Skrivit många avvikelser i min dag. Men främst hanterar jag enhetens alla händelser/avvikelser i kvalitetsarbetet. Det skrivs på allt möjligt, men för mig handlar det inte om att avvikelser skrivs riktade mot personer (i vissa fall ja, men oftast inte) utan att de riktar sig mot verksamheten i stort för att saker som händer inte ska upprepas utan hanteras systematiskt och byggas bort med förändring av rutiner, utbildning, organisation, information... You name it. Självklart får en också när en jobbar med att hantera händelser/avvikelser ta upp problem med enskilda individer som gjort något tokigt, oavsett om det var medvetet eller ej. Det är ganska jobbigt, men ingår i mitt jobb och så är det med det.
Har skrivit avvikelser på både mitt eget agerande och mina kollegors misstag, chefers hanterande av saker, saker som hänt när undersköterskorna varit ute i arbetet eller på vårdkedjor mellan olika vårdgivare etc. Det är aldrig personligt, det är alltid för vårdtagarnas bästa och ska aldrig tas som kritik av en personligen. Därför tycker jag att frågan är felställd, bättre hade varit "har du skrivit eller varit med i hanteringen av en avvikelse inom vården nån gång" eller nåt liknande.