Hur är era 2 åringar?
Hur är era 2 åringar? Trotsiga? Säger nej till allt och vägrar sova, ta på sig, borsta, kamma sig....
Slåss? Skriker? Står på bord? Kastar saker? Våran pojk är helt vild så man blir matt
Hur är era 2 åringar? Trotsiga? Säger nej till allt och vägrar sova, ta på sig, borsta, kamma sig....
Slåss? Skriker? Står på bord? Kastar saker? Våran pojk är helt vild så man blir matt
Ja, ungefär så. Han är en envis vilde och det blir inte bättre av trotsåldern. Men det är mitt andra barn så jag vet ju att det går över och tröstar mig med det.
Min första var lugnare så är lite i chock över att ha en vilde:)
Trotsig, säger alltid nej. Vägrar klä på sig, borsta tänderna, kamma sig. Vrålskriker i 30-40 min vid nästan varje middagstillfälle. Vägrar följa med hem från förskolan - får alltid bära ut honom. Och mycket mer...
Dock så slåss han inte, står inte på borden eller använder fula ord. Alltid någon ljuspunkt.
Så det är normalt?
Så det är normalt?
Japp! Gallskriker, säger nej till väldigt mycket, "jag vill inte!!, vägrar mössa, vill inte ha på sig skor, vill inte gå själv men inte heller åka vagn...
Japp! Gallskriker, säger nej till väldigt mycket, "jag vill inte!!, vägrar mössa, vill inte ha på sig skor, vill inte gå själv men inte heller åka vagn...
Säger nej till (nästan) allt, trasslar med maten, lyssnar inte på vad vi säger, tjatar om platta/TV, napp och kakor, får utbrott, vägrar att gå på pottan/potträning, trilskas vid blöjbyte, slänger leksaker, hoppar i soffan, klättrar på möbler, vill inte promenera (med mig, kommer någon annan så funkar det). Vissa dagar blir man ju helt matt.
Kastar i alla fall inte mat. Är glad för de dagar då det inte görs jobbiga pipljud eller skriks. Skönt också att utbrotten är korta, övergående och inte superkoleriska. De är bara väldigt många om man inte lyckas navigera runt dem. Vissa dagar är bättre än andra.
Lever för stunderna då han kryper upp hos mig och säger "mysa med mamma", då vi pusslar, läser eller leker "titta, gissa!". Eller när vi har en trevlig stund på biblioteket.
Glömde skriva att det givetvis också bråkas om tandborstningen. Påklädning gnölas det bara om ibland (DEN jackan, DE skorna, INTE si, INTE så). Ordet "inte" används jämt här, trots att han exempelvis vill ha pepparkakor eller vad det nu är.
oj haha vilka ungar... Min är 2 år och 4 månader. Han kan slänga sog på marken om jag säger ifrån wller markerar. men han vet va som gäller när det händer. Rycker bort alla hans leksaker och sätter han på trappen . Time outz Inte en chans att han ska spela spel me mig. Han e otroligt duktig och bra nu, nu slipper ja bli så där dramatisk o sätta han på trappen . nu kan ja säga till lugnt o stilla o han vet va som gäller. härom kvällen banka han på väggarna vid läggsags. ja slet upp han och satre han på trappen. de händer inte en gång till. Han får leka o va vild men han ska inte tro att han bestämmer eller ska kasta saker eller sparka i golvet. det ska man markera direkt. Han e en väldigt bra unge måste ja säga. Stolt är jag. Han är artig och leker normalt nu när han vet konsekvenserna. tyck vad ni vill men så är livet.
Ville lägga till att han säger aldrig nej till något. Om det händer är det för han bajsat i blöjan. och han är irriterad för det kliar... hänt nån gång han blivit jobbig. men med kraftig markering har det inte hänt mer
oj haha vilka ungar... Min är 2 år och 4 månader. Han kan slänga sog på marken om jag säger ifrån wller markerar. men han vet va som gäller när det händer. Rycker bort alla hans leksaker och sätter han på trappen . Time outz Inte en chans att han ska spela spel me mig. Han e otroligt duktig och bra nu, nu slipper ja bli så där dramatisk o sätta han på trappen . nu kan ja säga till lugnt o stilla o han vet va som gäller. härom kvällen banka han på väggarna vid läggsags. ja slet upp han och satre han på trappen. de händer inte en gång till. Han får leka o va vild men han ska inte tro att han bestämmer eller ska kasta saker eller sparka i golvet. det ska man markera direkt. Han e en väldigt bra unge måste ja säga. Stolt är jag. Han är artig och leker normalt nu när han vet konsekvenserna. tyck vad ni vill men så är livet.
Ville lägga till att han säger aldrig nej till något. Om det händer är det för han bajsat i blöjan. och han är irriterad för det kliar... hänt nån gång han blivit jobbig. men med kraftig markering har det inte hänt mer