Våran son är strax 3år, han är väldigt mammig! Vill helst vara vid mig hela tiden, ha min uppmärksamhet och tycker jag gör allt bäst ^^ och jag ger honom de så mycket jag kan och orkar
Men han är samtidigt helt okej med att jag lämnar över till någon annan, tex. Pappan, förskolepedagog, moster eller farfar, men de måste vara ett tydligt överlämnande av ansvar, närhet och försäkran att jag kommer tillbaka
Jag både pratar om det, visar att dom gäller nu och liksom godkänner dom, och berättar att jag kommer tillbaka
Sen kan han vara utan mig en bra stund med dom
Han har också självmant börjat leka lite i taget längre ifrån mig, först var de bara någon meter, nu är de i annat rum i andra sidan av lägenheten, men viktigt att jag kommer om han ropar (om så bara för att säga att jag inte kan vara med honom eller måste göra nåt först) och när han kommer till mig så ger jag honom 100% uppmärksamhet, tills jag inte kan/orkar längre
Att avbryta de jag gör någon minut, bara för att se honom i ögonen, lyssna och svara gör att jag sen snabbt kan gå tillbaka, mycket snabbare än om jag ignorerar honom och bara bestämmer att han inte får avbryta
Vid just toabesök så brukar han få vara med, men bredvid och bara om han låter mig röra mig fritt ^^
Vill jag gå ensam så säger jag de i förväg, bara smita iväg och låsa resulterar bara i skrik när han upptäcker de
Vid städning får han en egen uppgift eller får hjälpa till (tex. Sopar jag ihop grus och damm och han dammsuger upp de)
Det är iaf så mitt barn fungerar! Tydlighet, förklaring, tanka närhet och kompromiss