• Anonym (Värk)

MÅSTE gå ner i vikt! Motivation och tips mottages.

Hej på er!

Jag behöver alla råd och tips jag kan få för stt hitta motivation till attbörja träna igen!

Jag är sjuk ofta, har värk i rygg och nacke samt känner mig trött. När jag tränade regelbundet förut (ca 5 dagar/veckan) så var jag pigg och frisk och kände mig stark! Jag är 37 år och har två barn.

Egentligen skulle jag behöva en rivstart för att hitta motivationen. Ni vet... snabba resultat för annars känner jag "äh det händer inget", jagvhar så dåligt tålamod. Så tips på rivstart och sedan knep för att hålla i!?!

Tack på förhand.

• Svar på tråden MÅSTE gå ner i vikt! Motivation och tips mottages.
  • Anonym (L)

Hej! Om du verkligen vill ha snabba resultat kan du börja med en diet som heter Dukan diet. Du äter alltså bara protein. Där går det snabbt.

Eller så kan du köra lchf. Gick ner 22 kilo med lchf och träning.

Tänk på att dricka mycket vatten. Och sen kan du ju styrketräna hemma det hjälper mycket. Eller gå på promenader. Bäst är det på morgonen med tom mage.

Sätt på någon youtube video hemma och träna styrketräning. Annars så funkar dukan diet också utan träning med.

• Anonym (anonym)

Hej!

Kan också vara bra att ta det lite lugnt i början om du inte tränat på ett tag så du inte river ut dig ifall immunförsvaret är nere. Det finns många dieter som funkar fort och kan vara bra ett tag men kanske inte är så hälsosamma i längden. Testa och se vad som kan passa just dig. Har själv varit på "autoimmun paleo-diet" ett år nu och den passar mig perfekt då den är anti-inflammatorisk. Finns den vanliga paleo-dieten också :). Gick upp i vikt/var svullen och sjuk tidigare då jag åt sånt jag var allergisk men då jag tog bort allt socker, gryn & gluten mådde jag så mycket bättre, gick ner i vikt och har hållit mig där. Om du inte redan har det kan det vara en bra idé att skaffa en bra multivitamintablett med bra mängder D-vitamin + extra C-vitamin. Om du tål det kan probiotika eller colostrum (obs: colostrum innehåller mjölkprotein) vara toppentillskott som gynnar de goda bakterierna i tarmen där det mesta av immunförsvaret sitter. Många som tränar tar även Whey.
    Hoppas du hittar någon träningsform du gillar, kanske kombinera flera stycken om du är energisk och vill ha ombyte, tex simning, kickboxning, klättring?
    Det här kommer du fixa! Lycka till Glad

• Gena

Boka PT och få bra styrekövningar.

Har haft stor nytta av denna sajt:
    www.styrkelabbet.se/ga-ner-i-vikt/

Mitt tips är annars att inte fokusera så mycket på vikten, utan på att må bra. Tänka att det är bra att äta nyttigt för hälsans skull och att träna för hälsans skull. Om man har rygg- och nackproblem är ju träning också lösningen. Själv har jag dessutom lite känslig mage, så jag försöker tänka att det är för magens skull jag äter nyttigare.

Så skulle jag tänka och så försöker jag tänka. Om jag fokuserar på just vikten så stressar jag upp mig själv och börjar tänka för mycket på vad jag äter och då kanske jag blir hungrig av att tänka på mat.

Jag går lätt upp i vikt så jag skulle inte våga gå på diet, med risk att allt skulle komma tillbaka när jag slutat med dieten och fått ännu sämre ämnesomsättning.

• karet

Rent krasst så är träning helt oviktigt för viktminskning utan det är helt och hållet kosten som är avgörande. Träning är absolut bra för att bygga muskler och därmed oftast slippa värk men ur ren viktminskningssynpunkt så är det oviktigt.

För mig har Viktväktarna funkat, har gått ner 37 kg på ca 10 månader.

• Tow2Mater
    karet skrev 2016-11-30 09:31:38 följande:

Rent krasst så är träning helt oviktigt för viktminskning utan det är helt och hållet kosten som är avgörande. Träning är absolut bra för att bygga muskler och därmed oftast slippa värk men ur ren viktminskningssynpunkt så är det oviktigt. 

(Men vad bra, då kan vi  kanske slippa se konstanta inlägg och trådar om kopplingen mellan stillasittande och barnfetma här på FL nu då? Du borde pusha det här i just de trådarna!)
  • MiniTrollet

Mitt bästa tips är att sätt ett långsiktigt mål, typ vad du vill uppnå på ett år och sen bryter du ner det i delmål. Mycket lättare att hålla motivationen uppe då om man kan se att man uppnår sina delmål!

• Anonym (Värk)
    MiniTrollet skrev 2016-12-01 20:32:10 följande:

Mitt bästa tips är att sätt ett långsiktigt mål, typ vad du vill uppnå på ett år och sen bryter du ner det i delmål. Mycket lättare att hålla motivationen uppe då om man kan se att man uppnår sina delmål!

Bra tips!
  • Anonym (Bullen)
    Tow2Mater skrev 2016-11-30 19:13:23 följande:
    (Men vad bra, då kan vi  kanske slippa se konstanta inlägg och trådar om kopplingen mellan stillasittande och barnfetma här på FL nu då? Du borde pusha det här i just de trådarna!)
    Äh! De där ungarna äter ju 1. för stora portioner mat 2. alltid mellanmål 3. gnassar fika/chips /glass /godis så fort tillfälle ges.

Har genom åren sett flera såna ungar och det är likadant hela tiden. Men visst, att sitta inne gör ju inte saken bättre.
  • Anonym (Bullen)

Hur mycket ska du gå ner?

Angående viktminskning så är mitt tips att rivstarta med fasta. Crosstrainer är grymt på att både ge styrka och kondition. Kör ett 20-minuterspass varje dag i fem dagar ska du se att det händer grejer på bara 2-3 veckor.

• Anonym (Timglasformad sumokropp)

Mitt tips är att INTE rivstarta, min erfarenhet är att många som gör det snabbt lägger av på grund av skador och sjukdom (eller ren trötthet). Dessutom är du lite äldre (vet inte hur jag ska uttrycka mig för att inte verka elak) och det påverkar också den träning som du bör satsa på. Det är lättare när man är 20 att köra stenhårt från dag 1. Styrketräning eller långdistans är mitt tips, kanske simning.

Bäst av allt är om du kan börja cykla/gå hem från jobbet. Annars skulle jag rekommendera powerwalks där du flikar in några ruscher och någon lite längre sträcka med löpning kanske 1 km (satsa på åtminstone 45-60 minuter per dag).

Om du har tid, pengar och driv är triatlon (simning, cykling, löpning) perfekt - särskilt om du har en vän att träna med och kan sikta på ett lopp till sommaren.

• Anonym (Ej läkare)

Som redan skrivits är kosten viktigare än träningen. Det är enkelt att sabotera träningen genom att äta fel. Omvänt så kan du gå ner i vikt utan någon träning, genom att äta "rätt".

Mitt tips är 16:8-dieten. Begränsa matintaget till ett valfritt 8-timmars "fönster" under dygnet. T.ex skippa frukosten och ät/drick endast kalorier kl 12-20 (exempel)

Kaffe (svart) är tillåtet utanför "ätfönstret".

• Anonym (Hormonella)
    Anonym (Ej läkare) skrev 2016-12-02 00:39:09 följande:

Som redan skrivits är kosten viktigare än träningen. Det är enkelt att sabotera träningen genom att äta fel. Omvänt så kan du gå ner i vikt utan någon träning, genom att äta "rätt".

Mitt tips är 16:8-dieten. Begränsa matintaget till ett valfritt 8-timmars "fönster" under dygnet. T.ex skippa frukosten och ät/drick endast kalorier kl 12-20 (exempel)

Kaffe (svart) är tillåtet utanför "ätfönstret".

Just denna periodiska fasta var det som hjälpte för mig och jag vill verkligen slå ett slag för den! När jag kom över 40-sträcket var det som att ämnesomsättningen bara sjönk och sjönk, spelade ingen roll att jag åt sunt och tränade jag gick liksom på sparlåga  

Provade just 16:8 -fastan och åt första målet på lunchen kl. 12 och sista kl. 20 på kvällen och det gav SNABBT resultat! Bara första veckan som var lite kinkig då jag är en frukostvecka men sen var det aldrig jobbigt. Dessutom äter man ju helt normalt och behöver inte känna sig på "diet", och det är ju normala tider man äter på också. Det här kickade igång min kropp som nu svarar mycket bättre på träning och jag fick snabbt bort dom extrakilon som bet sig fast

Svar på tråden MÅSTE gå ner i vikt! Motivation och tips mottages.