• Sackolina

Magsjuk igår ska jag gå till jobbet idag?

Vi har haft magsjuka hela familjen i veckan och avlöst varandra. Natten mot igår blev det min tur och jag spydde flertalet gånger fram till ca 12-13 tiden igår kring lunch. Jag hade även 39,5 graders feber. Idag har jag ett efm/kvällspass på jobbet och undrar om jag bör jobba eller om det är befogat att vara hemma? Vaknade upp idag och mår mycket bättre. Känner mig nästintill frisk. Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Magsjuk igår ska jag gå till jobbet idag?
  • Mooomin

Det är bäst för alla med 48h-regeln. Inte bara på förskolor.

• Mooomin

Och det är från sista symptom, inte bara kräkningar/diarré.

• LillaJag06

Stanna hemma! Annars kan du smitta hur många som helst.

48 timmar är det som gäller. Från sista kräkning, diarré.

• Mee

Nej, du bör inte jobba idag då det är 48 timmar sedan senaste symtomet som gäller för att inte sprida magsjukan vidare!

• Mooomin
    LillaJag06 skrev 2016-12-02 08:32:56 följande:

Från sista symptom.. :)
  • Sackolina

Jag vet att det är 48h för barn men på 1177 står det minst 24h från sista symptom på vuxna. Tänker att vid lunch idag så är det ju ett dygn. Jag stannar helst hemma men jag brottas med samvetet då jag varit borta hela veckan med barn som varit sjukt och som nu är frisk med marginal.

• elyse

På morgonen är de flesta feberfria. Om du kan dammsuga hela ditt hus/lägenhet utan att svettas är det en indikation på att du är på väg att bli frisk. Frågan är väl om du är smittfri.

• micromat

Stanna hemma. Jag skulle inte uppskatta att bli smittad av någon som gick tillbaka för tidigt.

Dåligt samvete ska du inte ha!

• PurpleHeart

Instämmer i kören. Håll hela familjen hemma idag. Ta en lugn långhelg och pigga på er.

• Anonym (S)
    LillaJag06 skrev 2016-12-02 08:32:56 följande:

24 timmar är det för vuxna. På mitt jobb uppmanas vi att komma tillbaka efter 24 h från sista symtom, jobbar på förlossning.

Jag brukar dock ALLTID stanna hemma 48 timmar ändå. Är ju inte ovanligt att man blir dålig igen inom ett dygn..
  • Mooomin
    Sackolina skrev 2016-12-02 08:38:10 följande:

Jag vet att det är 48h för barn men på 1177 står det minst 24h från sista symptom på vuxna. Tänker att vid lunch idag så är det ju ett dygn. Jag stannar helst hemma men jag brottas med samvetet då jag varit borta hela veckan med barn som varit sjukt och som nu är frisk med marginal.

48h från sista symptom. Det är inte sjysst att smitta andra, skulle du inte få mer dåligt samvete av det? Vore skillnad med en förkylning. Det är dessutom Fredag, stanna hemma och bli frisk över helgen.
  • Anonym (S)
    Mooomin skrev 2016-12-02 08:48:54 följande:

48h från sista symptom. Det är inte sjysst att smitta andra, skulle du inte få mer dåligt samvete av det? Vore skillnad med en förkylning. Det är dessutom Fredag, stanna hemma och bli frisk över helgen.

Blir så fel bara när arbetsgivaren aktivt uppmuntrar till att komma tillbaka efter 24 h.
  • Mooomin
    Anonym (S) skrev 2016-12-02 08:58:07 följande:

Blir så fel bara när arbetsgivaren aktivt uppmuntrar till att komma tillbaka efter 24 h.

Det har inte arbetsgivaren med att göra. Man kommer tillbaka närman är frisk och smittfri.
  • LillaJag06
    Mooomin skrev 2016-12-02 08:35:16 följande:

Från sista symptom.. :)

Ja det var det jag menade. Mår man illa går man väl inte till jobbet?

Ush för magsjuka.
  • LillaJag06
    Anonym (S) skrev 2016-12-02 08:47:19 följande:

24 timmar är det för vuxna. På mitt jobb uppmanas vi att komma tillbaka efter 24 h från sista symtom, jobbar på förlossning.

Jag brukar dock ALLTID stanna hemma 48 timmar ändå. Är ju inte ovanligt att man blir dålig igen inom ett dygn..

Jasså det visste jag inte. Tycker ändå att man borde köra 48 timmar. Bättre att vara på den säkra sidan.
  • Mooomin
    LillaJag06 skrev 2016-12-02 09:28:50 följande:

Ja det var det jag menade. Mår man illa går man väl inte till jobbet?

Ush för magsjuka.

Symptom kan även vara hängighet, brist på aptit, feber osv.

Ja magsjuka får man gärna stanna hemma en dag extra med.
  • Anonym (S)
    Mooomin skrev 2016-12-02 09:03:54 följande:

Det har inte arbetsgivaren med att göra. Man kommer tillbaka närman är frisk och smittfri.

Jobbar på sjukhus och där är policyn 24 h då det enl smittskyddet är riskfritt då.

Jag håller med dig. Jag själv håller alltid både mig själv och barnen hemma minst 48 h. Tycker absolut att alla borde göra det.
Svar på tråden Magsjuk igår ska jag gå till jobbet idag?