Anonym (FK) skrev 2016-12-06 14:55:35 följande:
Jag jobbar som personlig handläggare sjukpenning sedan ca sju år tillbaka. Inte så länge till dock, i likhet med massvis av mina kollegor har jag sökt mig vidare och börjar på en annan myndighet efter nyår:)
Det finns numera två yrkesroller inom sjukpenning som kallas phl, den ena involverar samordning (=längre sjukfall, personliga möten och i vissa fall samverkan med arbets) och den andra inte ; mer okomplicerade sjukfall och inga möten. Jag jobbar med det förstnämnda och kan tyvärr inte rekommendera det. Arbetsuppgifterna i sig var fram till för ca två år sedan mkt intressanta. Problemet numera är att man inte hinner med att göra sitt jobb på ety bra sätt pga hög ärendemängd. Den administrativa delen har blivit mycket större vilket lämnar väldigt lite tid för att faktiskt samordna. Väldigt frustreran då man ofta vet vad som skulle behöva göras men helt enkelt får bortprioritera det pga tidsbrist. Samtidigt ringer läkare och arbetsgivare och vill ha möten och samarbeta, vi tvingas oftast säga nej.
En annan faktor är personalomsättningen. Det har pågått en massiv rekrytering i drygt ett år nu vilket ju är positivt. Dock slutar många av de nya redan under provanställningstiden och bland de mer erfarna handläggarna finns inte många kvar om man ser till hur det var för två år sedan, ca två i månaden säger upp sig, ofta för att börja inom någon annan förmån med rimligare arbetsbelastning på FK.
De personliga handläggare som inte jobbar med samordning har en annan och bättre arbetssituation, färre avgångar och mindre frustration. Jag har själv jobbat i båda rollerna och skillnaden är milsvidd.
Det som är positivt är att man har mycket semester...tyvärr, tyvärr kommer jag inte pp något mer. Som sagt, hade man fått förutsättningar att utföra sitt arbete på det sätt det är tänkt så hade det varit (och var) både stimulerande och givande. Kanske att det kommer att bli bättre på sikt men det känns lite hopplöst då de inte kan göra så mycket mer än att rekrytera, rekryteringar äts dock upp av avgångarna.
Detta gäller region syd, möjligen att det ser annorlunda ut på andra håll i landet.
Tack för oerhört ett bra och informativt svar!
Hmm....ja det här med personalomsättningen är väl det som får mig att tveka att söka, för ca. 1 år sedan minns jag att FK här i min hemstad sökte ett antal handläggare också. Denna omgången söker dom 10 handläggare, ALLA inriktning sjukpenning!
Jag ska nog söka ändå då jag fastnat i en anställning som inte tar mig någonstans, det skulle vara en utmaning för mig oavsett och en väg in i något annat.
Undrar fortfarande över "testet" som någon hade gjort, vad innebär det? FK har även ett rekryteringsseminarium om ett par veckor, vad sker där kan man göra ansökan då eller är det bara en information om jobbet?