• Anonym (Trötter)

Sover hela tiden, så trött

De senaste veckorna har jag varit så trött, detta har eskalerat mer och mer och nu klarar jag inte längre sköta mitt jobb för att jag är frånvarande, somnar på jobbet, känner mig "luddig" i huvudet osv. Har därför varit hemma några dagar och jag bara sover hela tiden. Jag sover 14-16 timmar per natt, går upp och är vaken någon timme för toalett, äta osv men efter 1-2 timmar somnar jag i soffan och sover ytterligare några timmar. De sista timmarna av kvällen plågar jag mig igenom. Idag sov jag till 14 och har hållit mig från att sova efter det, jag var dödstrött redan vid 19 men har bestämt mig för att hålla mig vaken till 22 iallafall.

Vad kan man göra åt denna trötthet? Jag har aldrig upplevt det tidigare

• Svar på tråden Sover hela tiden, så trött
  • Anonym (Pass)

Kolla dina värden. Järn, b-vitamin, folsyra o hälsa annat

Jag känner nästan som du. Behöver sova i tolv timmar minst o hälsa känner mig luddig. Har kollat mina värden och de är inte bra men inte heller så dåliga att de förklarar mitt mående.

Det "smäller" regelbundet i mitt huvud också, som små blosteycksfall utan att jag gör något för att framkalla det.

• Mantrasina

Boka en tid på vårdcentralen. Du kan ha anemi, någon annan brist eller en sjukdom som smyger sig på. Det är inte normalt att vara så trött och för mig är den typen av uttalad trötthet som går ut över vardagen som du beskriver ett sjukdomstecken.

• Anonym (bertil)

Oavsett anledning låter det sjukligt. Boka tid på vårdcentralen och kolla upp det.

• Anonym (feel)

Känner med dig, är också sjukt trött och har varit ett tag nu. Mina järnvärden iaf så det måste vara något annat. Sköldkörteln fick jag tips om att kolla upp. Diabetes kan också ge trötthet men mina sockervärden är bra, tog på jobbet .

• Anonym (Depp)

Låter som mig under vintern. Jag har säsongsdepression och blir extremt trött. Spelar ingen roll hur mycket jag sover.

"

Vid årstidsbunden depression under höst och vinter är ett utmärkande drag att man sover mer än vanligt. Trots detta upplever man en extrem trötthet. Dessutom ökar suget efter kolhydrater och sötsaker, och man går ofta upp i vikt. Dessa besvär finns inte vid årstidsrelaterade besvär sommartid.

I övrigt skiljer sig inte årstidsbunden depression särskilt mycket från andra depressionstillstånd. Typiska symtom är nedstämdhet, koncentrationssvårigheter, brist på intresse även för sådant som man tidigare tyckte om att göra samt minskad förmåga att uppleva glädje. Arbetsförmågan minskar i varierande grad."

• Anonym (bertil)
    Anonym (Depp) skrev 2016-12-03 21:58:31 följande:

Låter som mig under vintern. Jag har säsongsdepression och blir extremt trött. Spelar ingen roll hur mycket jag sover.

"

Vid årstidsbunden depression under höst och vinter är ett utmärkande drag att man sover mer än vanligt. Trots detta upplever man en extrem trötthet. Dessutom ökar suget efter kolhydrater och sötsaker, och man går ofta upp i vikt. Dessa besvär finns inte vid årstidsrelaterade besvär sommartid.

I övrigt skiljer sig inte årstidsbunden depression särskilt mycket från andra depressionstillstånd. Typiska symtom är nedstämdhet, koncentrationssvårigheter, brist på intresse även för sådant som man tidigare tyckte om att göra samt minskad förmåga att uppleva glädje. Arbetsförmågan minskar i varierande grad."

Ts kan mycket väl bero på årstidsbunden depression men kan lika väl bero på någonting annat. Det bästa hen kan göra är att besöka vårdcentralen och få sina besvär utredda.
  • Anonym (mamma)

Så där mådde dottern och tillslut efter flera månaders undersökningar kom dom fram att hon hade celiaki. 
    Nu äter hon glutenfritt och mår så mycket bättre. 

• Anonym (Trötter)

Tack för era svar, ska boka in en tid på vc för provtagning.

Idag kände jag mig ändå ganska utvilad när jag vaknade (efter 14 timmar) men det höll bara i sig en stund och sen vart allt alldeles mosigt igen. Har även problem med magen så det kanske är möjligt att det hänger ihop, men de problemen har varit länge och tröttheten "bara" senaste halvåret.

• molly50

Be dem att ta prover på sköldkörteln också.
    Underfunktion i sköldkörteln kan göra en väldigt trött.

Carpe Diem
  • Anonym (feel)
    Anonym (Kiv (kille)) skrev 2016-12-05 00:45:04 följande:

Kan ha socker.

Finns det verkligen någon som säger så nuförtiden? Diabetes heter det.
  • Anonym (Borrelia)

Kan även vara borrelia, har du varit i fästingtäta områden? Haft flertalet patienter som endast haft tröttheten som symtom. I vilket fall som helst bör du ta flertalet prover och inte ge dig om dem inte hittar något.

• Anonym (Bea)
    Anonym (Trötter) skrev 2016-12-04 17:45:45 följande:

Tack för era svar, ska boka in en tid på vc för provtagning.

Idag kände jag mig ändå ganska utvilad när jag vaknade (efter 14 timmar) men det höll bara i sig en stund och sen vart allt alldeles mosigt igen. Har även problem med magen så det kanske är möjligt att det hänger ihop, men de problemen har varit länge och tröttheten "bara" senaste halvåret.

Be att de kollar dina d-vitaminnivåer också.

Jag har haft SAD (vinterdepression) sedan tonåren, men mår mycket bättre sedan jag började med omega 3 och d-vitamin och ser till att komma ut och få ljus mitt på dagen.
  • Makarona

Precis samma, fast jag är mitt i en graviditet, men har varit så större delen av mitt vuxna liv till och från i perioder, aldrig hittat något speciellt som kan orsaka det, får bara prova massa vitaminer och nu järntabletter, hjälper delvis eller ibland.
     Vill bara sova hela tiden, kan hålla igång om det händer något viktigt. 

Är lite orolig att det ligger någonting bakomliggande utöver järnbristen, för det är nästan sjukligt ibland känner jag. Spelar ingen roll hur mycket jag sover. Orkar inte!

Svar på tråden Sover hela tiden, så trött