• Rolling

    Ej med i bodelningen

    Har upptäckt att min döda mor ej togs med som dödsbodelägare då hennes far dog för något år sedan. Av en tillfällighet har jag upptäckt att bodelning mm gjordes helt och hållet av hennes syskon, dvs de har noterat att de är de enda dödsbodelägarna. Jag var/är egentligen inte intresserad av min morfars tillgångar, men det visste de inte om. Med min lilla kunskap om familjerätt tror jag att jag i alla fall borde ha varit dödsbodelägare (och tillfrågad) i min mors ställe. Vad gäller i ett sådant fall? Har mors syskon gjort något fel? Vad gäller nu, flera år efteråt?

  • Svar på tråden Ej med i bodelningen
  • Dixie

    Stod din morfar som far till din mamma i folkbokföringen? Eller kan det vara så att det inte var hennes riktiga far?

  • Aniiee
    Dixie skrev 2016-12-02 21:08:27 följande:

    Stod din morfar som far till din mamma i folkbokföringen? Eller kan det vara så att det inte var hennes riktiga far?


    Spelar faktiskt inte så där supermycket roll. Man kan även vara förälder "av hävd". Fast då gäller förstås att de andra håller med och det finns andra slags bevis, möjligen.

    Vi råkade ut för det när vår far dog, och han inte hade skrivit på faderskapspapper för min lillebror. Saken utreddes och brorsan erkändes som bröstarvvinge.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Dixie
    Aniiee skrev 2016-12-02 21:27:47 följande:

    Spelar faktiskt inte så där supermycket roll. Man kan även vara förälder "av hävd". Fast då gäller förstås att de andra håller med och det finns andra slags bevis, möjligen.

    Vi råkade ut för det när vår far dog, och han inte hade skrivit på faderskapspapper för min lillebror. Saken utreddes och brorsan erkändes som bröstarvvinge.


    Klart det spelar roll i detta fallet - det är ju dessa barn som ska ärva och om TS mamma stod som barn till den avlidne så har ju den som genomförde bodelningen gjort en miss!
  • Rolling

    Dixie: Jo morfar var far till min mor, det finns absolut ingen tvekan om det. Jag tror inte det sker någon juridisk kontroll av vilka släktingarna är vid en bouppteckning och därpå följande bodelning, det är upp till uppgiftslämnaren, i det här fallet mors syskon. Och dessa har av någon anledning "råkat glömma" henne. Min fundering är om den här bodelningen var laglig över huvud taget. Om så inte var fallet, går det att göra något åt det nu längre? Det är alltså numera flera år sedan morfar dog.

  • Dixie

    Jag trodde faktiskt bodelaren var skyldig att kolla upp så alla barn kom med, just för att ett syskon inte skulle glömmas bort - låter ju som de gjort en (medveten) miss här. Jag hade nog kontaktat en jurist och rådfrågat!

  • Anonym (Lena)

    Jag har just själv gjort bouppteckning efter min mor, bifogade ett "dödsfallsbevis med släktutredning" från skatteverket med bouppteckningen. I det står det dem min mor varit gift med tidigare och vilka hennes barn är. Våra barn stod inte med i det dokumentet, men vi lever ju alla tre. Vore intressant för dig att kolla med jurist för din mors andel efter sin far är lika stor som hennes syskons del, detta om inget testament fanns och de var helsyskon. Bouppteckningen lämnas in till skattemyndigheten och du borde kunna begära ut både "dödsfallsbevis med släktutredning" och bouppteckning. Då kan du se om det finns testamente (det bifogas i bouppteckningen) och vilka summor det rör sig om så du vet om du vill 'röra om i grytan' !

  • Anonym (Undrar också)
    Anonym (Lena) skrev 2017-01-09 19:27:32 följande:

    Jag har just själv gjort bouppteckning efter min mor, bifogade ett "dödsfallsbevis med släktutredning" från skatteverket med bouppteckningen. I det står det dem min mor varit gift med tidigare och vilka hennes barn är. Våra barn stod inte med i det dokumentet, men vi lever ju alla tre. Vore intressant för dig att kolla med jurist för din mors andel efter sin far är lika stor som hennes syskons del, detta om inget testament fanns och de var helsyskon. Bouppteckningen lämnas in till skattemyndigheten och du borde kunna begära ut både "dödsfallsbevis med släktutredning" och bouppteckning. Då kan du se om det finns testamente (det bifogas i bouppteckningen) och vilka summor det rör sig om så du vet om du vill 'röra om i grytan' !


    Hur lång tid efter ett dödsfall kan man kolla upp sådant? Undrar eftersom min far dog före min farmor. När farmor avled borde väl jag och mina [halv]bröder kallats till bouppteckningen, men jag blev inte det. Vet inte hur det var med mina bröder då vi ej har kontakt. Tänkte inte på det då, tyvärr, utan kom på det relativt nyligen.  Men jag misstänker att jag blivit medvetet utesluten...
  • Anonym (Konstigt)

    Det verkar väldigt konstigt.

    Jag trodde att det var en jurist som skötte den saken.

    Som det verkar i ditt fall, så kan syskon eller privatpersonen som håller i dödsboet bara strunta i att kontakta den dödes andra barn.

    Det skulle ju innebära om den döde har särkullebarn (vuxna) som inte får veta att föräldern dött och inte får ut sitt arv.

  • Anonym (Lena)
    Anonym (Undrar också) skrev 2017-03-13 15:08:19 följande:
    Hur lång tid efter ett dödsfall kan man kolla upp sådant? Undrar eftersom min far dog före min farmor. När farmor avled borde väl jag och mina [halv]bröder kallats till bouppteckningen, men jag blev inte det. Vet inte hur det var med mina bröder då vi ej har kontakt. Tänkte inte på det då, tyvärr, utan kom på det relativt nyligen.  Men jag misstänker att jag blivit medvetet utesluten...
    Jag gjorde ju bouppteckningen själv, det är enkelt om Inga stora tillgångar finns och måste inte vara en jurist som gör. I blanketten för bouppteckning finns rutor att fylla i om personer med arvsrätt deltog eller lämnade fullmakt. Sedan är det två personer som skrivit under att de sett allt detta, deras namn och addresser står också i bouppteckningen. Bifogat skall också vara ett document 'dödsfallsintyg med släktutredning' och där borde ditt namn och dina bröders namn stå med, som barn till er far. I mitt fall stod inte några av våra barn med på dokumentet, men vi lever ju allihop. Jag tror du borde kunna höra av dig till skattemyndigheten och fråga om din farmors bouppteckning, den finns ju registrerad. Först behöver du hennes personnummer. Men enklast är att du ber dina släktingar om att få se den. Du kan även kolla med din bank om de har gratis jurist, min bank har gratis jurist ca 30 min per år, då får du veta om du borde varit kallad, vilket jag tycker du borde varit.
Svar på tråden Ej med i bodelningen