EttLitetFrö skrev 2016-12-01 13:11:50 följande:
- Kan barnet sova med kudde första tiden eller skippa kudden?
- Ska barnet bara sova på någon sida eller rygg, absolut inte på mage?
- Försämras chansen att kunna amma om barnet introduceras direkt med napp?
- Får barnet bara typ sockerlösning om inte amningen kommer igång eller kan jag ge ersättning då?
- Ska man bara låta barnet sova nära mig första tiden för att minska spädbarndödligheten, eller kan jag låta den sova själv i ett rum eller sova ute i vagnen?
Detta är mitt första barn som jag väntar och får höra massa olika saker, men majoriteten av sakerna jag får höra är de ovan som jag ställer frågor till er. Kanske dumma frågor för några men känner mig tokförvirrad! Anser ni dessa frågor sant eller myt?
Är det något bra som nybörjare bör veta när de blir förälder?
Jag är verkligen ingen expert, har fyra barn, gravid med femte.. Men svarar utifrån det jag gjort och hur jag tror..
* Jag har lärt mig att barnet ska sova utan kudde i början så så har jag gjort. Har dock en superplatt som typ är 1 cm tjock som farmor egentligen har sytt till en docka, den hade man ju eg kunnat använda kanske..
* På BB har personalen visat mig att det ska sovas på sidan, men sådant tycker jag ändrat typ hela tiden. Jag har försökt variera så att barnet sover på olika sidor så att inte ena sidan av huvudet blir platt. Rullar barnet över på rygg så låter jag det sova på rygg. Men aldrig mage.
* Barnet har ju ett annat sugtag på nappen än bröstet så det kan nog mycket väl bli så att brösttaget blir fel om man börjar med napp direkt. Jag har väntat några veckor med napp för säkerhetsskull.
* Det där med sockerlösning har jag ingen aning om men det är ju DU som bestämmer! Vet dock att råden brukar vara att om man vill amma så ka man inte ge upp direkt utan ge det lite tid innan man ger ersättning.