• BellaH25

vattenskalle i vecka 20 hjälp!

Hej, det är så att jag och sambon är gravida med våran älskade son i vecka 20.

Vi var på ett vanligt rutin ultraljud där dom säger att våran son har vattenskalle.

Vi fick en tid på fostermedicinska där även dom sa att han har vattenskalle.

Det är dom 2 hjärnhalvorna som är drabbade dom är förminskade tack vare vätskan.

Han har inga fel alls kroppsligt ser helt normal ut rör sig normalt men huvudet är för stort.

Lillhjärnan ser bra ut även ryggen.

Han har ett mått på 16,5mm vilket är en ökning på ca 2-3veckor.

Dom vanligaste kromosom felen har han inte.

Någon som var med om liknande?

Vad i hela friden ska jag göra?

Läkaren säger inget och jag får inga svar någon stans.

Jag har så mycket frågor ????

• Svar på tråden vattenskalle i vecka 20 hjälp!
  • Garde

Hej,
    vi har/är precis varit med om samma. Är nu i v.24 men det upptäcktes i v.20, 15,5 mm i v.20 och 16 mm i vecka 22...ska på återkoll nästa gång 19 dec

Vårt barn har inget ryggmärgsbråck och de kan inte heller se nån annan orsak till hydrocefalusen med magnetröntgen. Inga kromosonavvikelser eller infektioner/virus. Och rör sig normalt.

Vi har gått med i en grupp på facebook som vi tycker är jättebra, den heter Hydrocephalus och har ca 5000 medlemmar där har vi skrivit för ett tag sen och fått många fina svar i tråden. Ni kan leta upp oss där och så kan vi höras på facebook/messenger om ni vill!? Vi söker också efter andra att prata med. Det som har varit så bra med den här gruppen är att många skriver och det ger hopp med många söta bebisar och barn....

När man ansöker om att bli medlem så skickar nån av administratörerna ett meddelande till en. De är inte jättesnabba med att svara, mig har de tex inte svarat än men min sambo. Hon skrev och frågade och då svarade de, sen har vi varit inne på hennes sida helt enkelt...och där är det som sagt många som skriver!

Allt gott!

• BellaH25
    Garde skrev 2016-12-01 16:53:05 följande:

Hej,

vi har/är precis varit med om samma. Är nu i v.24 men det upptäcktes i v.20, 15,5 mm i v.20 och 16 mm i vecka 22...ska på återkoll nästa gång 19 dec

Vårt barn har inget ryggmärgsbråck och de kan inte heller se nån annan orsak till hydrocefalusen med magnetröntgen. Inga kromosonavvikelser eller infektioner/virus. Och rör sig normalt.

Vi har gått med i en grupp på facebook som vi tycker är jättebra, den heter Hydrocephalus och har ca 5000 medlemmar där har vi skrivit för ett tag sen och fått många fina svar i tråden. Ni kan leta upp oss där och så kan vi höras på facebook/messenger om ni vill!? Vi söker också efter andra att prata med. Det som har varit så bra med den här gruppen är att många skriver och det ger hopp med många söta bebisar och barn....

När man ansöker om att bli medlem så skickar nån av administratörerna ett meddelande till en. De är inte jättesnabba med att svara, mig har de tex inte svarat än men min sambo. Hon skrev och frågade och då svarade de, sen har vi varit inne på hennes sida helt enkelt...och där är det som sagt många som skriver!

Allt gott!

Tack för ditt svar! Skönt med någon i samma sits du får gärna skriva till mig på fb med, isabella hertz det är en bild på mig och min sambo jag har som bild.

Ska verkligen gå med i gruppen tack för tipset!
  • BellaH25

Finns det någon mera som vart med om detta där det inte är några övriga fel utan bara vattenskalle?

Svar på tråden vattenskalle i vecka 20 hjälp!