Sjukskriven under föräldraledighet?
Hej! Jag undrar om det går att vara sjukskriven under föräldraledigheten? Sjukskrivs man i så fall mot föräldraledigheten eller arbetet man har i grunden? Måste den andre föräldern i så fall ta över föräldraledigheten så att man har någon som tar hand om barnet? Jag har nämligen problem med ryggen och har fått så sjukt ont att jag har svårt att lyfta mitt barn på 3 månader. Det skär och strålar smärta överallt men jag är ju illa tvungen att lyfta och bära, så får bita ihop. Nu har det börjat värka även när jag inte håller eller lyfter barnet, dvs även då jag vilar ryggen. Minman tycker att jag ska sjukskriva mig, men jag tyckte först att det var löjligt och onödigt eftersom jag inte arbetar för tillfället. Men nu när det börjar värka så sjukt mycket så känns det faktiskt svårt att vara helt själv med barnet under föräldraledighet. Jag ammar och brösten släpper inte till pump så jag måste ju ändå vara hemma för att lösa amningen för barnet. Jag har även svårt att tro att jag skulle fixa mitt ordinarie arbete med denna värk. Vad tror ni, hur funkar det med föräldraledighet och sjukdom/arbetsoförmåga? Måste min man i så fall ta föräldraledigt eller skulle han kunna vara hemma tex två dagar och sedan är barnets mormor med och hjälper mig med lyften? Tack för svar.