• Doctor Snuggles

Mensskydd på jobbet

När jag började på min arbetsplats för ett par år sedan såg jag att det saknades mensskydd på toaletterna så jag har sedan dess tagit med tamponger och bindor, för ingen av mina kvinnliga kollegor ska hamna i situationen att mensen kommer och de inget skydd har, och ingen av dem ska heller inte behöva gå runt med toalettpapper i trosorna för de förtjänar bättre än så. För en tid sedan tog jag upp att arbetsgivaren borde ta över det hela för jag går på semester som alla andra och har ingen möjlighet att fylla på när jag är borta (vi är flera hundra som jobbar där så det tar snabbt slut) osv, och jag har endast fått positiva reaktioner från tjejerna på jobbet, men många har sagt att jag inte borde stå för det själv, att folk lånar av varandra etc fast för mig är det en fråga om värdighet och respekt.

Tydligen är jag den enda som har framfört det här under de år som företaget har funnits och jag undrar ibland vad det beror på. Varför tror ni att fler kvinnor inte kräver att toaletterna på deras arbetsplatser också har mensskydd precis som det finns gratis toalettpapper, tvål och pappershanddukar.

• Svar på tråden Mensskydd på jobbet
  • CeciliaBK

Varför det inte alltid finns? Förmodligen av två skäl: 1. Det är dyrt. 2. Folk föredrar olika skydd.

Jag har aldrig varit med om att det finns gemensamma mensskydd på arbetsplatsen men det har väl hänt att någon har bett om att få låna.

Först tyckte jag att det var fjantigt, men ju mer jag tänker på det desto bättre tycker jag det var av dig att bidra. Man kan ju tycka att de andra borde bidra ibland, så att ni delar lika på det. Kanske kan de som vill swisha lite till dig en gång i halvåret eller så.

Jag som aldrig använder engångskydd skulle inte vilja vara med och betala och jag gissar att alla de som aldrig har mens inte heller har ngn lust att bidra.

Jag har svårt att se varför arbetsgivaren skulle bidra med mensskydd.

• Carambolan

Har aldrig varit med om att det funnits på arbetsplatsen. De flesta har väl alltid ett par tamponger eller bindor i handväskan just för överraskande situationer?

• Anonym (Kvinna)

Ja, alltså. Varför är sådant inte subvensionerat av staten egentligen?

Alla kvinnor måste ju ha något skydd. Man har inget val. Fattar inte varför detta inte tas bättre om hand uppifrån. Män är ju helt fria från utgifter för liknande "besvär".

Så varför ska kvinnor betala extra för något som män aldrig kommer behöva göra?

I ett land som Sverige kunde väl mensskydd vara subventionerat. SÄRSKILT åt yngre kvinnor, som kanske annars har svårare att styra över sådana inköp själv.

Tycker det är ett fint initiativ av dig TS, och fattar inte varför det inte ordnas på ett mycket bättre sätt.

Det borde vara gratis med mensskydd och alla preventivmedel i min mening. VAD hade vi haft att förlora på det liksom?

• linkann

På en arbetsplats jag varit på fanns det tampongautomater, stoppa i x antal kronor och tjong en OB i skålen.

• Carambolan
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-12-04 18:15:49 följande:

Ja, alltså. Varför är sådant inte subvensionerat av staten egentligen?

Alla kvinnor måste ju ha något skydd. Man har inget val. Fattar inte varför detta inte tas bättre om hand uppifrån. Män är ju helt fria från utgifter för liknande "besvär".

Så varför ska kvinnor betala extra för något som män aldrig kommer behöva göra?

I ett land som Sverige kunde väl mensskydd vara subventionerat. SÄRSKILT åt yngre kvinnor, som kanske annars har svårare att styra över sådana inköp själv.

Tycker det är ett fint initiativ av dig TS, och fattar inte varför det inte ordnas på ett mycket bättre sätt.

Det borde vara gratis med mensskydd och alla preventivmedel i min mening. VAD hade vi haft att förlora på det liksom?

Ja, det vore verkligen coolt om alla 13-åringar fick en statligt finansierad menskopp i brevlådan istället för massor av demoprodukter från Libresse och Always. Bra för både miljön och ekonomin.
  • CeciliaBK
    Carambolan skrev 2016-12-04 18:34:33 följande:

Ja, det vore verkligen coolt om alla 13-åringar fick en statligt finansierad menskopp i brevlådan istället för massor av demoprodukter från Libresse och Always. Bra för både miljön och ekonomin.

• Långbenopluto

Klart inte arbetsgivaren ska stå för det!

Så svårt är det inte att ha en binda/tampong med sig i väskan.

• Doctor Snuggles
    Scalaren skrev 2016-12-04 18:54:25 följande:

Klart inte arbetsgivaren ska stå för det!

Så svårt är det inte att ha en binda/tampong med sig i väskan.

Mensen skickar inte ett SMS i god tid eller hälsar på den 28:e varje månad fram till klimakteriet, utan rätt som det är kommer den. Tar du med din egen toarulle till jobbet förresten eller utgår du ifrån att din arbetsgivare ska ta den kostnaden?
  • Anonym (handväska)
    Doctor Snuggles skrev 2016-12-04 19:02:33 följande:
    Mensen skickar inte ett SMS i god tid eller hälsar på den 28:e varje månad fram till klimakteriet, utan rätt som det är kommer den. Tar du med din egen toarulle till jobbet förresten eller utgår du ifrån att din arbetsgivare ska ta den kostnaden?

Som Scalaren just skrev är det inte så svårt att ha en binda eller tampong i väskan. Tillsammans med säkerhetsnålar, huvudvärkstabletter, pappersnäsdukar, antihistaminer, nagelfil, extra nylonstrumpor och annat som kan komma att behövas. De allra flesta vet att mensen kan komma oväntat, och är förberedda.
  • CeciliaBK

Men i regel har ju menstruerande kvinnor mensskydd liggande i skrivbordslådan, skåpet eller väskan.

Jag tycker att det är en fin medmänsklig grej du har gjort, men de allra flesta har nog skydd med sig.

Vad mer ska arbetsgivaren betala tänker du? Tandkräm? Mat? Strumpor? Det är ju också sånt vi måste ha.
  • elyse

Jag har aldrig någonsin reflekterat över detta! Bland mina närmaste kollegor vet jag vad de använder och vilka man jan låna av. Vi är flera med menskopp och då blir det liksom en icke-fråga.

• Anonym (Är man)
    CeciliaBK skrev 2016-12-04 19:44:15 följande:
    Men i regel har ju menstruerande kvinnor mensskydd liggande i skrivbordslådan, skåpet eller väskan.

Jag tycker att det är en fin medmänsklig grej du har gjort, men de allra flesta har nog skydd med sig.

Vad mer ska arbetsgivaren betala tänker du? Tandkräm? Mat? Strumpor? Det är ju också sånt vi måste ha.
    Håller helt med dig och kan inte skriva bättre du gjort.  Kan bara tillägga BH? trosor?strumpbyxor? eller vad mer vet jag inte som arbetsgivaren ska få stå för kvinnor? Stackars arbetsgivaren...
    "Mensskydd på jobbet" är lyxfråga / lyxproblem tycker definitivt. Alltså ärligt talat ta upp istället med arbetsgivaren kvinnors diskriminering gällande lön tex (kvinnor och män med samma diplom måste tjäna lika lön), eller det ska inte tillåta att säga upp eller avskeda en kvinna med anledning av graviditet eller föräldraledighet, eller att tillämpa sämre lönevillkor eller dylikt.

• M1rella

Många kvinnor har regelbunden mens eller vet/känner före den kommer. Dessutom vet kvinnor att de kan få mens och de har själva ett ansvar att ha med skydd etc i väskan.

Så nej, det är absolut inget arbetsgivaren ska att för.
  • Långbenopluto
    Det låter som om du idiotförklarar många kvinnor nu.......
  • Wench85

Vilket fint initiativ du tagit! För bara ett par veckor sedan frågade en kollega om jag hade, men jag har menskopp och sällan något extra i väskan. Hon gick då och köpte på närmsta apotek och lämnade i ett badrumsskåp just för att det kanske någon gång behövs av någon.

Jag tyckte det var en gullig grej, men skulle aldrig förvänta mig det av arbetsgivaren.

De flesta kontor har en sjukvårdslåda (eller att alla vet att det finns huvudvärkstabletter och dylikt på ett speciellt ställe) och där är det väl strålande om det finns för eventuella behov, men på varje toalett hade jag blivit (glatt) överraskad om jag upptäckte att det fanns.

Om det på din arbetsplats går åt stora mängder är det ju möjligt att folk tror att det är något som arbetsgivaren står för. Jag skulle inte anta det själv, men det kanske är möjligt om en jobbar på SCA eller liknande. Jag skulle föreslå att du nästa gång du fyller på lägger med en liten lapp och skriver typ "Varsågod, ta gärna om det kniper, men fyll så det finns till nästa behövande!/en medsyster" 
    Vips så är det säkert löst så att de som tar även fyller på framöver! 

Svar på tråden Mensskydd på jobbet