• Anonym (Kajsa)

    Byta till varannan vecka

    Är skild från barnens pappa sedan 4 år tillbaka. Vi har haft ett 2-2-3-schema som fungerade bra när barnen var små men nu är de större och behöver mer kontinuitet. Jag vill att vi börjar med varannan vecka men barnens pappa vägrar utan säger att det är bra som det är. Jag märker att de är splittrade och när vi vid enstaka tillfällen kört varannan vecka har de varit mycket lugnare. Min fråga är: Hur tar jag detta vidare om barnens pappa vägrar? Fast det uppenbart är för barnens bästa. Någon som varit med om nåt liknande?

  • Svar på tråden Byta till varannan vecka
  • BioBonus

    Min make hade stora svårigheter att få igenom varannan vecka från just ert schema på precis samma grunder - det började bli för hattigt för dottern och hon ville stanna längre hos dem båda. Han vände sig då först till Familjerätten där de tyvärr inte kunde komma överens, trots att FR höll med pappan i det hela, och sedan blev det en stämning till TR. Då gick mamman med på det utan förhandling i rätten.

    Men jag vet tyvärr inte hur man får igenom det på "fredligare" väg om en förälder vägrar.

  • Anonym (Kajsa)
    BioBonus skrev 2016-12-01 13:29:37 följande:

    Min make hade stora svårigheter att få igenom varannan vecka från just ert schema på precis samma grunder - det började bli för hattigt för dottern och hon ville stanna längre hos dem båda. Han vände sig då först till Familjerätten där de tyvärr inte kunde komma överens, trots att FR höll med pappan i det hela, och sedan blev det en stämning till TR. Då gick mamman med på det utan förhandling i rätten.

    Men jag vet tyvärr inte hur man får igenom det på "fredligare" väg om en förälder vägrar.


    Tack för svar! Jag misstänker att Familjerätten skulle rekommendera varannan vecka pga det ger större lugn åt barnen, men problemet är att jag också misstänker att han kommer vägra samtal med FR. Kanske är det då den vägen jag kommer behöva gå, även om jag hoppas slippa. Någon som vet om man kan få enskilt samtal med FR till att börja med om den ena vägrar?
  • Anonym (Kajsa)

    De är 6 och 8 men har inte sagt så mycket om just schemat. Mer än att de vill vara med mig, men jag pratar alltid gott om pappan och att klart de ska vara lika mycket med honom. Däremot är det mycket frågor om vem som hämtar och vems dag det är osv. De skulle få ett annat lugn med varannan vecka tror jag.

  • BioBonus
    Maddi skrev 2016-12-01 13:51:02 följande:

    Oj det lät väldigt hattigt, hur gammal är barnen och vad säger dom?


    Som sagt vi körde det schemat när bonus var upp till drygt fem år, sen började hon känna att det var hattigt. Hon blev liksom aldrig klar på varje ställe.
    Men när hon var mindre var det en bra lösning då det inte blev så länge mellan bytena så hon aldrig börja sakna :)
  • Anonym (Kajsa)

    Jamen håller med. För små barn är det toppen. Däremot måste man ju anpassa sig efter barnens ålder.

  • Anonym (Kajsa)

    Är det någon mer som känner igen sig/har någon ide?

  • Anonym (Valdemar)
    Anonym (Kajsa) skrev 2016-12-01 12:56:55 följande:

    Är skild från barnens pappa sedan 4 år tillbaka. Vi har haft ett 2-2-3-schema som fungerade bra när barnen var små men nu är de större och behöver mer kontinuitet. Jag vill att vi börjar med varannan vecka men barnens pappa vägrar utan säger att det är bra som det är. Jag märker att de är splittrade och när vi vid enstaka tillfällen kört varannan vecka har de varit mycket lugnare. Min fråga är: Hur tar jag detta vidare om barnens pappa vägrar? Fast det uppenbart är för barnens bästa. Någon som varit med om nåt liknande?


    Vad har pappan för argument för att behålla det som det är?

    Skulle en förändring av schemat vara svårt pga arbetstider, ny partners anpassning efter sina barn, studier, aktiviteter eller liknande? Bor ni nära varandra?
  • Anonym (Kajsa)

    Jag har inte riktigt förstått vad som är problemet mer än själva förändringen i sig. Han har kontorstider och ingen ny partner. Kanske tycker han att det känns mentalt jobbigare att ha dem en hel vecka i sträck jämfört med att hatta lite i taget. Överlag vill han att allt ska vara som det alltid varit, vilket jag tycker är ett dåligt argument.

  • Anonym (Valdemar)
    Anonym (Kajsa) skrev 2016-12-06 19:08:10 följande:

    Jag har inte riktigt förstått vad som är problemet mer än själva förändringen i sig. Han har kontorstider och ingen ny partner. Kanske tycker han att det känns mentalt jobbigare att ha dem en hel vecka i sträck jämfört med att hatta lite i taget. Överlag vill han att allt ska vara som det alltid varit, vilket jag tycker är ett dåligt argument.


    Har han inga nöjen eller aktiviteter som han sysselsätter sig med? Varför inte föreslå att ni testar i en månad. Sen, om ni inte är överens så återgår bi till det gamla tills ni kan komma överens om att testa annat umgänge.

    Har du frågat om han vill ha barnen mindre än idag?
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Valdemar) skrev 2016-12-06 19:18:49 följande:
    Har han inga nöjen eller aktiviteter som han sysselsätter sig med? Varför inte föreslå att ni testar i en månad. Sen, om ni inte är överens så återgår bi till det gamla tills ni kan komma överens om att testa annat umgänge.

    Har du frågat om han vill ha barnen mindre än idag?
    Tack för bra frågor!

    Jo, han har ett par hobbys, men de sysslar han mest med på sin lediga helg. Han skulle ju fortfarande ha barnen varannan helg. Jag har föreslagit att prova och sen utvärdera, men det var inte intressant.
  • Anonym (Kajsa)

    Har även frågat om han vill ha dem mindre, men det vill han absolut inte.

  • Anonym (4dagar)

    Man kanske kan göra en kompromiss ändring... hade tänkt föreslå halv veckor, men det vet jag inte hur man löser praktiskt :| kanske köra 4dagar var, så blir det lite mer sammanhängande, men ändå inte en hel vecka (jag har inte funderat närmare på det och det kanske blir jätteknasigt)

    Jag har en kompis som kör varannan vecka, men en dag/ vecka är det den andra föräldern som har barnet. tex torem-fredag morgon är han hos pappa om det är mamma vecka å tvärt om.

  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (4dagar) skrev 2016-12-06 20:02:32 följande:

    Man kanske kan göra en kompromiss ändring... hade tänkt föreslå halv veckor, men det vet jag inte hur man löser praktiskt :| kanske köra 4dagar var, så blir det lite mer sammanhängande, men ändå inte en hel vecka (jag har inte funderat närmare på det och det kanske blir jätteknasigt)

    Jag har en kompis som kör varannan vecka, men en dag/ vecka är det den andra föräldern som har barnet. tex torem-fredag morgon är han hos pappa om det är mamma vecka å tvärt om.


    Hur gamla är kompisens barn? Det blir ju fortfarande upphackat tänker jag.
  • Kasperina

    Vår son är 8 år och sa själv att han ville börja med varannan vecka, men det blev inte bra alls, så vi återgick till det gamla schemat efter ett par veckor. Han mår dåligt när han är borta från oss en hel vecka i sträck och han inte kan hantera det riktigt. Kanske ditt ex känner till någon annan som upplevt samma sak?

  • Kasperina
    Anonym (4dagar) skrev 2016-12-06 20:02:32 följande:

    Man kanske kan göra en kompromiss ändring... hade tänkt föreslå halv veckor, men det vet jag inte hur man löser praktiskt :| kanske köra 4dagar var, så blir det lite mer sammanhängande, men ändå inte en hel vecka (jag har inte funderat närmare på det och det kanske blir jätteknasigt)

    Jag har en kompis som kör varannan vecka, men en dag/ vecka är det den andra föräldern som har barnet. tex torem-fredag morgon är han hos pappa om det är mamma vecka å tvärt om.


    Jag har också funderat på det, har vänner som har två fasta dagar och så turas de om med resten, så det blir lite längre.
    Tex må-ti hos en förälder och on-to hos den andra, så får de varannan fre-sön. 
  • Anonym (4dagar)
    Anonym (Kajsa) skrev 2016-12-06 20:08:58 följande:

    Hur gamla är kompisens barn? Det blir ju fortfarande upphackat tänker jag.


    Han är 7, ja det blir det... men jag tänker att är det alltid torsdag så vet de ju det även om det blir lite hackat...
  • EnGladPingvin

    Det absolut viktigaste för barnens välmående är att ha tillgång till båda sina föräldrar och att de ser att ni föräldrar håller sams. Starta inte en konflikt om du inte är absolut säkert på att det är nödvändigt och värt det.

Svar på tråden Byta till varannan vecka