• Anonym (undrar)

Har flera diagnoser. Få ersättning från FOLKSAM?

Jag får aktivitetsersättning från försäkringskassan eftersom jag helt enkelt inte mår bra. 

Jag har fått en kopia hem som är ett läkarutlåtande.

Och eftersom jag har hemförsäkring stor hos FOLKSAM så undrar jag om jag kan få ersättning därifrån?

Så här står det på läkarutlåtande :

Patienten har tidigare haft kontakt med barn och ungdomspsykiatrin. I samband med att han fyllde 18 år remitterades han till vuxenpsykiatrin. Undertecknad har träffat patienten våren 2016 tillsammans med kurator **** ****** Därutöver har patienten en pågående kontaktperson ***** **** psykolog på mottagningen. Patienten har diagnos emotionellt instabil personlighetsstörning samt ångest. Han har även en form av kognitiv nedsättning som kan bero på patientens psykiska problematik. Patientens svårigheter är impulsivitet och svårigheter att förstå konsekvenserna av sitt handlande. Han söker sig ut i olika sociala sammanhang för att få kontakter och relationer till andra. Tyvärr ledde det ofta till att han blev lurad och utnyttjad. Han dissocierar men det är också så att han ibland inte förstår, missuppfattar saker och att han behöver saker förklarade för sig konkret och pedagogiskt fler gånger. Patienten har behandling med antidepressiv behandling och numera pågående psykoterapi.

Så ser mitt läkarutlåtande ut. Är detta ens något jag kan få ersättning för undrar jag då? Tycker ni jag ska ringa till FOLKSAM och testa?

• Svar på tråden Har flera diagnoser. Få ersättning från FOLKSAM?
  • Carambolan

Hade du barnförsäkring hos Folksam tidigare?

• Anonym (undrar)
    Carambolan skrev 2016-12-01 13:31:53 följande:

Hade du barnförsäkring hos Folksam tidigare?

Nej. Jag har pratat med mamma och jag har ingen barnförsäkring alls.

Räknas jag som barn även fast jag är myndig?
  • Carambolan
    Anonym (undrar) skrev 2016-12-01 13:39:52 följande:

Nej. Jag har pratat med mamma och jag har ingen barnförsäkring alls.

Räknas jag som barn även fast jag är myndig?

Nej, det jag syftade på är att försäkringar ofta inte täcker problem som uppstod innan försäkringen tecknades. Här intygar ju läkare att dina psykiska problem fanns med redan som barn. Hade du haft en barnförsäkring som sedan övergått i din nuvarande försäkring hade det troligen varit lättare att få ersättning.
  • Anonym (undrar)
    Carambolan skrev 2016-12-01 13:44:40 följande:
    Nej, det jag syftade på är att försäkringar ofta inte täcker problem som uppstod innan försäkringen tecknades. Här intygar ju läkare att dina psykiska problem fanns med redan som barn. Hade du haft en barnförsäkring som sedan övergått i din nuvarande försäkring hade det troligen varit lättare att få ersättning.
    Mamma säger att hon INTE kan minnas. Är det något man kan ta reda på , om jag haft barnförsäkring ?
  • Carambolan

Ring och prata med Folksam! Det är absolut värt att fråga dem även om du inte var det, men hemförsäkringar brukar inte vara så omfattande när det gäller diagnoser (det finns ju särskilda barn- och sjukförsäkringar till).

• Anonym (undrar)
    Carambolan skrev 2016-12-01 13:56:48 följande:

Ring och prata med Folksam! Det är absolut värt att fråga dem även om du inte var det, men hemförsäkringar brukar inte vara så omfattande när det gäller diagnoser (det finns ju särskilda barn- och sjukförsäkringar till).

Jag har redan pratat med dem. Hon på FOLKSAM frågade om jag har haft en barnförsäkring och jag sa att jag inte visste. Hon sa att jag skulle fråga mamma och mamma minns inte om jag har haft en barnförsäkring.

Jag fattar inte. Jag betalar för hemförsäkring stor hos folksam och dom vill inte ersätta mig bara för att jag inte haft någon barnförsäkring ??
  • Anonym (Stintan)
    Anonym (undrar) skrev 2016-12-01 13:59:57 följande:
    Jag har redan pratat med dem. Hon på FOLKSAM frågade om jag har haft en barnförsäkring och jag sa att jag inte visste. Hon sa att jag skulle fråga mamma och mamma minns inte om jag har haft en barnförsäkring.

Jag fattar inte. Jag betalar för hemförsäkring stor hos folksam och dom vill inte ersätta mig bara för att jag inte haft någon barnförsäkring ??
    Hemförsäkringar brukar, vad jag vet, inte täcka sjukdomar och olika diagnoser. För sådana saker brukar man få ha separata försäkringar.

Hade du däremot haft en barnförsäkring, är det möjligt att du kunnat ersättning för den eftersom du haft problem/symtom redan innan 18 års ålder. Det var därför kvinnan på Folksam undrade om du tidigare haft en barnförsäkring hos dem. 
  • Carambolan
    Anonym (undrar) skrev 2016-12-01 13:59:57 följande:

Fråga Folksam igen. De kan leta i sina register men det är troligen krångligare för dem än om din mamma hade vetat svaret.

Hemförsäkringar brukar omfatta sådant som skador i hemmet, stöld, brand, förstörda ägodelar och till viss del kanske sjukdom under resa. Diagnosersättning brukar ingå i sjukförsäkringar.
  • Anonym (undrar)
    Carambolan skrev 2016-12-01 14:15:21 följande:
    Fråga Folksam igen. De kan leta i sina register men det är troligen krångligare för dem än om din mamma hade vetat svaret.

Hemförsäkringar brukar omfatta sådant som skador i hemmet, stöld, brand, förstörda ägodelar och till viss del kanske sjukdom under resa. Diagnosersättning brukar ingå i sjukförsäkringar.
    Vad ska jag fråga dom?

Jag har hemförsäkring stor och olycksfallsförsäkring hos folksam.

Om jag haft barnförsäkring eller inte minns inte mamma, och de på folksam hade väl sagt om jag haft barnförsäkring hos dem? Eller? Hon sa ingenting om det. Kanske för att jag inte hade barnförsäkring hos dem?
  • Anonym (M)

Barnförsäkringen på Folksam har man tills dagen man fyller 25 år sedan heter det olycksfallsförsäkring. Eftersom du skriver här ovanför att du har olycksfallsförsäkring så vet jag inte hur gammal du är?

• Anonym (undrar)
    Anonym (M) skrev 2016-12-02 00:34:05 följande:

Barnförsäkringen på Folksam har man tills dagen man fyller 25 år sedan heter det olycksfallsförsäkring. Eftersom du skriver här ovanför att du har olycksfallsförsäkring så vet jag inte hur gammal du är?

Jag är 19 ?
  • karet

Varken olycksfall eller hemförsäkring täcker några diagnoser.

• karet

Sen har jag aldrig hört talats om att något försöäkringsbolag som betalat ut ersättning för borderline.

• Carambolan
    Anonym (undrar) skrev 2016-12-02 10:09:06 följande:

Jag är 19 ?

I så fall borde du fortfarande ha barnförsäkring om du haft någon. Din mamma borde minnas om hon hade betalat för den det senaste året eller inte. Tyvärr är det nog inte så stor chans för dig att få ersättning i det här läget.
Svar på tråden Har flera diagnoser. Få ersättning från FOLKSAM?