• Anonym (Hur gör ni?)

Säga att tomten finns eller inte?

Enligt en ny forskarrapport så kan lögner om tomten skada relationen mellan föräldrar och barn. Vad tror ni om detta?

Hur gör ni? Uppmuntrar ni barnet att tro att tomten finns på riktigt? Låter det vara och inte säger något åt ena eller andra hållet?

Hur gjorde era föräldrar när ni var små?

www.svt.se/nyheter/utrikes/experter-uppmanar-sluta-ljuga-om-jultomten-ni-skadar-relationen-med-era-barn

• Svar på tråden Säga att tomten finns eller inte?
  • Anonym (Större problem)

Om relationen blir sabbad för att barnen får tro på tomten och allt det magiska som kommer med det så har man nog större problem än så...

• taquine

Vilket trams , säger som ovanstående, ska nog mer till för sabbade relationer med sina barn. 
    Mina barn fick väl tro tills dom antagligen  avslöjade vem tomten var. (kommer faktiskt inte ihåg)
    Har väldigt fina och nära relationer med mina barn , så inget tomtetrauma som ligger och gnager.;)

Goodness me
  • Anonym (q)

De flesta barn tror på tomten tills de börjar skolan och hör av äldre barn att den inte finns. Det brukar lösa sig rätt naturligt.
    Om man inte har tomte hemma när barnen är små så lär de sig nog också rätt for att tomten är nåt som finns i butiker, på stan, på reklam på tv osv, det kan vara ett sätt.

Tar skada? Har du själv tagit skada av hur dina föräldrar gjorde? 

Tror ingen förälder envisas med att säga "JOOO men tomten ÄR på riktigt!", då kanske man skadar barnen om man framhärdar på ett osunt sätt. 

• Anonym (Elisabeth)
    Anonym (q) skrev 2016-12-03 11:27:52 följande:
    Tror ingen förälder envisas med att säga "JOOO men tomten ÄR på riktigt!", då kanske man skadar barnen om man framhärdar på ett osunt sätt. 

Det finns tyvärr sådana föräldrar. En släkting till mig gör verkligen allt som står i hans makt för att barnen ska tro på tomten. Det är rätt obehagligt att bevittna.
  • Gggggjkk

Att det skulle skada relationen ljuga för sitt barn om något så magiskt och sedan får barnet reda på att den det älskade och litade på mest av allt medvetet ljuger dem rätt upp i ansiktet, kontinuerligt under flera år? Underligt....

• border1
    Ts, det där är falskt! Det hela baseras på ett så kallat opinion statement, alltså vad någon anser rent moraliskt. Detta är alltså INTE baserat på någon fakta.
    The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
  • Anonym (nisse)

Vänta inte för länge med avslöjandet och insistera inte på att han finns. Det är inte bara ett svek från föräldrarna barnet kan komma att uppfatta utan också en stor besvikelse på att tomten faktiskt inte finns. /Min två ören

• Anonym (tomten)

Vet ni till hundra procent att han inte finns? Folk tro på olika gudar och annat trams. Mycket värre enligt mig. Min åttaåring tror stenhårt på tomten och det får han gärna göra.

• Anonym (nisse)
    Anonym (tomten) skrev 2016-12-03 15:36:31 följande:

Vet ni till hundra procent att han inte finns?

Ja typ 100%. :)

Vår var väl också runt 8-år men jag ångrar att vi inte berättat det tidigare. Hon blev ledsen på riktigt. Sedan kan de dras in meningslösa diskussioner i skolan med de som vet.
Svar på tråden Säga att tomten finns eller inte?