• sparven

Fått i mig halvrå kyckling! Jätteorolig

Min man kom hem med mat från restaurang ikväll och valde ut en kycklingrätt till mig eftersom han vet att jag gärna undviker rött kött nu när jag är gravid. Kyckling ska ju (och är oftast) helt genomstekt..

Jag var superhungrig och tog två tuggor av kycklingfilén som dessutom var inbäddad i sås och såg till min förfäran att den var rosa. Inte blank eller helt rå men märkligt rosa. La den åt sidan och blev väldigt irriterad på mig själv som godtroget ätit två tuggor, speciellt när jag är så försiktig med maten i övrigt! Efter middagen, dvs jag åt potatisen och lite grönsaker så kände jag paniken stiga och nu har jag spenderat 20 minuter på toaletten med fingrarna i halsen. Tror jag fått upp allt men omöjligt att säga. Usch, tror ni att det är ngn fara? Kan inte hjälpa att jag blir sjukt orolig för barnet i magen med tanke på listeria ????

• Svar på tråden Fått i mig halvrå kyckling! Jätteorolig
  • Birgitta02

Kycklingkött som legat nära vissa ben av kyckingen kan vara rosa, lätt röda. Men är det en bröstfilé ex.vis så ska den INTE vara minsta lilla rosa. Blir du dålig så åk in akut.

• Bougainvillea

Jag tror inte att det är någon fara. Har fått i mig kyckling som också varit halvrå flera gånger och aldrig mått dåligt. Är du orolig så ring 1177 och hör vad dem säger. Kram!

• Haskel

Lugna ner dig!
    Är det bara lite rosa, samt att det enbart rört sig om ett par tuggor är det ingen fara. Kycklingfarmar testas regelbundet för salmonella. Någon enstaka kyckling kan givetvis råka vara smittad, men risken är otroligt liten. Man blir inte heller automatiskt smittad för att man får i sig en enstaka tugga.
    Var det bara lite rosa var det säkerligen dessutom tillräckligt genomstekt.

Din stress, oro och kräkningar är snare en större risk, än kycklingen du ätit. Då menar jag inte heller att det varit någon fara att du vid ett enstaka tillfälle varit orolig och kräkts.
    Men lugna ner dig, och se till att få i dig något annat att äta.

• sparven

Inte så orolig för min skull, man kan ju få ordentlig magsjuka eller salmonella men det drabbar bara mig vad jag förstått och inte barnet. Tänker mest på listeria..

Har mailat restaurangen och hoppas de slutar slarva med matlagningen. Är en väldigt välrenommerad restaurang men antar att jag råkat ut för en stressad kock ????

Ska absolut ringa 1177, tack för tipsen.

• Birgitta02
    Haskel skrev 2016-11-30 20:23:10 följande:
    Lugna ner dig!
    Är det bara lite rosa, samt att det enbart rört sig om ett par tuggor är det ingen fara. Kycklingfarmar testas regelbundet för salmonella. Någon enstaka kyckling kan givetvis råka vara smittad, men risken är otroligt liten. Man blir inte heller automatiskt smittad för att man får i sig en enstaka tugga.
    Var det bara lite rosa var det säkerligen dessutom tillräckligt genomstekt.

Din stress, oro och kräkningar är snare en större risk, än kycklingen du ätit. Då menar jag inte heller att det varit någon fara att du vid ett enstaka tillfälle varit orolig och kräkts.
    Men lugna ner dig, och se till att få i dig något annat att äta.
    Det är inte salmonellan som är farlig eftersom, som du säger, det testas ständigt. Det är campylobacter som ställer till det.
  • Höstaster
    Birgitta02 skrev 2016-12-01 15:09:59 följande:

Det är inte salmonellan som är farlig eftersom, som du säger, det testas ständigt. Det är campylobacter som ställer till det.

Inte campylobacter heller. Både det och salmonella är begränsat till tarmarna och inte farligt för barnet. Dock mycket otrevligt att drabbas av, jag lyckades få båda samtidigt när jag var gravid med mitt första barn. Mådde ju inte så bra, men fick hela tiden lugnande besked av vården angående fostret.

Har faktiskt aldrig hört talas om listeria i kycklingkött, och det har säkert varit fryst innan tillagning så risken för toxoplasma borde vara obefintlig också. Dessutom så kan kött, även kycklingkött vara lite lite rosa även om det är upphettad till den temperatur då alla bakterier dör så jag skulle tro att det är helt lugnt.
Svar på tråden Fått i mig halvrå kyckling! Jätteorolig