• Anonym (..)

Klänning på en liten tjej?

Jag själv går mest runt i kjolar och klännningar och ska nu börja köpa nyfödd-kläder till kommande dottern. Helst av allt vill jag då ha massvis med klänningar men många säger att de är opraktiskta/obekväma eller rent av dåliga för barnet, stämmer det verkligen? (Då menar jag rent fysiskt, jag är inte ett dugg intresserad av att klä mina barn könsneutralt bara för att.)

Jag tänker såklart varken på långklänningar eller klänningar i hårda, kliande tyg, utan på mjuka bommulsklänningar. Första tiden skulle det även bli bodyklänningar istället för vanliga klänningar så att de inte åker upp.

De argument jag framförallt hört mot klänning på småbarn är att den är i vägen när de ligger eller kryper, men är det verkligen ett problem med t.ex. en sånhär kort klänning?

http://www.meandmama.se/image/cache/data/FotoFlexer_Photofl%20f-640x480.jpg 

• Svar på tråden Klänning på en liten tjej?
  • ARRJ

Men i början kryper de ju inte heller, vi har klänning ibland på vår dotter (6mån nu).

• viseversa

Nej den där klänningen är nog inga problem. Ser mer ut som en tröja enligt mig. Eller tunika kanske.

• Maddi

När dom är små är det väl inga problem och likaså när dom går. Kan ju vara en nackdel då dom kryper antar jag. 

• elyse

Jag har tyckt att det har varit lite knöligt att bära när dottern haft klänning - den kommer ju att åka upp - och jag har varit noga med att den inte blivit knölig/bullat sig i ryggen. Men det är säkert en smaksak. Jag förstår t.ex. inte poängen med omlottbodys och många verkar tycka att det är Guds största gåva ever.

• Carambolan

Enda nackdelen som jag ser är att det inte blir så himla snyggt med byxor till och strumpbyxor är knöligt att dra på på bebisar. Till sommaren när det inte är kallt om benen är de säkert utmärkta!

• Anonym (Sådär)

Jag tycket det är jättegulligt med klänning men det är opraktiskt. Vi har det bara om vår dotter ska vara finklädd, aldrig hemma. Hon är 5 mån. Den åker upp när hon ligger och sparkar och är i vägen. Även när hon vill vända osv. Klänning med body är bäst om man vill ha klänning, annars blir magen oftast barn när de ligger och sparkar.

• Anonym (..)
    Carambolan skrev 2016-12-02 17:02:48 följande:

Enda nackdelen som jag ser är att det inte blir så himla snyggt med byxor till och strumpbyxor är knöligt att dra på på bebisar. Till sommaren när det inte är kallt om benen är de säkert utmärkta!

Intressant! Jag har trott att strumpbyxor är bättre än byxor så att man slipper hålla på med strumpor, men då kanske man ska tänka om.
  • Anonym (helloo)

Säger som de tidigare är nog body klänningar som är bäst det som kan bli knövligt är väl då de oftast ligger ner i början och kan ju knövla till sig i ryggen :) Och jag har alltid haft strumpbyxor på min bebba och aldrig haft problem med det så är nog från person till person :)

• Anonym (Japp)

Jag personligen upplevde det som mycket opraktiskt, både bodyklänningar & vanliga, då de knölade sig så lätt och åkte upp etc. Vi bar vår dotter mycket i sjal och sele, och då funkade klänningar inte alls. Samma sak om man skulle få på overall/ytterkläder eller ner i åkpåse.

Däremot när barnen blir 2-3 år är ju klänning suveränt på sommaren och andra varma dagar, plus att kjolar är roliga att dansa i för alla barn

• Duckan

Inga problem säger jag. Oftast knappar i grenen så det är lätt att bya blöja.

Svar på tråden Klänning på en liten tjej?