• Far till barn

Matkassar för helgen

Vi har i familjen börjat fundera på att skaffa matkasse. Men vi tycker inte det är vardagsmaten som är problemet, vi har full koll och kan äta vad som helst på veckorna men på helgen när vi vill ha något godare och lyxigare, det alltid så svårt med inspiration. 

Tänk om det hade funnits något där man kunde få hem lyxig mat istället som känns gott för helgen, hade inte ni viljat ha det? 

Eller vad tycker ni som har matkassar? Brukar ni äta er mat på helgen? Känns recepten där tillräckligt bra för att bjuda svärföräldrarna på helgen? 

• Svar på tråden Matkassar för helgen
  • linani

Jag och sambon har matkasse från Middagsfrid (vegokassen), och de recepten fungerar absolut som helgmat. Tidigare hade vi Citygross kasse, de recepten var mer vardags-. 

Flera av recepten tar 45-50 minuter att göra, så de passar egentligen bättre att göra när vi har gott om tid än på en stressig och hungrig tisdagskväll. Vi får kassen på måndagar, så varorna (i vårt fall mycket grönsaker) ska ju hålla sig färska till helgen i så fall, men det har inte varit något problem hittills.

Jag vet förvisso inte hur kräsna dina svärföräldrar är, men vi har bjudit bådas föräldrar på recept från matkassen utan klagomål

• Aniiee

Jag har inte matkasse, men jag komponerar matsedel till ca 10 familjer.  Dock får de ju handla själva, online ellet i butik, vilket som passar,

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • MiniTrollet

Vi kör matkasse men bara för veckodagarna. Under helgerna vill vi gärna lyxa till det lite eller köpa hem mat. Då får det kosta lite mer :)

• neverpreggo

Här kan man köpa helgkasse i några matvarubutiker ( ICA) men det är enbart för en dag dock.

• DevilsDaughter

Ibland har vi "vanlig" mat även på helgen, men då vi lyxar till det så vill jag/vi själv välja vilken mat det ska vara. Den är ju dyrare och då vill man ju ha något man verkligen vill ha. Menar alltså att jag skulle inte vilja ha maten komponerad av någon annan, även om den är lyxig så kanske det inte faller mig i smaken och det kostar ju som sagt en del..

• Linnea1994

Jag har lite svårt för det där med matkasse. På helgen extra mycket, då vi ofta äter dyrare kött tex så vill jag se och välja kött med fin marmorering bla.

• ventilera mera
    neverpreggo skrev 2016-12-02 01:04:12 följande:

Här kan man köpa helgkasse i några matvarubutiker ( ICA) men det är enbart för en dag dock.

Kvantumbutiken I Sollefteå, där min mamma bor, har nåt liknande. Helgmenyer som man kan köpa preppade och klara för ugn osv, extremt smidigt.
  • Aniiee

För resten, här är månadens helgmatsedlar, bara för att,,,,:

v48:
    Fredag; Parmalindad kycklingfile med salviasmör och klyftpotatis
    Lördag: Förrätt: Potatiskaka. Huvudrätt: Laxsoppa med plock. Efterrätt: Chokladkräm med apelsinsallad
    Söndag: Biffgryta kryddad med chili och apelsin, brysselkål och pressad potatis. Adventsfika: Skurna pepparkakor med ädelost, vörtbullar med kallskuret.

v49:
    Fredag: Fisktacos
    Lördag: Förrätt: Grönkålssoppa Huvudrätt: Fläskfilégryta med potatis, Efterrätt: Chokladkolapaj med frostade lingon.
    Söndag: Julkyckling med apelsinsås och ugnsrostade rotsaker
    Adventsfika: Lussebullar, siktebröd med julost

v50
    Fredag: Kycklingtallrik (drumstick, vingar, nuggets), pommes/klyftpotatis, grönsaksstavar, div. dipp
    Lördag: Förrätt: 2 Bruschetta Huvudrätt: Skink- eller kalvstek med gremolata, persiljesås och potatis  Eterrätt: Crostata
    Adventsfika: Pepparksrulltårta med lingongrädde, varma mackor i ugn

v51:
    Fredag: Lammfärsbiffar med fetaost och soltorkade tomater, pasta och pastasås (viktigt att kunna göra på spisen)
    Lördag: Julbord
    Söndag: Juldagsstek med tillbehör (kalkon går hem hos oss. Är en kalkon för stor så ta en kyckling istället).

Vecka 52:
    Fredag: Fina fiskgratängen
    Lördag: Nyårsmeny. Förslag: Förrätt: Hummersoppa el -toast. Huvudrätt: Anka med apelsinsås Efterrätt: randig chokladterrin
    Nattamat: Smörgåsbuffe

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Rymdmoln
    Aniiee skrev 2016-12-02 22:09:32 följande:

För resten, här är månadens helgmatsedlar, bara för att,,,,:

v48:

Fredag; Parmalindad kycklingfile med salviasmör och klyftpotatis

Lördag: Förrätt: Potatiskaka. Huvudrätt: Laxsoppa med plock. Efterrätt: Chokladkräm med apelsinsallad

Söndag: Biffgryta kryddad med chili och apelsin, brysselkål och pressad potatis. Adventsfika: Skurna pepparkakor med ädelost, vörtbullar med kallskuret.

v49:

Fredag: Fisktacos

Lördag: Förrätt: Grönkålssoppa Huvudrätt: Fläskfilégryta med potatis, Efterrätt: Chokladkolapaj med frostade lingon.

Söndag: Julkyckling med apelsinsås och ugnsrostade rotsaker

Adventsfika: Lussebullar, siktebröd med julost

v50

Fredag: Kycklingtallrik (drumstick, vingar, nuggets), pommes/klyftpotatis, grönsaksstavar, div. dipp

Lördag: Förrätt: 2 Bruschetta Huvudrätt: Skink- eller kalvstek med gremolata, persiljesås och potatis  Eterrätt: Crostata

Adventsfika: Pepparksrulltårta med lingongrädde, varma mackor i ugn

v51:

Fredag: Lammfärsbiffar med fetaost och soltorkade tomater, pasta och pastasås (viktigt att kunna göra på spisen)

Lördag: Julbord

Söndag: Juldagsstek med tillbehör (kalkon går hem hos oss. Är en kalkon för stor så ta en kyckling istället).

Vecka 52:

Fredag: Fina fiskgratängen

Lördag: Nyårsmeny. Förslag: Förrätt: Hummersoppa el -toast. Huvudrätt: Anka med apelsinsås Efterrätt: randig chokladterrin

Nattamat: Smörgåsbuffe

Oj vad gott allt lät! Tack för tipsen. Synd bara att jag aldrig skulle fixa att laga några av dessa :)
  • Aniiee
    Rymdmoln skrev 2016-12-02 23:09:06 följande:
    Oj vad gott allt lät! Tack för tipsen. Synd bara att jag aldrig skulle fixa att laga några av dessa :)
    De mesta av det är väldigt enkelt att laga, så våga om det är det kunskapen som tryter. Är det tiden så är det kanske lite värre =P
  • Rymdmoln
    Aniiee skrev 2016-12-02 23:33:45 följande:

De mesta av det är väldigt enkelt att laga, så våga om det är det kunskapen som tryter. Är det tiden så är det kanske lite värre =P

Tiden är inga problem :) bara självförtroendet hehe! Det jag tyckte lät "svårt" för min del var lammbiffarna (för att jag aldrig lagat lamm förut och alla säger typ alltid hur svårt det är att få det bra) och julkycklingen :)

Ska erkänna att jag ALDRIG ätit lamm och jag har värsta suget efter det! Men kommer mig aldrig för att laga det hemma och när jag äter ute satsar jag alltid på säkra kort :p
  • Aniiee
    Rymdmoln skrev 2016-12-02 23:39:57 följande:
    Tiden är inga problem :) bara självförtroendet hehe! Det jag tyckte lät "svårt" för min del var lammbiffarna (för att jag aldrig lagat lamm förut och alla säger typ alltid hur svårt det är att få det bra) och julkycklingen :)

Ska erkänna att jag ALDRIG ätit lamm och jag har värsta suget efter det! Men kommer mig aldrig för att laga det hemma och när jag äter ute satsar jag alltid på säkra kort :p
    Lammbiffarna är lammfärs, så det tycker jag du kan våga dig på. Tänk vanlig nötfärs, pannbiff, men kanske vara lite varsammare. Ta ett paket lammfärs någon gång på extrapris, så slänger du inte för mycket pengar i sjön om det går dåligt.

Julkycklingen är asenkel. Blanda fyllningen, stoppa, pensla,  lägg med bröstsidan nedåt, släng in i ugnen, vänd efter en halvtimme, kör klart. Rosta grönsaker i ugnen efteråt och gör sås.

Hojta till om du vill ha recept, så postar jag imorgon.
Svar på tråden Matkassar för helgen