• Anonym (Vård)

Har du fått eller gett någon avvikelse inom vården någongång?

Jag har arbetat i om vården i många år och sett några avvikelser blivit skrivna. Ofast är det att något glömt ge medicin eller liknanade. Men det har hänt att någon råkat ge snabbinsulin istället för långtidsverkande..

Vad har du varit med om? Har du fått eller gett någon avvikelse?

• Svar på tråden Har du fått eller gett någon avvikelse inom vården någongång?
  • Anonym (Uska)

Jag jobbar på kortidsboende och har en brukare som kommer varannan helg. De helgerna blir det ca 10 avvikelser/dygn men det är avvikelser ang våld

• Anonym (N)

På intranet finns en massa lex maria-fall att läsa :)

Jag själv anmält till IVO socialtjänsten för bristfallig handläggning av vårt ärende och en psykolog för hennes oproffsiga bemötande.

• Anonym (N)

På intranet finns en massa lex maria-fall att läsa :)

Jag själv anmält till IVO socialtjänsten för bristfallig handläggning av vårt ärende och en psykolog för hennes oproffsiga bemötande.

• Anonym (Fel journal)

Jag skulle bli remitterad från min astmaläkare till öron näsa hals för rodnad i halsen som inte försvann. När jag kom dit satt 6 (!) olika läkare i en ring runt mig som skulle undersökas för jag var ju ett sånt unikt fall. Efter lite undersökningar och utredning av situationen visade det sig att min astmaläkare skrivit i fel journal. Mina uppgifter stod i en annan persons journal och hennes i min. Fick två skriftliga ursäkter, en från läkaren och en från chefen på sjukhuset. Fick även en lista på personer som läst min journal.

• M1rella

Hat skrivit på medicin, insulin och andra brister som uppstått.

Dock aldrig fått en avvikelse på mig själv.

• Ebbajonsson

Jag har skrivit en avvikelse på en kollega som tog tag hårt i armen på en brukare och ryckte i den så att personen började gråta. Arbetar på ett LSS boende. Kollegan är ej kvar, var ett vik och blev ej förlängd av förklarliga skäl.

• Mooomin

Kollega utan delegering gav insulin. Jag upptäckte detta. Skrev avvikelse.

• Mantrasina

Skrivit många avvikelser i min dag. Men främst hanterar jag enhetens alla händelser/avvikelser i kvalitetsarbetet. Det skrivs på allt möjligt, men för mig handlar det inte om att avvikelser skrivs riktade mot personer (i vissa fall ja, men oftast inte) utan att de riktar sig mot verksamheten i stort för att saker som händer inte ska upprepas utan hanteras systematiskt och byggas bort med förändring av rutiner, utbildning, organisation, information... You name it. Självklart får en också när en jobbar med att hantera händelser/avvikelser ta upp problem med enskilda individer som gjort något tokigt, oavsett om det var medvetet eller ej. Det är ganska jobbigt, men ingår i mitt jobb och så är det med det.

Har skrivit avvikelser på både mitt eget agerande och mina kollegors misstag, chefers hanterande av saker, saker som hänt när undersköterskorna varit ute i arbetet eller på vårdkedjor mellan olika vårdgivare etc. Det är aldrig personligt, det är alltid för vårdtagarnas bästa och ska aldrig tas som kritik av en personligen. Därför tycker jag att frågan är felställd, bättre hade varit "har du skrivit eller varit med i hanteringen av en avvikelse inom vården nån gång" eller nåt liknande.

• Anonym (Vård)
    Mantrasina skrev 2016-12-01 21:52:06 följande:

Skrivit många avvikelser i min dag. Men främst hanterar jag enhetens alla händelser/avvikelser i kvalitetsarbetet. Det skrivs på allt möjligt, men för mig handlar det inte om att avvikelser skrivs riktade mot personer (i vissa fall ja, men oftast inte) utan att de riktar sig mot verksamheten i stort för att saker som händer inte ska upprepas utan hanteras systematiskt och byggas bort med förändring av rutiner, utbildning, organisation, information... You name it. Självklart får en också när en jobbar med att hantera händelser/avvikelser ta upp problem med enskilda individer som gjort något tokigt, oavsett om det var medvetet eller ej. Det är ganska jobbigt, men ingår i mitt jobb och så är det med det.

Har skrivit avvikelser på både mitt eget agerande och mina kollegors misstag, chefers hanterande av saker, saker som hänt när undersköterskorna varit ute i arbetet eller på vårdkedjor mellan olika vårdgivare etc. Det är aldrig personligt, det är alltid för vårdtagarnas bästa och ska aldrig tas som kritik av en personligen. Därför tycker jag att frågan är felställd, bättre hade varit "har du skrivit eller varit med i hanteringen av en avvikelse inom vården nån gång" eller nåt liknande.

När jag skrev rubriken tänkte jag på personliga avvikelser, till exempel att man gett fel dos medicin eller liknande. Men det du skriver om är ju självklart intressant!

• Anonym (Vård)
    Mooomin skrev 2016-12-01 21:41:54 följande:

Kollega utan delegering gav insulin. Jag upptäckte detta. Skrev avvikelse.

Men oj! Varför gav hon? Har ni inte signeringslistor?
  • Anonym (Vård)
    Ebbajonsson skrev 2016-12-01 21:34:15 följande:

Jag har skrivit en avvikelse på en kollega som tog tag hårt i armen på en brukare och ryckte i den så att personen började gråta. Arbetar på ett LSS boende. Kollegan är ej kvar, var ett vik och blev ej förlängd av förklarliga skäl.

Bra att du gjorde avvikelse! Jag tror att många inte gör avvikelser i liknande lägen just för att man vill inte peka ut någon eller att man inte vill ta den konflikten.
  • Anonym (Vård)
    Anonym (Fel journal) skrev 2016-12-01 19:31:45 följande:

Jag skulle bli remitterad från min astmaläkare till öron näsa hals för rodnad i halsen som inte försvann. När jag kom dit satt 6 (!) olika läkare i en ring runt mig som skulle undersökas för jag var ju ett sånt unikt fall. Efter lite undersökningar och utredning av situationen visade det sig att min astmaläkare skrivit i fel journal. Mina uppgifter stod i en annan persons journal och hennes i min. Fick två skriftliga ursäkter, en från läkaren och en från chefen på sjukhuset. Fick även en lista på personer som läst min journal.

Men oj! Sånt ska ju absolut inte få hända..
    Gjorde du någon anmälan?
  • Mooomin
    Anonym (Vård) skrev 2016-12-03 21:52:27 följande:

Men oj! Varför gav hon? Har ni inte signeringslistor?

Hon påstår att hon var stressad. (Jag tror mer på att hon inte brydde sig Jo, hon signerade. Jag blev superförvirrad när jag såg signeringen. Jag skulle ju dit extra och ge insulin trots att det inte var mitt besök hos den kunden, just för att hon inte hade delegering..
  • M1rella
    Mooomin skrev 2016-12-03 23:08:43 följande:

Hon påstår att hon var stressad. (Jag tror mer på att hon inte brydde sig Jo, hon signerade. Jag blev superförvirrad när jag såg signeringen. Jag skulle ju dit extra och ge insulin trots att det inte var mitt besök hos den kunden, just för att hon inte hade delegering..

Var bra att hon iallafall signerade så att inte du gav dubbeldos.

Har man inte delegering på att ge insulin så ger man knappast det oavsett om man är stressad. Man vet ju själv vad man får och inge får göra, dvs vad man har delgering på.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ja, ett stort antal skrivna. Några stycken mottagna också.

Men som sagt tidigare, det handlar inte om personliga saker så att säga att man "får" en avvikelse på sig blir fel.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Mooomin
    M1rella skrev 2016-12-03 23:59:23 följande:

Var bra att hon iallafall signerade så att inte du gav dubbeldos.

Har man inte delegering på att ge insulin så ger man knappast det oavsett om man är stressad. Man vet ju själv vad man får och inge får göra, dvs vad man har delgering på.

Ja, jag menart! Jag fick som en klump i magen när jag insåg vad som kunde ha hänt..
  • ssa123

Fast avvikelser riktas ju inte mot personer. Det är väl allt som oftast personer inblandade i händelsen som man skriver avvikelsen på, men det handlar om att komma åt HÄNDELSEN. För att sedan kunna undvika och förebygga att det sker igen.

Har själv skrivit avvikelser och även mottagit dito på min arbetsplats men som sagt, de riktas ju inte mot person.

• Anonym (Hjärtat)

Jag är hjärtopererad och skulle in på en undersökning efter att jag haft 24 timmars ekg efter operation. De kallar in mig på mitt förnamn jag hoppar upp på britsen och de börjar sampappra min hud.

Det känns inte rätt och jag frågar varför jag ska ha ekg igen.

igen?!?

ja igen?

ja du heter väl ****** nilsson?

NÄ!!!!

jaha ojdå då är det den andra ****** som vi ska ha in, du är fel person. Okej lixom vilken tur att ni inte sövde ner mig inför en op lixom!

• M1rella
    ssa123 skrev 2016-12-04 02:11:24 följande:

Fast avvikelser riktas ju inte mot personer. Det är väl allt som oftast personer inblandade i händelsen som man skriver avvikelsen på, men det handlar om att komma åt HÄNDELSEN. För att sedan kunna undvika och förebygga att det sker igen.

Har själv skrivit avvikelser och även mottagit dito på min arbetsplats men som sagt, de riktas ju inte mot person.

Det finns avvikelser å riktas direkt mot person och som är allvarliga.
  • Anonym (Positiv)

Jag har jobbat inom vården i större delen av mitt yrkesliv och har aktivt jobbat på att få personal på avdelningen att inse att avvikelser är bra att skriva. Många stirrar sig blinda och tror att kvalitén på avdelningen bedöms på hur få avvikelser som kommer in.

Vi som jobbat med avvikelserna ser däremot avsaknaden av avvikelser som ett tecken på en problematisk verksamhet som aktivt döljer sina misstag och uppfattar de verksamheterna/avdelningarna som om de har större risk för missförhållanden och missvård av patienter.

Själv har jag skrivit många avvikelser, på mig, på andra, på chefer, på experter som tagits in samt i ett fall på verksamheten som sådan.

Svar på tråden Har du fått eller gett någon avvikelse inom vården någongång?