• Anonym (Less)

    Hur ska vi gå till väga?

    Jag har barn med en kvinna som är bipolär (borderline)

    Hon är alltid negativ och anklagar mig för att vara en dålig pappa hela tiden. Sen vill hon alltid ha en inblick i våra liv när dottern är här. Hon vil veta vad vi gör och hur dottern mår, varje dag om hon får bestämma. Det tycker vi är ett övertramp i vårat liv och vi ger henne relevant information som hon får i slutet på veckan som de kom överrens om i tingsrätten.

    På senaste så har dottern börjat må sämre som även märks i siolan då hon missar mkt av lektionerna. Och jag har märkt på henne e vekor hon är här att hon kör med de för att slippa skolan. Hennes mor körde ed mig "tycka synd om mig kortet vilket nu även min dtter gör.

    Men till saken för och hålla allt kort..

    Pga hennes dåliga attityd, X antal orosanmälningar för diverse hemska saker och att hon vill ha så stor inblick i vårat liv har vi nu ledsnat hårt.

    Vi har sagt till henne för och få henne qtt förstå men hon lyssnar inte. Även min fru har försökt diskutera med henne men hon ignorerar henne bara.

    Hur ska vi få henne att förstå att hon inte får inte veta allt som händer i vårat liv. Hur ska vi få henne att tagga ner och sköta sitt eget liv.??

    Jag behöver alla tips/tankar jag kan få..detta beteende och negativitet håller på att förstöra min familj.

  • Svar på tråden Hur ska vi gå till väga?
  • Långbenopluto

    Ojojoj, inte bra att du skriver:

    "På senaste så har dottern börjat må sämre som även märks i siolan då hon missar mkt av lektionerna. Och jag har märkt på henne e vekor hon är här att hon kör med de för att slippa skolan. Hennes mor körde ed mig "tycka synd om mig kortet vilket nu även min dtter gör."

    Tänk OM dottern verkligen mår dåligt, i synnerhet med en mamma som är psykisk sjuk? Dra hon inte över samma kam som sin mamma innan ni har uteslutit andra orsaker till henens mående.

  • Påven Johanna II
    Scalaren skrev 2016-12-05 13:18:03 följande:

    Ojojoj, inte bra att du skriver:

    "På senaste så har dottern börjat må sämre som även märks i siolan då hon missar mkt av lektionerna. Och jag har märkt på henne e vekor hon är här att hon kör med de för att slippa skolan. Hennes mor körde ed mig "tycka synd om mig kortet vilket nu även min dtter gör."

    Tänk OM dottern verkligen mår dåligt, i synnerhet med en mamma som är psykisk sjuk? Dra hon inte över samma kam som sin mamma innan ni har uteslutit andra orsaker till henens mående.


    Håller med. Det är en väldigt nonchalant hållning med tanke på moderns ohälsa och den starka herediteten.
  • Anonym (Less)

    Det är därför hon pratar med en psykolog. Oxh mej jqg srar de inte över samma kam, jag ser ett mönstrr som jag inte vill dotter min ska få.

    Men frågan är fortfarande uppe, helwt av allt skulle jag vilja ha min dotter här så mkt de går men de går inte mamman med på.. så nu vill jag ha tips på hur jag ska gå till väga för att få mer tid med min dotter och mer distans från exet.

  • Långbenopluto
    Anonym (Less) skrev 2016-12-05 14:51:40 följande:
    Det är därför hon pratar med en psykolog. Oxh mej jqg srar de inte över samma kam, jag ser ett mönstrr som jag inte vill dotter min ska få.

    Men frågan är fortfarande uppe, helwt av allt skulle jag vilja ha min dotter här så mkt de går men de går inte mamman med på.. så nu vill jag ha tips på hur jag ska gå till väga för att få mer tid med min dotter och mer distans från exet.
    Ring familjerätten i er kommun och rådfråga.
  • Anonym (Vad?)

    Har hon borderline eller är hon bipolär? Stor skillnad!

  • Påven Johanna II
    Anonym (Vad?) skrev 2016-12-05 14:59:56 följande:

    Har hon borderline eller är hon bipolär? Stor skillnad!


    Borderline uppträder ofta tillsammans med bipolär sjukdom.
  • Anonym (Vad?)
    Påven Johanna II skrev 2016-12-05 15:14:38 följande:

    Borderline uppträder ofta tillsammans med bipolär sjukdom.


    Nej! Det är 2 olika diagnoser! Soc skrev i sin utredning att jag var bipolär, jag hade borderline!

    Kontaktade min läkare som omgående ringde upp soc och förklarade att man har antingen borderline eller bipolär, man kan INTE ha båda diagnoserna!
  • Påven Johanna II
    Anonym (Vad?) skrev 2016-12-05 16:35:37 följande:
    Nej! Det är 2 olika diagnoser! Soc skrev i sin utredning att jag var bipolär, jag hade borderline!

    Kontaktade min läkare som omgående ringde upp soc och förklarade att man har antingen borderline eller bipolär, man kan INTE ha båda diagnoserna!
    Du behöver ju inte tro på mig, det finns litteratur du kan läsa. Här är även en länk du kan studera, om du nu litar på länkar.

    www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/bipolar-sjukdom-manodepressiv-sjukdom/

    Jag klipper ut ett för frågeställningen centralt stycke (under rubriken definition, flera olika sjukdomstyper:

    "Borderline personlighetsstörning uppträder ofta tillsammans med bipolär sjukdom."

  • Anonym (ssk)

    Du skriver bla att din dotter mår dåligt och att du vill ha mer tid utöver varannan vecka...får lite känslan av att du klandrar ditt ex för att din dotter mår dåligt? Kan det stämma? Bara för att ditt ex är psykiskt sjuk innebär det inte på något vis att hon nödvändigtvis är en sämre förälder, även om hon är bråkig i kontakten med dig. Att minska tiden hos ena föräldern kan då tvärtom få din dotter att må ännu sämre om hon redan mår dåligt. Jag kan tycka att det är rätt naturligt som förälder att vilja ha lite koll på vad som händer under den andra förälderns veckor, särskilt som din dotter ännu är ganska liten. Naturligtvis finns det dock gränser. Hon har ingen rätt att snoka i ditt liv för övrigt om det är det hon gör?På vilket sätt menar du att ditt ex går över gränsen när hon ringer? Du fårgärna utveckla lite så blir det lättare att förstå och ge råd.

  • Anonym (lea)

    Har jag rätt om jag gissar att du egentligen är styvmamman?

  • Anonym (Lopp)
    Anonym (Less) skrev 2016-12-05 09:49:55 följande:

    Jag har barn med en kvinna som är bipolär (borderline)

    Hon är alltid negativ och anklagar mig för att vara en dålig pappa hela tiden. Sen vill hon alltid ha en inblick i våra liv när dottern är här. Hon vil veta vad vi gör och hur dottern mår, varje dag om hon får bestämma. Det tycker vi är ett övertramp i vårat liv och vi ger henne relevant information som hon får i slutet på veckan som de kom överrens om i tingsrätten.

    På senaste så har dottern börjat må sämre som även märks i siolan då hon missar mkt av lektionerna. Och jag har märkt på henne e vekor hon är här att hon kör med de för att slippa skolan. Hennes mor körde ed mig "tycka synd om mig kortet vilket nu även min dtter gör.

    Men till saken för och hålla allt kort..

    Pga hennes dåliga attityd, X antal orosanmälningar för diverse hemska saker och att hon vill ha så stor inblick i vårat liv har vi nu ledsnat hårt.

    Vi har sagt till henne för och få henne qtt förstå men hon lyssnar inte. Även min fru har försökt diskutera med henne men hon ignorerar henne bara.

    Hur ska vi få henne att förstå att hon inte får inte veta allt som händer i vårat liv. Hur ska vi få henne att tagga ner och sköta sitt eget liv.??

    Jag behöver alla tips/tankar jag kan få..detta beteende och negativitet håller på att förstöra min familj.


    Välkommen till klubben, befinner mig i samma sits. Har två döttrar, 2&6 år. Mamman ska också lägga näsan i blöt, inte varje dag. Men det kan gå några veckor någon månad, hon har tom erkänt själv att hon har ett kontrollbehov. Vi vill också vara i fred. Jag vet faktiskt inte vad man ska göra, förutom att tala om för henne att nu räcker det, och sedan ignorera. Du har liksom inte så mycket mer att spela på. På vilket sätt kontaktar hon er? Telefon, sms, åker hon hem till er?

    För mig känns det som att det aldrig kommer sluta. Så vi har bestämt oss för att tala om för henne hur det ligger till. Och sedan får hon hålla på bäst fan hon vill.

    Det går liksom inte att tala reson med henne, precis som med ditt x, trots att  mitt x inte lider av någon sjukdom, även fast man kan tro det ibland.
Svar på tråden Hur ska vi gå till väga?