• Dodde18

Någon som läst Thérèse Raquin?

Hej!

Just nu har jag så sjukt mycket plugg i skolan!

Det känns som om jag ska gå in i väggen.

Men nu har jag fått ännu en uppgift i svenskan där vi ska svara på frågor om Thérèse Raquin.

Så jag tänkte om det finns någon som kan hjälpa mig på traven!

Boken ska vara utläst på 1 vecka och jag har inte börjat än.

Dessa frågor ska svaras:

1: vad har romanen för berättarperspektiv?

2: vilken stämning skapas i texten och hur har författaren skapat den?

3: var och när utspelar sig handlingen?

4: hur skildras romanens miljö? Referera, citera från boken.

5:

6: ange orsak till att vissa situationer beskrivs särskilt noggrant.

7: vilka stilfigurer kan du hitta i romanen? Vilka är mest utmärkande i denna roman?

Skulle va jättesnällt om någon kunde hjälpa mig, tack på förhand!

• Svar på tråden Någon som läst Thérèse Raquin?
  • Carambolan

Att låta någon annan svara på frågorna är en dålig idé. Om din lärare ställer följdfrågor eller ber dig utveckla svaren kommer du få skämmas.

Gör istället så att du läser första kapitlet, sista kapitlet och några sidor på måfå i mitten (så många du hinner och orkar). Det ger dig tillräckligt för att svara på de där frågorna. Har du tid kan du också se filmen, den heter In Secret (från 2013), så kan du lättare hänga med i diskussioner om handlingen.

• Dodde18

Har filmen exakt samma handling som boken?

Carambolan skrev 2016-12-01 15:47:53 följande:

Att låta någon annan svara på frågorna är en dålig idé. Om din lärare ställer följdfrågor eller ber dig utveckla svaren kommer du få skämmas.

Gör istället så att du läser första kapitlet, sista kapitlet och några sidor på måfå i mitten (så många du hinner och orkar). Det ger dig tillräckligt för att svara på de där frågorna. Har du tid kan du också se filmen, den heter In Secret (från 2013), så kan du lättare hänga med i diskussioner om handlingen.

• Anonym (q)

Filmen följer boken ganska bra men du får ju inte citat och annat som du säkert ska ange från boken så du behöver ju ändå snabbläsa. Dessutom är det en bra bok så det är ju synd att du inte ska njuta av den. 

• Anonym (q)

Om du är bra på engelska finns det hjälpsidor för studenter om litteratur där man kan hitta en hel del om alla klassiker 

• Aniiee

Det är sånt här man har ljudböcker till =P

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Dodde18

jag är så dålig på böcker så kan någon vara snäll o berätta vad boken har för berättarperspektiv?

• elyse
    Dodde18 skrev 2016-12-04 12:43:15 följande:

jag är så dålig på böcker så kan någon vara snäll o berätta vad boken har för berättarperspektiv?

Om du läser några meningar märker du ju det. Första-person (Jag) eller tredje person.
  • Dodde18

Grejen är att jag aldrig varit intreserad av böcker så jag vet inte skillnaden mellan alla perspektiv

elyse skrev 2016-12-04 13:05:05 följande:

Om du läser några meningar märker du ju det. Första-person (Jag) eller tredje person.

• Carambolan
    Dodde18 skrev 2016-12-04 22:18:09 följande:

Grejen är att jag aldrig varit intreserad av böcker så jag vet inte skillnaden mellan alla perspektiv

Förstapersonsperspektiv: Berättelsen är utformad som en dagbok, där berättaren skriver "Jag åt en macka till frukost och sen hade jag hett sex med min kusin." Är det så och vem är i så fall "jaget" i berättelsen?

Tredjepersonsperspektiv: Berättelsen berättas av någon utanför. "Therese åt en macka till frukost och sen hade hon hett sex med sin kusin."

Fler olika perspektiv tror jag inte att du behöver välja mellan i dagsläget. Möjligen kanske läraren vill höra om berättelsen är i nutid ("Therese äter en macka...") eller dåtid ("Therese åt en macka...").
  • Anonym (Uh)

Enda jäkla förbannade skitbok som jag inte läst ut. Det var typ det jag skrev på min uppgift i gymnasiet för 15 år sen. Sant är det också. Läste lätt 3-5 böcker i veckan på den tiden men denna gick i n t e.

Svar på tråden Någon som läst Thérèse Raquin?