• Aniiee

Ovetenskaplig prisundersökning (Coop, Mathem och Mat online)

För det första! FL kommer SÄKERT fucka upp formateringen. Ursäkta för det!
    För det andra! När jag letade priser för den här undersökningen så blev det Stockholmspriser, eftersom företagen automatiskt väljer det om man inte fyller i var man bor. Prisbilden hemma hos dig kan se annorlunda ut.

Hej, alla. Jag har gjort en helt ovetenskaplig prisundersökning, för att jämföra vilken online-matbutik som är billigast. Här är resultaten, för de som är intresserade.

Så, vad kostade matkassarna?

Den billigaste matkassen var Coops konventionella, den kostade 1515 kr. Dyrast blev Mathems eko-kasse för 2269 kr. Mat.ses båda kassar låg på mitten.

Vad stod på menyn?

7 middagar och 2 efterrätter

Kikärtsgryta med köttfärs

Cornflakesfisk

Svampomelett med keso

Gnocchi med tomatsås

Burritos

Kycklinggryta med Nordafrikanska smaker

Citronkladdkaka med hallonmaräng

Ugnsstekt sidfläsk med lingonsås

Chokladmousse med citrussallad

Hur många matvaror blev det?

69 varor, inklusive allt.

Vad valde jag för varor?

Framför allt kända märken av lika stora förpackningar som fanns I alla 3 butikerna. Där det inte gick så valde jag varor som låg så nära varandra som möjligt.

Var det något jag inte kunde köpa alls?

Ja. Coop hade inte kanelstänger, Mathem hade inte stekfläsk I bit, utan bara skivor och Mat.se hade bara kantareller på burk.

Hur gick det med eko-valen? Fanns allt som eko?

Nej. Coop saknade 25 ekovaror, Mathem 18, och Mat.se saknade 27 ekovaror. En del av dessa var självklara, som viss färdigmat och salt, annat var riktiga head scratchers.

Fanns det några varor där det BARA fanns eko?

Ja, det fanns. Framför allt de färska örterna I alla tre butiker.

Några andra observationer?

Ekologiskt frukt och grönt fanns ibland bara som storpack, som gjorde att priserna stack iväg lite.

Slutsats
    Mathem är bäst på eko. De hade flest ekovaror. I gengäld var både ekokassen och den konventionella kassen dyrast.

Coop är billigast både på eko (fast färre varor) och konventionella.

Mat.se hamnade på mitten, prismässigt. De hade inte vissa färska frukter och grönsaker, utan bara torkade eller konserverade.

I had fun. Fråga om det är något, jag har massor av anteckningar mm.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
Svar på tråden Ovetenskaplig prisundersökning (Coop, Mathem och Mat online)