• Anonym (Alkohol)

Tog en citodon kl 15. Kan man dricka alkohol dagen efter?

Blir inte klok på vad som gäller.

Mina kompisar säger att det är lugnt. På vissa ställen läser jag att det ska gå 48h och vissa säger 24h.

Hade tandvärk som verkar lugnat sig nu.

Har planerat för en stor fest och vore kul att kunna dricka.

• Svar på tråden Tog en citodon kl 15. Kan man dricka alkohol dagen efter?
  • Anonym (Alkohol)

Alltså i morgon. Fredagkväll.

• Anonym (asså)

Jag är intemissbrukare eller särskilt glad för varken sprit eller tabletter men jag har en gång bränt i mig 4 citodon som jag svalde ner med lika många tequila. Hände inget annat än att jag blev väldigt pigg och glad Inte att rekommendera såklart men kanske det kan ge lite perspektiv på din fråga om du kan ha lite festligt och skoj mer än ett dygn efter EN tablett...

• Anonym (Alkohol)
    Anonym (asså) skrev 2016-12-01 21:46:28 följande:

Jag är intemissbrukare eller särskilt glad för varken sprit eller tabletter men jag har en gång bränt i mig 4 citodon som jag svalde ner med lika många tequila. Hände inget annat än att jag blev väldigt pigg och glad Inte att rekommendera såklart men kanske det kan ge lite perspektiv på din fråga om du kan ha lite festligt och skoj mer än ett dygn efter EN tablett...

Oj jäklar!

Ja det är vad dom flesta säger. Tack????
  • Mantrasina

Alltså, anledningen till att det inte ska tas tillsammans med alkohol är dels att det morfinlika preparatet som är en del av citodonet omvandlas till i kroppen, precis som alkohol, kan vara andningsdämpande. Alltså påverka andningsmuskulaturen negativt. Inte jättebra. Dels bryts både paracetamol (det vill säga typ alvedon) som är den andra delen av citodonet och alkoholen ner i levern, vilken kan ta rätt mycket stryk av kombinationen. 

Men att dricka alkohol så pass mycket längre efter intag borde absolut inte vara några problem.

• Famous

Inga problem! Jag tar regelbundet citodon, lite mycket faktiskt ( försöker trappa ner men svårt med stark smärta) och ibland blir det nåt glas vin eller whiskey och citodon samma dag. Dock inte så nära i tiden så det märks av. Sen är det självklart inte nyttigt för kroppen..

Festa på du och ha det så kul :). Hoppas tandvärken håller dig borta!

• Anonym (Alkohol)

Tack alla<3

Svar på tråden Tog en citodon kl 15. Kan man dricka alkohol dagen efter?