• Anonym (Bekymrad)

    Får hon publicera bilder på mitt barn??

    Jag har en 6 årig dotter. Pappan och jag är delade. Han har en nu tjej som tar hand om min dotter de veckor hon är hos honom.

    Vi har delad vårdnad.

    Nu till min fråga, hon publicera ofta bilder på mitt barn på fb & instagram.

    Får man verkligen göra det utan att ha godkännande från båda föräldrar!!?

    I skolan måste båda vårdnadshavarna skriva på ett papper varje läsår.

  • Svar på tråden Får hon publicera bilder på mitt barn??
  • slutatsnusa

    Det finns ingen direkt lag på att en inte får publicera bilder på andra. Däremot om personen du fotat känner sig "kränkt" finns det en lag som reglerar det.

    Det enklaste i det här fallet måste vara att du pratar med pappan och tjejen och säger att du inte vill att hon lägger ut bilder på er dotter.

  • Brumma
    Anonym (Bekymrad) skrev 2016-12-05 09:43:14 följande:

    Jag har en 6 årig dotter. Pappan och jag är delade. Han har en nu tjej som tar hand om min dotter de veckor hon är hos honom.

    Vi har delad vårdnad.

    Nu till min fråga, hon publicera ofta bilder på mitt barn på fb & instagram.

    Får man verkligen göra det utan att ha godkännande från båda föräldrar!!?

    I skolan måste båda vårdnadshavarna skriva på ett papper varje läsår.


    Ja det får hon.

    Man behöver överhuvudtaget inte ha ngn tillåtelse att som privatperson publicera bilder på vem som helst. Däremot får man inte publicerade kränkande bilder.

    Sedan har hon förmodligen pappans godkännande men rent lagligt behövs inte det heller.

    Skolan är sekretessbelagd och behöver därför tillstånd till sådant. Det gäller inte privatpersoner.
  • Anonym (No)

    Hon behöver inte bådas tillstånd. Och har hon tagit bilderna så äger hon dom.

  • slutatsnusa
    Anonym (No) skrev 2016-12-05 09:49:50 följande:

    Hon behöver inte bådas tillstånd. Och har hon tagit bilderna så äger hon dom.


    Och så fort hon publucerat bilderna på fb och insta så äger fb bilderna
  • Brumma
    slutatsnusa skrev 2016-12-05 09:47:59 följande:

    Det finns ingen direkt lag på att en inte får publicera bilder på andra. Däremot om personen du fotat känner sig "kränkt" finns det en lag som reglerar det.

    Det enklaste i det här fallet måste vara att du pratar med pappan och tjejen och säger att du inte vill att hon lägger ut bilder på er dotter.


    Räcker dock inte att man känner sig kränkt. En person kan känna sig kränkt av en massa anledningar. Men vad som brukar räknas är tex nakenhet eller om personen lever under skyddad identitet.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Ja, så länge det är hennes egna bilder. Hon får inte publicera bilder som du (eller någon annan) tagit.

    Privatpersoner har långtgående rättigheter att publicera egna bilder, så länge det inte handlar om kränkande bilder.

    Generellt kan man ta bilder på vem som helst på stan (även barn) och publicera dessa på ett sätt som gör att många får tillgång till dem. Tack och lov, det är en del av yttrandefriheten.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Brumma skrev 2016-12-05 09:52:51 följande:
    Räcker dock inte att man känner sig kränkt. En person kan känna sig kränkt av en massa anledningar. Men vad som brukar räknas är tex nakenhet eller om personen lever under skyddad identitet.
    Räknas verkligen skyddad identitet in under kränkande publicering? På vilket sätt?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Bekymrad)

    Ok! Tack för alla svar. Tycker dock man kan fråga innan. Jag själv skulle aldrig lägga ut bilder på någon annans barn utan att fråga.

  • Anonym (Prata)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-12-05 09:58:15 följande:

    Räknas verkligen skyddad identitet in under kränkande publicering? På vilket sätt?


    Kanske inte kränkande publicering, men att medvetet publicera en bild på någon under skyddad identitet kan jag inte tänka mig är okej. Men det är bara spekulationer, har inte kollat upp det.

    I övrigt, TS, om du känner dig obekväm med att det ligger bilder online på dina barn så prata med pappan. Förklara varför det gör dig obekväm och varför du inte vill att det ska vara så. Många tänker inte på vad det innebär, men om du ger din anledningar och der vettiga så bör han ju respektera det och prata med sin tjej om det.
Svar på tråden Får hon publicera bilder på mitt barn??