Hoppas tråden fortfarande är aktiv!
Jag har en fråga om VV. Någon nämnde att VV funkar om man är över 1.60 och har normal metabolism. Jag är 1.73 och med diagnosen hypotyreos (underfunktion i sköldkörteln). Jag äter Levaxin, har bra värden som ligger stabilt och inga symptom på låg ämnesomsättning förutom svårigheter att gå ned i vikt. Jag fick nyligen diagnosen insulinresistens och fick Victoza utskrivet för att underlätta viktnedgång. Jag hoppas att det bara blir en tillfällig lösning då jag läst om hur människor som lyckats gå ned med VV också botat insulinresistens och t o m diabetes 2. Jag väger i nuläget 95 kg och skulle vilja gå ned till 70.
Jag vet att många rekommenderar low carb-kost för personer i min situation, men jag tycker uppriktigt sagt att det verkar väldigt begränsande. Jag frossar inte i snabba kolhydrater, men har också svårt att äta mycket fett så jag tror inte att en kost med mest fett, lite protein och än mindre kolhydrater skulle passa mig på sikt...och kostomläggningar måste ju vara permanenta för att kunna behålla vikten efter viktnedgång.
Min fråga riktar sig främst till andra med hypotyreos - hur pass lätt eller svårt har det varit för er att gå ned i vikt med VV och hålla vikten? Samt till personer med insulinresistens - har ni haft framgång med VV eller funkade lc-kost bättre för er?