• Shagwell

Hur lång vart er navelsträng?

Vart på efterkontroll igår, minns från förlossningen att jag hade en ovanligt lååång navelsträng igår fick jag veta att den vart 120 cm lång. jisses...någon med liknande eller hur långa brukar de vara??

• Svar på tråden Hur lång vart er navelsträng?
  • kissemjao

Jag har inte mätt mina. Men uppskattningsvis skullle jag tippa på att de varit mellan 60-80 cm.

• Nial

Min var ovanligt kort. Barnmorskan kunde inte ens lägga upp min son på magen utan att klippa av den först!

• Amorella

Min var 95 cm och det var långt enligt barnmorskan. Hon berättade att de hade som tradition att den barnmorska som har förlöst någon vars navelsträng var 1 meter eller längre måste bjuda övrig personal på tårta!

• Klaar

min kompis navelsträng var också över en meter och det sa hennes bm va ovanligt

• ebben

på ena sonen var den det längsta den BM sett!!? jättelång!förmodligen över en meter!
    på andra sonen fick de nätt o jämt upp bebben på magen.......den var kort!

• Katie

Fick inte se den.. Vet inte ens hur en navelsträng ser ut ens i dagens läge..

• snillis

Vet inte i cm men vet att det var jättekort. Precis som för Nial så fick de klippa den för att kunna lägga Arvid på magen.

• Shagwell

Har inte ni fått se er förlossningsjournal? Den har jag ju tom fått med mig hem...där lan jag se exakt när jag fick TENS, när den aktiva fasen kom i sitt skede, hur öppen jag vart kl 19:07 etc
    Jag tyckte det är/var jättebra att ha fått gå igenom, man återupplever förlossningen en gång till liksom.
    Där står också hur mycket blod jag förlorade, vad placentan vägde osv osv

• Amorella

Jo, jag har sett den, men det stod inget om navelsträngen i den. Kanske olika mllan olika sjukhus?

• Spatsy

Jag hade en väldigt kort navelsträng,endast 25cm!Ingen risk för att bebis skull snärja in sig.

• Saltlakrits

Med första var den normallång (enl. bm) på 62 cm. Med tvåan var den ca en meter.
    Mycket långt enligt bm. Han hade snurrat in sig tre varv i den. (två runt halsen och ett runt kroppen). Men han kom ut utan problem ändå

• Vasen

Mycket kort var min ca 25 cm, så kort att den gick av av sig själv under förlossningen, fast det gick bra ändå .

Svar på tråden Hur lång vart er navelsträng?