• Anonym (Hanna)

    Lusmedel, recension.

    Hej! Har försökt googla mig till olika omdömen om de olika lusmedlen som finns på marknaden men hittar inga bra sidor så tänker att vi startar en här där alla kan komma med sina recensioner och tips.

    Nu handlar det om medel och inte kammar, finns en mängd bra kammar på marknaden och kamningen är otroligt viktig vilket vi alla nog förstår. Det räcker som sagt inte att bara använda medel utan man måste kamma bort lössen och äggen.

    Iaf, som på många skolor så går det löss och det tycks aldrig ge med sig. Här hemma luskammar vi och använder medel på alla även om bara 1 uppvisar tecken eller har ägg/löss i håret, men nu verkar det som om vi har blivit resistenta till Paranix Sensitiv. Vi har i medlet, låter det sitta i +12h även om det står 8h i beskrivningen. Det har tidigare fungerat bra, men nu det senaste trots kamning och avlusning så hittar vi lusbebisar i håret. Vi avlusar igen och trots att jag spolade ur mitt medel senast igår morse så hittade jag en stor jäkel i håret igår kväll. Det står på medlen att de inte ska kunna bli resistenta men samtidigt så måste man fråga sig hur mycket man kan lita på att det stämmer. Danmark har resistenta löss så självklart måste vi ha det också. Iaf enligt mig. 

    Den information man finner på nätet är tvetydig, står olika på olika ställen. De nya medlen ska kväva lusen, ja bra! Men om en lus kan hålla andan i 10h så hur bra fungerar då ett medel som inte sitter i i 10h? Stänger de igen sina andningsvägar under tiden som lusmedlet sitter i, vad är det isf som gör att de inte skulle överleva?

    Så, tips och recensioner tack.

    Mina är att Paranix Sensitiv har slutat att fungera på oss, Hedrin once spray gel fungerar men håret blir extremt flottigt och går inte ur. Håret ser smutsigt ut i dagar efter trots upprepade duschar.

  • Svar på tråden Lusmedel, recension.
  • Anonym (Ina)

    Undrar: hur ser lusbebisar ut? Och ser man alltid lössen när man kammar. På mig kliar det men ser inget när jag luskammar.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Ina) skrev 2016-12-01 11:41:08 följande:

    Undrar: hur ser lusbebisar ut? Och ser man alltid lössen när man kammar. På mig kliar det men ser inget när jag luskammar.


    De är pyttesmå, som löss fast mycket mindre. Jag ser dem inte så bra för jag har dålig syn men jag ser rörelserna väldigt väl. Nej man ser inte alltid lusen och i vissa hårfärger smälter de in jätte bra men kammar du ut en stor lus så går det inte att missa den. Det som är enklast att se är äggen, är man håröm så känns det också. Det luggas riktigt när man kammar loss äggen som sitter lång in på hårstråna. De är droppformade, mycket små med en liten "svans". alltid mörka innan de kläckts. Men bara för det kliar så måste det inte vara löss. Olika eksem kliar extremt mycket denna årstiden.
  • Anonym (....)

    Sist körde vi hedrin once och fungerade! Körde schamponering gånger 3 och inget balsam! Slapp både löss och flottigt hår dock lite fattigare! Fan va dyrt med jävla lusmedel!

  • Anonym (Ina)

    Men jag kammade ut en stor lus på sonen. Lusade sen av honom. Dock fortsätter det att klia.

    Jag har fått utslag i nacken och det kliar. Men ser inga löss då jag kammar.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Ina) skrev 2016-12-01 12:39:54 följande:

    Men jag kammade ut en stor lus på sonen. Lusade sen av honom. Dock fortsätter det att klia.

    Jag har fått utslag i nacken och det kliar. Men ser inga löss då jag kammar.


    Utslagen i nacken är ett tecken på löss. Men bebislössen vad de nu heter är jätte små och inte säkert att du ser dem i luskammen.
  • Anonym (Ina)

    Ok! Tack. Jag kör ännu en avlusning på mig och sonen ikväll trots att jag inte ser några. Vill tillägga att jag luskammat i över en vecka.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Ina) skrev 2016-12-01 12:52:32 följande:

    Ok! Tack. Jag kör ännu en avlusning på mig och sonen ikväll trots att jag inte ser några. Vill tillägga att jag luskammat i över en vecka.


    De flesta lusmedel kräver en andra behandling. Den första tar lössen men oftast inte äggen eller inte alla ägg. De äggen kläcks och små nya kommer ut. dessa nya kan inte lägga ägg eller flytta över till andra människor men från det att de kläcks och 7-9 dagar efter så är det vuxna. Så ca 8 dagar efter eran första behandling så bör du ha i en ny.Jag upplever också att själva kamningen ger mig små sår och klåda med.
Svar på tråden Lusmedel, recension.