• Anonym (hon)

viktväktarna.. funkar det?

jag ska prova viktväktarna och undrar funkar det ? 
    tycker mig läst lite om det men förstår inte riktigt hur det ska få mig att gå ner genom att äta det jag äter nu.. men jag hoppas !! innerligt. 
    kanske är det med mer motivation som gör att det ökar.. 

har du provat? hur gjorde du? hur mycket gick du ner ? på hur lång tid ? tränade du eller bara ändring av kost ? 

jag går på en vanlig dag ca 10.000 steg bara på jobb, jag tränar lite spinning/promenader hemma, så jag tänkte detta ska väl hjälpa lite. 

• Svar på tråden viktväktarna.. funkar det?
  • Anonym (För kort)

För mig funkade det inte alls. Viktväktarnas minimikalorier på en dag är ca 1200 kcal och där är min basalmetabolism nästan för jag är bara 155.

Äter jag Viktväktarmat slaviskt utan bonuspoints går jag inte upp i vikt.

Men min långa stora väninna, som inte hade en aning om det var bättre att äta ett äpple till kaffet än 200g kexchoklad, gick ner 30kg och behöll vikten efter det.

• Aniiee

Viktväktarna är i princip samma sak om kalorikontroll, så visst fungerar det i normalläget, så att säga. Är du genomsnittligt lång och har genomsnittlig metabolism så funkar viktväktarna.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Linnis92

Jag körde Viktväktarna i 3 månader, gick ner ca 9 kilo. Började då gå till och från jobbet (6 kilometer t/r) och cyklade 1-1,5 mil varje dag.

• Anonym (hon)

tack för era svar! :) 

• Anonym (hon)
    Aniiee skrev 2016-12-04 21:14:36 följande:

Viktväktarna är i princip samma sak om kalorikontroll, så visst fungerar det i normalläget, så att säga. Är du genomsnittligt lång och har genomsnittlig metabolism så funkar viktväktarna.

hur vet jag om jag är/har detta ? 
  • Aniiee
    Anonym (hon) skrev 2016-12-04 23:28:44 följande:
    hur vet jag om jag är/har detta ? 
    Är du över 160 cm? Går du upp i vikt av att titta på ett salladsblad? 

Om svaren är "JA" och "NEJ" i den ordningen så bör det funka.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (hon)
    Aniiee skrev 2016-12-04 23:36:49 följande:
    Är du över 160 cm? Går du upp i vikt av att titta på ett salladsblad? 

Om svaren är "JA" och "NEJ" i den ordningen så bör det funka.
    tack :) får hoppas det ! 
  • nernu

Kalorier in kalorier ut funkar om man inte är en av de extremt få personer som har en sjukdom. Tror däremot inte på viktväktarnas points. Väldigt omodern syn på mat. Lightprodukter och skräp. Ät riktig mat och räkna kalorierna istället.

Träning gör för övrigt väldigt lite på vikten. Ett genomsnittligt gruppass är typ som en ordentlig macka med pålägg. Lätt att lura sig att tro att man har gjort av med en massa när man tränar.

• karet

För mig funkar det.
    Gått ner 37 kilo på tio månader.

• Rafael90
    Anonym (För kort) skrev 2016-12-04 20:53:03 följande:

För mig funkade det inte alls. Viktväktarnas minimikalorier på en dag är ca 1200 kcal och där är min basalmetabolism nästan för jag är bara 155.

Äter jag Viktväktarmat slaviskt utan bonuspoints går jag inte upp i vikt.

Men min långa stora väninna, som inte hade en aning om det var bättre att äta ett äpple till kaffet än 200g kexchoklad, gick ner 30kg och behöll vikten efter det.

Du menar inte 155 på riktigt va?
  • Anonym (hon)
    karet skrev 2016-12-05 21:30:09 följande:

För mig funkar det.
    Gått ner 37 kilo på tio månader.

oj jösses ! va bra jobbat !!! Får jag fråga hur ? tänker är det bara genom viktväktarna, genom ändring av kosten eller är det mycket motion i detta mm ? 
  • karet

Alltså Viktväktarna är ju en typ av ändring av kosten. Det handlar ju om att anamma hela grejen. Det finns inga genvägar till viktminskning. Det som är bra med vv är att du får äta allting. Du har ett visst antal points som du får använda dig av på vilket sätt du vill men det gäller såklart att hitta ett hälsosamt sätt att ära. Frukost, mellis, lunch, middag osv. Protein, fett och kolhydrater.

Jag följde bara vv. Tränade ingenting.

• Anonym (hon)

en fråga. har ju veckobonus och andra poäng varje dag jag får lov att äta. jag håller mig inom mina dagspoäng, och inte rört bonus än för tänkte jag ska ha den imorgon. men så det är så att denna poäng är satt så jag ska gå ner ? 
    och om man hoppar över bonuspoängen, en vecka går jag ner mer då? 

• Milla75

Funderar på att joina viktväktarna. Men! De jag känner som varit med, går upp vikten igen när de lämnar. Så jag undrar hur mycket viktväktarna egentligen hjälper, om man har ätstörningar? För även om man vet vad allt är värt och hur en portion ska se ut, så finns anledningen till att man överäter kvar om man inte får psykologisk hjälp? Och inte har gruppens stöd längre. Det är min rädsla.

• Anonym (Cattis341)

Hoppas tråden fortfarande är aktiv!

Jag har en fråga om VV. Någon nämnde att VV funkar om man är över 1.60 och har normal metabolism. Jag är 1.73 och med diagnosen hypotyreos (underfunktion i sköldkörteln). Jag äter Levaxin, har bra värden som ligger stabilt och inga symptom på låg ämnesomsättning förutom svårigheter att gå ned i vikt. Jag fick nyligen diagnosen insulinresistens och fick Victoza utskrivet för att underlätta viktnedgång. Jag hoppas att det bara blir en tillfällig lösning då jag läst om hur människor som lyckats gå ned med VV också botat insulinresistens och t o m diabetes 2. Jag väger i nuläget 95 kg och skulle vilja gå ned till 70.

Jag vet att många rekommenderar low carb-kost för personer i min situation, men jag tycker uppriktigt sagt att det verkar väldigt begränsande. Jag frossar inte i snabba kolhydrater, men har också svårt att äta mycket fett så jag tror inte att en kost med mest fett, lite protein och än mindre kolhydrater skulle passa mig på sikt...och kostomläggningar måste ju vara permanenta för att kunna behålla vikten efter viktnedgång.

Min fråga riktar sig främst till andra med hypotyreos - hur pass lätt eller svårt har det varit för er att gå ned i vikt med VV och hålla vikten? Samt till personer med insulinresistens - har ni haft framgång med VV eller funkade lc-kost bättre för er?

• Bjoer
    Rafael90 skrev 2016-12-06 16:00:58 följande:
    Du menar inte 155 på riktigt va?
    155 centimeter!
  • neverpreggo
    Anonym (Cattis341) skrev 2019-11-08 09:20:55 följande:

Hoppas tråden fortfarande är aktiv!

Jag har en fråga om VV. Någon nämnde att VV funkar om man är över 1.60 och har normal metabolism. Jag är 1.73 och med diagnosen hypotyreos (underfunktion i sköldkörteln). Jag äter Levaxin, har bra värden som ligger stabilt och inga symptom på låg ämnesomsättning förutom svårigheter att gå ned i vikt. Jag fick nyligen diagnosen insulinresistens och fick Victoza utskrivet för att underlätta viktnedgång. Jag hoppas att det bara blir en tillfällig lösning då jag läst om hur människor som lyckats gå ned med VV också botat insulinresistens och t o m diabetes 2. Jag väger i nuläget 95 kg och skulle vilja gå ned till 70.

Jag vet att många rekommenderar low carb-kost för personer i min situation, men jag tycker uppriktigt sagt att det verkar väldigt begränsande. Jag frossar inte i snabba kolhydrater, men har också svårt att äta mycket fett så jag tror inte att en kost med mest fett, lite protein och än mindre kolhydrater skulle passa mig på sikt...och kostomläggningar måste ju vara permanenta för att kunna behålla vikten efter viktnedgång.

Min fråga riktar sig främst till andra med hypotyreos - hur pass lätt eller svårt har det varit för er att gå ned i vikt med VV och hålla vikten? Samt till personer med insulinresistens - har ni haft framgång med VV eller funkade lc-kost bättre för er?

Har du en superspecifik fråga är det bättre att starta en egen tråd med ordentlig rubrik istället för att hoppa in i en flera år gammal tråd. Det ger aldrig något.
Svar på tråden viktväktarna.. funkar det?