• Anonym (Mamma­)
    Äldre 5 Dec 20:53
    2797 visningar
    29 svar
    29
    2797

    Julen

    För några år sedan separerade jag och pappan till mina två barn. Då han har ett jobb där han ofta jobbar jul så har julen alltid firats med min mamma och pappa på annan ort. Det är den enda jul mina barn känner till. Nu i helgen skickade han plötsligt ett sms där han i princip kräver att barnen ska vara hos honom i jul, då han är ledig. Barnen vet inget å tror/längtar efter en jul hos mormor och morfar. Va tusan ska jag göra?

  • Svar på tråden Julen
  • Påven Johann­a II
    Äldre 5 Dec 20:55
    #1

    Har barnen och deras pappa en relation i övrigt som är fungerande och ett regelbundet umgänge så ser jag inte problemet. De kan väl ha en rolig jul ihop med pappan och sedan fira en jul till med dig och dina föräldrar.

  • Anonym (Plupp­)
    Äldre 5 Dec 22:18
    #2

    Det finns väl inte så mycket du kan göra förutom att förhandla med honom. Förmiddag med honom och kväll med dig så får barnen träffa både mamma och pappa på jul.

  • Äldre 6 Dec 02:18
    #3

    Jul med pappa, farmor och farfar som omväxling? Det låter ju toppen!

  • Anonym (Stålh­ans)
    Äldre 6 Dec 05:55
    #4

    Skilj på det. Far barnen illa av att vara med sin pappa? Är de bebisar som inget förstår?

    De vet ju förtusan inget annat så det är klart att de är taggade på att gira jul hos mormor och morfar, men varför skulle ERA barn aldrig få fira en barndomsjul med sin pappa (och kanske även släkten på hans sida)?

    Hur många jular har du fått fira med barnen sen skilsmässan? Ska han få lilka många jular nu? Varannan jul måste han få träffa sina barn om han kan oha jobbet.

  • Anonym (hrte)
    Äldre 6 Dec 08:06
    #5
    Anonym (Mamma) skrev 2016-12-05 20:53:32 följande:

    För några år sedan separerade jag och pappan till mina två barn. Då han har ett jobb där han ofta jobbar jul så har julen alltid firats med min mamma och pappa på annan ort. Det är den enda jul mina barn känner till. Nu i helgen skickade han plötsligt ett sms där han i princip kräver att barnen ska vara hos honom i jul, då han är ledig. Barnen vet inget å tror/längtar efter en jul hos mormor och morfar. Va tusan ska jag göra?


    Vadå göra? Du ska låta barnen vara med sina pappa på julen för en gångs skull! Tycker du att du har rätt till att ha barnen på julen bara för att det är en tradition för dig?
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 08:11
    #6

    Nej jag tycker det är viktigt eftersom det är en tradition för barnen och att de räknar med att fira som vanligt. Jag har gett förslag att vi ska ha barnen halva dagen (det brukar vi ha) men han vill ha dom hela helgen. Jag försöker förhandla, han har redan bestämt! Barnen är 10 och 6 år, stora nog att förstå!

  • Anonym (hrte)
    Äldre 6 Dec 08:14
    #7
    Anonym (Plupp) skrev 2016-12-05 22:18:53 följande:

    Det finns väl inte så mycket du kan göra förutom att förhandla med honom. Förmiddag med honom och kväll med dig så får barnen träffa både mamma och pappa på jul.


    Varför ska dom dela upp barnen på julafton? Dom har varit med mamman flera jular i rad, om det är något som ska göras så är det pappan som har rätt att få ha barnen några jular, inte nån "förmiddag" som du säger.
    Anonym (Stålhans) skrev 2016-12-06 05:55:18 följande:

    Skilj på det. Far barnen illa av att vara med sin pappa? Är de bebisar som inget förstår?

    De vet ju förtusan inget annat så det är klart att de är taggade på att gira jul hos mormor och morfar, men varför skulle ERA barn aldrig få fira en barndomsjul med sin pappa (och kanske även släkten på hans sida)?

    Hur många jular har du fått fira med barnen sen skilsmässan? Ska han få lilka många jular nu? Varannan jul måste han få träffa sina barn om han kan oha jobbet.



    VARFÖR ska det där ALLTID komma upp "far barnen illa". Kan du inte läsa? Mamman får inte sin vilja igenom och då bryter hon ihop. Varför ska ni alltid koppla det till att så fort mamman är förtvivlad så slår pappan barnen, snacka om snevridet. Konstigt att pappor känner sig överkörda!
  • Påven Johann­a II
    Äldre 6 Dec 08:39
    #8
    Anonym (Mamma) skrev 2016-12-06 08:11:59 följande:

    Nej jag tycker det är viktigt eftersom det är en tradition för barnen och att de räknar med att fira som vanligt. Jag har gett förslag att vi ska ha barnen halva dagen (det brukar vi ha) men han vill ha dom hela helgen. Jag försöker förhandla, han har redan bestämt! Barnen är 10 och 6 år, stora nog att förstå!


    Traditioner är väl bra för dem som gillar det, men att vara så rigid att man inte kan se fördelarna med att barnen får möjlighet att fira jul med pappan också, det är sannerligen inte bra. Pappor är viktigare än vilka traditioner som helst.
  • Anonym (m)
    Äldre 6 Dec 08:46
    #9

    mina barn firar aldrig julafton hos sin pappa utan alltid hos mig. Det är barnens val och dom åker alltid till sin pappa den 25e. Mina barn far inte illa eller mår dåligt över detta, tror dom ser det positiva i allt, dom får fira jul i flera dagar. Dom vet alltid hur julen ska firas och det vet alla runt omkring oss med.

    Kan säga att vi har firat så här i 10 år nu... så ta en diskussion med barnen skulle jag säga. Dom är så pass gamla så dom kan välja själva vart dom vill fira jul. 

    Till den som kommer tycka jag är så elak så kan jag även säga att detta är något barnen valt och vi föräldrar är helt okej med detta båda två.

  • Anonym (Föräl­der)
    Äldre 6 Dec 09:02
    #10

    Han kan inte kräva det.

    Ring FR så får ni komma dit på samtal.

    ALLT umgänge är till för barnen INTE föräldrarna.

Svar på tråden Julen