Anonym (FK) skrev 2016-12-06 14:55:35 följande:
Jag jobbar som personlig handläggare sjukpenning sedan ca sju år tillbaka. Inte så länge till dock, i likhet med massvis av mina kollegor har jag sökt mig vidare och börjar på en annan myndighet efter nyår:)
Det finns numera två yrkesroller inom sjukpenning som kallas phl, den ena involverar samordning (=längre sjukfall, personliga möten och i vissa fall samverkan med arbets) och den andra inte ; mer okomplicerade sjukfall och inga möten. Jag jobbar med det förstnämnda och kan tyvärr inte rekommendera det. Arbetsuppgifterna i sig var fram till för ca två år sedan mkt intressanta. Problemet numera är att man inte hinner med att göra sitt jobb på ety bra sätt pga hög ärendemängd. Den administrativa delen har blivit mycket större vilket lämnar väldigt lite tid för att faktiskt samordna. Väldigt frustreran då man ofta vet vad som skulle behöva göras men helt enkelt får bortprioritera det pga tidsbrist. Samtidigt ringer läkare och arbetsgivare och vill ha möten och samarbeta, vi tvingas oftast säga nej.
En annan faktor är personalomsättningen. Det har pågått en massiv rekrytering i drygt ett år nu vilket ju är positivt. Dock slutar många av de nya redan under provanställningstiden och bland de mer erfarna handläggarna finns inte många kvar om man ser till hur det var för två år sedan, ca två i månaden säger upp sig, ofta för att börja inom någon annan förmån med rimligare arbetsbelastning på FK.
De personliga handläggare som inte jobbar med samordning har en annan och bättre arbetssituation, färre avgångar och mindre frustration. Jag har själv jobbat i båda rollerna och skillnaden är milsvidd.