• Kaktusblomma

Sparkcykel för 2-åring??

Hej, jag har googlat på sparkcyklar till SMÅ barn (som precis fyllt 2). Såvitt jag förstår är trehjuliga sparkcyklar med två hul fram och ett hjul bak stabilare än de med två hjul bak och ett hjul fram.

Men de jag hittat med två hjul fram och ett hul bak har haft styre som inte går att justera i höjdled, och de har varit 68 cm höga, vilket jag tycker låter lite högt styre för en pojke av medellängd som alldeles precis fyllt 2 år?

Jag har också sett en fyrhjulig sparkcykel (som kan omvandlas till både trehjulig och tvåhjulig sparkcykel), men personal i en affär tror att barnet växer ur den INNAN det kan gå över till tvåhjulig vanlig sparkcykel, d.v.s. barnet skulle behöva ta sig igenom tre olika sparkcyklar?

(Jag var i affär för att låta sonen prova sparkcyklar innan jag i smyg handlar för julklapp, men de hade inte sparkcyklar inne, de sa att det är fel säsong. Men man kan köpa på nätet.)

Någon som har erfarenhet av sparkcyklar till rejält små (och unga) barn, som har feedback på det jag funderar över?

• Svar på tråden Sparkcykel för 2-åring??
  • Fia 28

Om det är balanscykel du menar så har iaf Puky för riktigt små barn, men med två hjul. Iaf syrrans barn har klarat sej hur bra som helst med två hjul i den åldern. Den med tre hjul anvädns nog inte länge.

• Träskvatten

Helt ärligt, cykelfantast som jag är, tycker jag att du ska vänta och köpa en sparkcykel när det är säsong. Hur kul är det med en sådan och sedan blir det problem för att barnet inte riktigt har balansen, det är för mycket snö eller grus ute?

• Kaktusblomma

Det är inte en balanscykel jag ska köpa utan en sparkcykel (kickbike).

Anledningen är att sonen är extremt intresserad av alla sparkcyklar han ser, så han kommer bli glad oavsett om han klarar av att använda den eller inte, hehe. (Han får en hjälm också.) Men jag vill gärna skaffa en som han kan börja använda utan hjälp från mig så fort som möjligt. (I början får jag hjälpa till.)

• Träskvatten
    Kaktusblomma skrev 2016-12-05 17:33:32 följande:
    Det är inte en balanscykel jag ska köpa utan en sparkcykel (kickbike).

Anledningen är att sonen är extremt intresserad av alla sparkcyklar han ser, så han kommer bli glad oavsett om han klarar av att använda den eller inte, hehe. (Han får en hjälm också.) Men jag vill gärna skaffa en som han kan börja använda utan hjälp från mig så fort som möjligt. smile1.gif (I början får jag hjälpa till.)
    Jo jag förstod att det var liknande.

Jag tycker iofs att det är dumt att ge abrn något de inte klarar av det eftersom det gör att de oftast tröttnar och helt lägger av.  Det var enbart därför jag skrev som jag gjorde med bla väder...
  • Kaktusblomma

Tack för feedback.

Sonen fick Bobbycar och trehjuling innan han klarade av dem (Bobbycar klarar han nu, och trehjulingen klarar han litegrann nu, hade förut flr korta ben), och han har gillat att jag kör runt honom på dem tills han lär sig själv, så jag chansar på att det funkar med sparkcykeln också.

• Träskvatten
    Kaktusblomma skrev 2016-12-05 17:55:39 följande:
    Tack för feedback. smile1.gif

Sonen fick Bobbycar och trehjuling innan han klarade av dem (Bobbycar klarar han nu, och trehjulingen klarar han litegrann nu, hade förut flr korta ben), och han har gillat att jag kör runt honom på dem tills han lär sig själv, så jag chansar på att det funkar med sparkcykeln också. smile1.gif
    Nu vet jag inte om det är specifikt mig du vänder dig till men det struntar jag gladeligen i Flört

Jag resonerar som cykelnörd och för oss cykelnördar är det otrolig stor skillnad mellan "sparkbilar" och sparkcyklar eftersom balansen kommer in som en faktor.
    Ett barn som saknar balansen riskerar att tröttna på cykling ens innan den kommit igång så att säga. Är man en cykelnörd som vill föra över cykelintresset till sina barn aktar man sig noga som ögat för att införa något nytt som kan äventyra ett eventuellt intresse

Men du känner ditt barn bäst. Tror du att en sparkcykel är rätt ska du köpa det! Såklart! Jag ville mest poängtera det där med väder, vind och frustration. 
  • Ellie

Jag tycker att många leksaksaffärer har sparkcyklar att prova, tex toys r us brukar ha bra utbud.
    Vi har en med två hjul bak, vilket är lite för svårt för vår 1-åring men hon tycker den är kul ändå, och försöker allt vad hon kan. Är på väg att köpa en "riktig" till 4-åringen (som tycker 3-hjuliga sparkcykeln är för barnslig).
    Kanske någon säljer second hand, tex blocket eller lokala säljgrupper på facebook? Då slipper du ju lägga ut allt för många kronor om det visar sig att den är för hög, vinglig eller av annan anledning vill köpa en annan.

• Kaktusblomma

Trädkvatten, ja det var dig jag vände mig till.

Tack för tipsen också Ellie.

Jag har nu hittat en granne som i förrådet hade en trehjulig sparkcykel med ett hjul fram och två hjul bak, som vi får låna ett par dagar, jag tänkte att jag då både kan kolla på styrets höjd i förhållande till sonen, samt sonens balans.

Jag kan konstatera att de som säljs med två hjul fram och ett hjul bak (som jag helst vill skaffa) tyvärr kommer ha för högt styre (68 cm från marken är styrena), så sådan får jag vänta med att skaffa tills sonen är längre.

Och jag kan se att sonen klarar av att stå med en fot på den lånade sparkcykeln och långsamt skjuta sig framåt med den andra foten, och att en sparkcykel med 59 cm högt styre (mätt från marken) som den har kan funka. Så han får få en trehjulig med ett hjul fram och två bak, då de kan köpas med den höjden på styret (som alltså inte är alldeles för högt).

• Kaktusblomma

De med två hjul fram och ett hjul bak styrs genom att luta styret, så nästa år kanske han får en sådan, då de såvitt jag förstått förbereder bättre för cykling än de trehjuliga sparkcyklar med ett hjul fram och två bak, som man aldrig lutar.

Svar på tråden Sparkcykel för 2-åring??