• HumanNature

    Ni som fick första barnet runt 32 års ålder!

    Hur många barn valde ni att skaffa? Hur gamla var ni vid sista barnet?

  • Svar på tråden Ni som fick första barnet runt 32 års ålder!
  • trash panda

    Men...det är väl en oerhört vanlig ålder att få första barnet?

    Jag blir iaf 32 inom en månad och fick mitt första barn i våras. Planerar att skaffa minst två barn, kanske tre om vi orkar.

  • HumanNature
    trash panda skrev 2016-12-01 10:40:30 följande:

    Men...det är väl en oerhört vanlig ålder att få första barnet?

    Jag blir iaf 32 inom en månad och fick mitt första barn i våras. Planerar att skaffa minst två barn, kanske tre om vi orkar.


    Var i mitt inlägg skrev jag något sådant? Nu känner jag mig förbryllad.

    Okay, hur tätt vill du/ni ha mellan barnen?
  • Fia 28

    Jag är 33 och väntar mitt första barn i februari. Tänker inte skaffa mer än ett barn till, men det är planerat sen länge tillbaks.

  • trash panda
    HumanNature skrev 2016-12-01 10:47:25 följande:

    Var i mitt inlägg skrev jag något sådant? Nu känner jag mig förbryllad.

    Okay, hur tätt vill du/ni ha mellan barnen?


    Nej, jag blev bara förvånad över frågan eftersom det inte känns som en ålder som inte är ett "issue" när man ska skaffa barn.

    Vi vill ha ca 2,5-3 år mellan barnen men det är inte jättenoga med det. Helst inte mindre än 2 år emellan iaf.
  • elyse

    Jag skulle fylla trettio. I juni, strax innan jag fyller 33 kommer förhoppningsvis vårt andra barn. Därefter får vi se. Jag blir så sjuk när jag är gravid så ju fler barn jag redan har desto jobbigare blir det ju.

  • sextiotalist

    Nu har jag bara ett barn, men samtliga mina syskonsbarn föddes av en mamma som var äldre än 32, min syster har två år mellan de två barnen, min bror har fyra år.
    En väninna till mig fick sitt första när hon var 31 och sitt yngsta (och femte) vid 45.

    Min mammas moster fick sitt första vid 30 och sina yngsta vid 40.

    Min faster och min moster var över 30 när de fick sitt första, min faster fick sin tredje vid 40 och min moster sitt tredje när hon var 47

  • Duckan

    Jag kunde inte få fler efter det första och enda barnet. Lite hade vi sagt att ett barn är nog, men valmöjligheten hade varit trevlig.

  • syntharen

    Fick första barnet när jag var 31 år. Vi ville ha minst ett barn till och tätt mellan dom, typ 2-3 år. Tyvärr så blev det svårigheter med att både bli gravid och missfall efter första barnet så det blev 6 år och 3 månader mellan våra två barn och jag hann bli 37, nästan 38 år. Men nu sitter jag iaf här med en nästan 6,5-åring och en 2-månaders

    Jag vill gärna ha en tredje men min man är inte så sugen. Sedan är jag rädd för fler missfall, kromosomfel och att bli så dålig som jag var nu den senaste graviditeten. Och kommer jag orka med en bebis när jag är närmare 40...?

  • HumanNature

    Tack hjärtligt för svar!

    Själv födde jag min dotter strax innan jag fyllt 32 och vill ha andra barnet när jag är cirka 36 :)

  • Anonym (Minst 30 mån)

    Jag fick en dotter i mars och fyllde 31 år sommaren efter. Vår tanke är att det ska bli ca. 3 år mellan barnen, men absolut inte tättare än så.

  • tulip79

    Jag var 32 år sonen föddes. Dottern föddes en vecka innan jag blev 35. Båda är ivf-barn. Tycker det räcker med 2 barn, och det gör även sambon. (Planen var dock att bli gravid tidigare men det gick inte pga för få spermier.) Det är drygt 2 år mellan barnen.

Svar på tråden Ni som fick första barnet runt 32 års ålder!