    Monchichier skrev 2016-11-30 00:11:54 följande:
    Om du måste ha ett pass i början på januari måste du nog tyvärr fixa ett pass nu för att sedan skaffa ett nytt med nya namnet i februari.
    Mitt pass gå inte ut i år men med ett namnbyte lär jag ju behöva ett nytt pass. Hade ju varit riktigt dumt om namnbytet gick igenom bara någon dag innan nästa resa... Men jag ska ringa och fråga.
    elyse skrev 2016-11-30 01:09:29 följande:
    Via Skatteverket gick det i princip på en gång (förnamn) medan det via PRV (efternamn med intyg om släktskap etc) tog sex veckor.
    Det där lät ju jättebra! :) Eftersom det uppenbarligen har tagit längre tid för andra så vågar jag nog inte chansa förrän jag ringt, men om det går så snabbt så är det ju inga problem.
  • Anonym (Bi)
    Anonym (annlouise) skrev 2016-11-30 07:24:44 följande:

    Mitt pass gå inte ut i år men med ett namnbyte lär jag ju behöva ett nytt pass. Hade ju varit riktigt dumt om namnbytet gick igenom bara någon dag innan nästa resa... Men jag ska ringa och fråga.Det där lät ju jättebra! :) Eftersom det uppenbarligen har tagit längre tid för andra så vågar jag nog inte chansa förrän jag ringt, men om det går så snabbt så är det ju inga problem.


    Det beror på.

    Är det efternamn eller förnamn du ska byta?

    Om det gäller efternamn, är det ett gammalt släktnamn eller ett nytaget (påhittat alltså) eller är det din mans efternamn? Det är olika väntetider beroende på dessa faktorer.
  • Anonym (annlouise)
    Anonym (Bi) skrev 2016-11-30 15:38:56 följande:
    Det beror på.
    Är det efternamn eller förnamn du ska byta?
    Om det gäller efternamn, är det ett gammalt släktnamn eller ett nytaget (påhittat alltså) eller är det din mans efternamn? Det är olika väntetider beroende på dessa faktorer.
    Det gäller förnamn, jag ska lägga till ett nytt förnamn som blir mitt tilltalsnamn.
  • Anonym (Bi)
    Anonym (annlouise) skrev 2016-11-30 21:46:40 följande:

    Det gäller förnamn, jag ska lägga till ett nytt förnamn som blir mitt tilltalsnamn.


    Då kan det gå väldigt snabbt, i de mesta fall går det snabbt när det gäller förnamn. :)
  • Anonym (annlouise)
    Anonym (Bi) skrev 2016-11-30 22:32:41 följande:
    Då kan det gå väldigt snabbt, i de mesta fall går det snabbt när det gäller förnamn. :)
    Ja, jag tycker ju att det borde gå rätt snabbt, det är ju inte något påhittat namn direkt :) När jag ringde och frågade sa han att det tog uppemot 3-4 veckor just nu, men att jag kunde skynda på processen om jag ringde efter en vecka, så det ska jag göra ifall det inte har gått igenom innan dess!
  • Anonym (annlouise)

    Det har gått igenom! Mindre än en vecka tog det, guuu så skönt.

  • Anonym (Bi)
    Anonym (annlouise) skrev 2016-12-06 09:18:55 följande:

    Det har gått igenom! Mindre än en vecka tog det, guuu så skönt.


    Perfekt :) skönt få det överstökat också kan jag tänka mig!
  • Anonym (Byte)
    Monchichier skrev 2016-11-29 22:57:48 följande:

    5-6 veckor tog det för mig har jag för mig.


    Är det ungefär den tid det alltid tar? 
Svar på tråden Hur lång tid tar det innan ett namnbyte går igenom?