• Äldre 3 Dec 02:37
    8980 visningar
    7 svar
    7
    8980

    Hcg nivå vid utomkveds?

    Jag började blöda för 5 veckor sedan trodde att det var mensen som kom en dag tidigare men när jag efter 1 och en halv vecka fortfarande hade blödningar och dom var annorlunda mot vad jag brukar ha vid mens började jag misstänka missfall och tog ett gravtest som visade svagt positivt. På morgonen dagen efter tog jag två till gravtest som också visade svagt positivt ringde då till kvinnokliniken och berättade om mina blödningar och tester jag fick komma in direkt för vul och hcg blodprov. Såg inget på vul och skulle lämna ett till blodprov två dagar senare. När läkaren ringde när provsvaren kommit visade värdarna 110 på båda testen och hon sa att det inte var någon lyckad graviditet att det förmodligen var ett tidigt missfall. Fick lämna nytt blodprov en vecka senare och två dagar efter det fick jag träffa en ny läkare som gjorde ett nytt vul som inte heller visade något men hcg hade stigit till 120. Fick lämna prover igen en vecka senare som då sjunkit till 85. Var och lämnade nytt prov i förrgår och fick provsvaren idag nu har det sjunkit till 65. Har fortfarande blödningar inga klumpar eller nått bara rent blod ibland färskt och ibland mer mörkt. Har lite mer ont nu i nedre delen av magen och kan få som stickningar och hugg i livmodern. Läkaren misstänker utomkveds men att kroppen kanske tar hand om det själv.

    Ni som haft utomhavandeskap hur har det varit för er? Hur har eran hcg värden varit? Och tog kroppen hand om det själv eller blev det operation/cellgift?

    Är så jobbigt att bara gå och vänta på att få ta nya prover och se vad dom visar.

    Kan hcg ökar igen?

  • Svar på tråden Hcg nivå vid utomkveds?
  • Äldre 11 Dec 19:50
    #1

    Vid mitt utomkveds låg Hcg som högst runt 1400 och efter första methotrexatebehandlingen hände ingenting med värdet men efter andra sprutan så gick det ner till 0 efter några veckor.

  • Anonym Orolig Gravid
    Äldre 16 Jan 20:49
    #2
    henjen skrev 2016-12-11 19:50:34 följande:

    Vid mitt utomkveds låg Hcg som högst runt 1400 och efter första methotrexatebehandlingen hände ingenting med värdet men efter andra sprutan så gick det ner till 0 efter några veckor.


    Mitt låg nu nästan på 1000 idag när jag fick spruta, men jag fick 2 srprutor direkt, fick du 1 första omgången? Fick välja mellan OP eller spruta, är ju en chansning med spruta om man ej reagerar på den, men det enda positiva dem tyckte var att värdet ej var så högt än, om det det är på 2000 så hade det ej varit bra sa läkaren! Och gått upp 100 på 2,5 dagar, så ingen snabb ökning, men kan även bero på att ägget kan ej växa där egentligen, men tyvärr hade blodtestet ej gått ner, bäst hade varit om kroppen tog han om det själv!
  • Äldre 17 Jan 17:33
    #3

    Jag gjorde två stycken vul med 2 veckor mellan. Hade först hcg runt 400 som sedan steg till ca 600 för att vi sista provet visa under 500 igen, jag fick göra en operation dagen efter, det satt så illa till att man fick göra ett "kejsarsnitt" och plocka bort min högra äggledare.

  • Anonym Orolig Gravid
    Äldre 17 Jan 20:27
    #4
    Kns88 skrev 2017-01-17 17:33:15 följande:

    Jag gjorde två stycken vul med 2 veckor mellan. Hade först hcg runt 400 som sedan steg till ca 600 för att vi sista provet visa under 500 igen, jag fick göra en operation dagen efter, det satt så illa till att man fick göra ett "kejsarsnitt" och plocka bort min högra äggledare.


    Men såg dem så tidigt ditt utomkved? Kunde ej se mitt förrens jag låg på nästan 1000 och då sa sköterskan att det är ändå ok nivå...ej skyhögt...skulle det ligga på 2000 då är det kris och många som åkt in akut hade sådana värden. Men hon tyckte nog att jag kunde börja med att prova spruta först innan OP, men känns väldigt olustigt just nu att gå och känna att det kanske ej funkar och att man tar en risk! Men lät som lågt värde hos dej? Hade värdet 300 precis i början av graviditeten när man ej kan se något.
  • Anonym Orolig Gravid
    Äldre 17 Jan 20:30
    #5
    henjen skrev 2016-12-11 19:50:34 följande:

    Vid mitt utomkveds låg Hcg som högst runt 1400 och efter första methotrexatebehandlingen hände ingenting med värdet men efter andra sprutan så gick det ner till 0 efter några veckor.


    Vad fick du för symptom av sprutan, kände du något efter några dagar? Känns olustigt när man ej vet hur kroppen/magen kommer att reagera och hur den skall reagera, och man vet ej vad som är rätt eller fel i sammanhanget, hur man bör känna. 
  • Wed 25 Mar 2020 23:20
    #6

    Hej! Jag var hos gyn idag då jag har blödningar sen 2,5-3 veckor tbx. Igår gjordens ett test som visade gravid i vecka 1-2. Urintest visade negativt på gyn imorse, så hon sa missfall, men sen för säkerhetsskull ville hon att jag skulle göra ett test med blod som skulle visa bättre, som visade 90 hcg. Enl referens i journal så ska över 50 vara gravid, blir så förvirrad, men de kanske är kvar i kroppen.. ?Ska tillbaka på fredag. Men vad tror ni? Gravid eller inte?

    MEN Enligt denna sida så är jag inom ramen om jag är vecka 4..? Får panik vad tror ni?

    www.google.se/amp/s/www.billiga-tester.se/nyheter/hcg/amp/

  • Thu 26 Mar 2020 06:57
    #7

    Hej,

    Vid mitt utomkvedshavandeskap så pendlade HCG nivån mellan 54-119.

    Tyvärr så verkar det inte vara en ?normal? graviditet du har, jag beklagar det :(

    Som en tröst så är det bästa om kroppen tar hand om det själv, så du slipper operation. Vid cellgifter så måste du vänta med att bli gravid i 3 månader.

Svar på tråden Hcg nivå vid utomkveds?