• Anonym (Varför)

Varför är jag osäker på mitt förhållande?

Jag har världens bästa sambo. Snäll, kärleksfull, omtänksam, bra värderingar, jämställd, snygg, trevlig, rolig mm. Han har allt som jag gillar. Vi är som handen i handsken, han är den man letat efter med ljus och lyckta och äntligen hittat!

Men nu har det gått en tid jag känt att jag vill "slita mig loss". Jag vill bara lämna förhållandet och vara själv. Jag har varit nära på att berätta för honom att jag vill lämna men hejdat mig i sista stund. Varför? Varför är jag inte nöjd? Varför kan jag inte bara vara lycklig i mitt förhållande? Varför försvinner känslorna? Kärlek är komplicerat...

• Svar på tråden Varför är jag osäker på mitt förhållande?
  • fcederberg
    Anonym (Varför) skrev 2016-11-30 13:21:43 följande:

Jag har världens bästa sambo. Snäll, kärleksfull, omtänksam, bra värderingar, jämställd, snygg, trevlig, rolig mm. Han har allt som jag gillar. Vi är som handen i handsken, han är den man letat efter med ljus och lyckta och äntligen hittat!

Men nu har det gått en tid jag känt att jag vill "slita mig loss". Jag vill bara lämna förhållandet och vara själv. Jag har varit nära på att berätta för honom att jag vill lämna men hejdat mig i sista stund. Varför? Varför är jag inte nöjd? Varför kan jag inte bara vara lycklig i mitt förhållande? Varför försvinner känslorna? Kärlek är komplicerat...

Hur gamla är ni och hur länge har ni varit tillsammans?
  • Anonym (answer)

För att du saknar dig själv och dina känslor är en klar signal om att du ska ha mer egentid och ta hand om dig själv bättre.

Åk iväg en helg med en kompis/hälsa på. Börja med en hobby, ta egna långpromenader osv.

Antagligen vill du inte göra slut utan bara inte förlora dig själv?

• fcederberg
    Anonym (answer) skrev 2016-11-30 13:38:51 följande:

För att du saknar dig själv och dina känslor är en klar signal om att du ska ha mer egentid och ta hand om dig själv bättre.

Åk iväg en helg med en kompis/hälsa på. Börja med en hobby, ta egna långpromenader osv.

Antagligen vill du inte göra slut utan bara inte förlora dig själv?

Håller med om det här. Önskar mitt ex hade kommit på det istället för att göra slut...
  • Stårschan

Ställ dig dessa frågor, och försök vara ärlig mot dig själv.

1 - Vad är det jag egentligen saknar i mitt liv nu?

2 - Är det verkligen något som hindrar mig från att få det medan jag är i detta förhållande, eller inbillar jag mig det?

3 - Hur tror jag att min sambo skulle reagera om han fick veta svaret på fråga 1?

• Anonym (answer)
    fcederberg skrev 2016-11-30 13:41:05 följande:

Håller med om det här. Önskar mitt ex hade kommit på det istället för att göra slut...

Jo fast om ditt ex egentligen älskar dig hade hem gjort allt för att kunna ångra sig, det måste man komma ihåg.

Risken med att göra slut är ju att den dumpade upplever det som ett svek man inte kan reparera och att relationen aldrig blir densamma. Om det är som när jag skrev, bara handlar om att inte förlora sig själv inser man det snabbt efter man gjort slut och gör allt för att reparera skadan.

Om man däremot bara låter det va så hade man äkta anledningar att göra slut.

Rekommenderar TS att inte testa sina känslor genom att göra slut utan först ge det mer tid och ha mer egentid och satsa på vän och familjerelationer att tag och se om Det känns bättre efter ett tag.
  • Anonym (Varför)

Vi har varit sambos i 2 år men varit ett par i 3 år ungefär. Jag har mått dåligt under en period pga struligt med jobbet mm. och han har varit min stöttepelare.

Jag kan inte riktigt sätta ord på vad det är jag saknar. Jag behöver kanske lite mer "space". Känns som det inte finns någon jag längre, utan bara vi. Det är jobbigt. Känslorna dalar.

Jag har svårt att sätta ord på känslor och därför har jag svårt att berätta för min partner om hur det är.

• Stårschan

Du behöver med andra ord ta dig mer tid att ägna dig åt vänner och intressen. Något som är bara ditt. Sånt förstår de flesta människor, särskilt sedan den första nyförälskelsen lagt sig. Berätta för honom att du älskar honom, men att du känner att du måste hitta på något nytt för att utvecklas som person, istället för att dega ihop i lättja i det gemensamma hemmet och sakta men säkert förvandlas till "hans respektive", istället för den individ du är.

Vad gillar du att göra? Resa? Dansa? Träna? Gå kurs? Leda kurs? Starta eget?

• Anonym (answer)
    Anonym (Varför) skrev 2016-11-30 14:06:43 följande:

Vi har varit sambos i 2 år men varit ett par i 3 år ungefär. Jag har mått dåligt under en period pga struligt med jobbet mm. och han har varit min stöttepelare.

Jag kan inte riktigt sätta ord på vad det är jag saknar. Jag behöver kanske lite mer "space". Känns som det inte finns någon jag längre, utan bara vi. Det är jobbigt. Känslorna dalar.

Jag har svårt att sätta ord på känslor och därför har jag svårt att berätta för min partner om hur det är.

Exakt som jag kände. Det är en myt att det är "manligt" att vara rädd om sin frihet, det är vi också. Tror faktiskt du kommer må bra oavsett om du stannar i relationen och satsar mer på dig själv Och om du får slut och satsar mer på dig själv. Satsa på dig själv är nyckelordet.
Svar på tråden Varför är jag osäker på mitt förhållande?