• Kalas pudding

Ungdomsparti??

Hej familjelivare!
    Jag har börjat fundera på att gå med i ett politiskt ungdomsparti... Min pappa har så länge jag kan minnas varit politiskt aktiv i kommunen och det har även min mamma blivit på senare år. Min kompis kompis är även medlem i MUF och säger att det är extremt kul. 
    Det kostar inte så mycket att vara med i ett parti, och jag är väldigt bra ¨på att prata om min åsikt och vill gärna vara med och påverka. Min kompis kompis åker också till andra städer ibland för att delta på möten och så vidare vilket verkar jättekul. Frågan är bara vilket parti jag ska gå med i? De parti jag hört om är KUD, MUF, SSU, LUF och SDU (där KUD och SDU direkt åker ut ur bilden). Jag har försökt leta upp information om resterande men hittar inte det någon stans. Någon som vet vilka värderingar ''partierna'' har? Nack- och fördelar med att vara med i ett ungdomsparti? Nack - och fördelar med partierna i sig själva?

• Svar på tråden Ungdomsparti??
  • Wazp

Gå in på respektive ungdomsförbunds hemsida och läs, där står allt som dom tycker. Läs alla förbundens hemsidor, även KDU:s och SDU:s! Då får du en uppfattning om vart förbundet står och hur det förhåller sig till dina åsikter. Sen är det "bara" att välja det som stämmer bäst ihop med vad du tycker är viktigt! Sen kommer du aldrig att hitta ett förbund där du håller med om ALLT, men då har du möjlighet att vara med och arbeta mot en förändring mot det du vill uppnå genom att t.ex lämna in motioner.

Jag var aktiv i ett ungdomsförbund över 8 år och den tiden var jätterolig och väldigt givande. Träffade nya vänner, lärde mig mer om hur samhället styrs i och hur vi kan påverka det! Fick även möjlighet att få jobba i en kommunal nämnd en mandatperiod! Dessutom så börjar valarbetet igen snart och en valperiod är jättehektisk och stressig men oerhört roligt och spännande att vara med på

• Carambolan

Håller med Wazp.

De ungdomsförbund du inte nämnt är CUF, Grön ungdom (MP), Ung vänster och Ung pirat.

• Wazp

Som tillägg så är anledningen till att det är bra att läsa på allas manifest är för att om du blir engagerad så kommer du säkerligen hamna i diskutioner med meningsmotståndare, att då ha läst genom deras styrdokument underlättar din egen argumentation

Svar på tråden Ungdomsparti??