• Anonym (ont)

Sjukskriven under föräldraledighet?

Hej! Jag undrar om det går att vara sjukskriven under föräldraledigheten? Sjukskrivs man i så fall mot föräldraledigheten eller arbetet man har i grunden? Måste den andre föräldern i så fall ta över föräldraledigheten så att man har någon som tar hand om barnet? Jag har nämligen problem med ryggen och har fått så sjukt ont att jag har svårt att lyfta mitt barn på 3 månader. Det skär och strålar smärta överallt men jag är ju illa tvungen att lyfta och bära, så får bita ihop. Nu har det börjat värka även när jag inte håller eller lyfter barnet, dvs även då jag vilar ryggen. Minman tycker att jag ska sjukskriva mig, men jag tyckte först att det var löjligt och onödigt eftersom jag inte arbetar för tillfället. Men nu när det börjar värka så sjukt mycket så känns det faktiskt svårt att vara helt själv med barnet under föräldraledighet. Jag ammar och brösten släpper inte till pump så jag måste ju ändå vara hemma för att lösa amningen för barnet. Jag har även svårt att tro att jag skulle fixa mitt ordinarie arbete med denna värk. Vad tror ni, hur funkar det med föräldraledighet och sjukdom/arbetsoförmåga? Måste min man i så fall ta föräldraledigt eller skulle han kunna vara hemma tex två dagar och sedan är barnets mormor med och hjälper mig med lyften? Tack för svar.

• Svar på tråden Sjukskriven under föräldraledighet?
  • Anonym (Fk)

När barnet är aå litet så måste pappan vara hemma om du blir sjukskriven. Det kan väl inte vara ettbproblem om du nu har så ont som du säger?

• Anonym (Mini)

Jag är sjukskriven. Min mor vabbar. Har förvisso ingen man.

• Carambolan
    Anonym (Mini) skrev 2016-11-30 16:23:16 följande:

Jag är sjukskriven. Min mor vabbar. Har förvisso ingen man.

Är man två föräldrar och barnet är under åtta månader kan ingen annan vabba för det, då måste den andra föräldern ta vanlig föräldraledighet istället.
  • Lena

Du sjukskriver dig från föräldraledigheten och någon annan får vara hemma och ta hand om barnet

• viseversa

Jag är sjukskriven själv pga ryggen. Min sambo är fl med vår son på 2 mån tills min sjukskrivning går ut.

• Anonym (ont)

Min man arbetar utomlands och är hemma på helgerna, således är han inte inskriven i socialförsäkringen och får inte heller några föräldradagar. Så jag undrar därför om det går att lösa på annat sätt som tex att mormor, som är pensionär, är hemma och hjälper mig med lyft? Jag måste så klart höra med FK eftersom det är särskilt fall eftersom min man inte får föräldradagar, men jag ville mest också veta om möjligheten finns.

• Anonym (:))
    Anonym (ont) skrev 2016-11-30 17:29:58 följande:

Min man arbetar utomlands och är hemma på helgerna, således är han inte inskriven i socialförsäkringen och får inte heller några föräldradagar. Så jag undrar därför om det går att lösa på annat sätt som tex att mormor, som är pensionär, är hemma och hjälper mig med lyft? Jag måste så klart höra med FK eftersom det är särskilt fall eftersom min man inte får föräldradagar, men jag ville mest också veta om möjligheten finns.

Min mamma va fl med min dotter samt tog de första 10 dagarna då det inte fanns någon pappa. Blev snittad och behövde hjälp med inköp tvätt till tvättstuga samt tahand om barnet i början. Inga problem men fick dubbelkolla med försäkringskassan såklart!
  • Anonym (Ja)
    Anonym (ont) skrev 2016-11-30 17:29:58 följande:

Ingen annan kan ta ut föräldrapenning eller vab för en sån liten men självklart kan någon annan passa utan att få betalt. Jag har vart sjukskriven från föräldraledigheten och min pappa och en kusin hjälptes åt att ta hand om barnen. Inga problem.
  • Anonym (Ella)

Om inte annat så ska du ju sjukskriva dig för att inte slösa föräldradagar! Då får du sjukpenning från FK istället för föräldrapenning.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Ella) skrev 2016-12-01 08:40:38 följande:

Om inte annat så ska du ju sjukskriva dig för att inte slösa föräldradagar! Då får du sjukpenning från FK istället för föräldrapenning.

Ja visst men hon måste ända ha någon som har ansvar för barnet. Hon får inte va hemma och ta hand om barnet om hon är sjukskriven från föräldraledigheten.
  • Anonym (Ella)

Nej visst, men det svaret har hon ju fått av flera redan.

• Anonym (Sjukskriv dig)

Ja visst kan din mamma hjälpa dej med barnet, det funkade finfint för mig när jag blev sjukskriven under föräldraledigheten, Mamma tog varannan dag o min man tog varannan.

Svar på tråden Sjukskriven under föräldraledighet?