• Aruba

    Vill inte hämtas av mormor?

    Vi har fått ett udda problem på halsen. Vi har en snart 4 årig tjej som en dag varje vecka hämtats av mormor och verkligen älskat det. Dock har hon på sistone kommit hem och sagt att "man ska inte hämtas av en mormor, man ska hämtas av en mamma eller pappa" vilket jag tolkat som något en jämnårig kläckt ur sig, av någon anledning. Nu blev det så att jag hade ett sent möte då hennes far också var bortrest och hennes mormor fick därför hämta och också passa under kvällen. Hämtningen blev urdålig, då vår dotter inte ville följa med och hennes mormor fick "tvinga" henne att ta på sig och hänga med hem. Det här har lett till att allt blev fel. Nu vill dottern inte alls att mormor ska hämta, bryter ihop och gråter och vill inte följa med.

    Vi behöver hjälpen och avlastningen med hämtning och dottern har ju verkligen värdesatt detta innan. Samtidigt vill ju ingen tvinga henne (inte vi och inte mormor). Har ni varit med om nåt likande och har goda råd att ge? Mormor är också förtvivlad, så alla tips är välkomna....

    Dottern är MYCKET mammabunden och påtalar också ofta att hon inte heller vill att pappa ska hämta (vi anpassar oss INTE efter detta). Men med mormor är det ju tanken att det ska vara kul, och som förälder blir man ju ibland tvungen att ta vissa fighter, men det kan vi inte kräva av mormor... Vår dotter reagerar väldigt mycket för förändringar och avskyr när jag är på tjänsteresa så jag finurlar på om det blev för mycket med pappa på resa, mig på möte och mormor som hämtade....

  • Svar på tråden Vill inte hämtas av mormor?
  • Mallemamma

    Hmm så svårt! Men jag tänker att barn känner vilka "trådar som är lösa" och går att dra i, som du beskriver att ni inte gett henne några alternativ när det gäller att pappa hämtar trots att hon bara vill att mamma hämtar. Hon märker säkert att ni försöker lösa mormor-problemet och att det finns en chans att hon slipper bli hämtad av mormor och fortsätter bråka om det.

    Vad säger mormor om att ta fighten? Kan hon tänka sig det eller vill hon helst slippa hämta när det blir såhär? Vill hon ändå hämta tycker jag ni ska hålla fast vid det och säga att det inte finns några alternativ. Hade varit en annan sak om hon vantrivts med mormorn helt och hållet men så verkar det inte vara, snarare någon form av dåligt inflytande av kamraters åsikter.

  • Aruba

    Tyvärr så blir mormor jätte, jätteledsen när det blir såhär och vill absolut inte tvinga vår dotter, så då vill hon helst inte hämta. Jag tror inte att dottern i grund och botten TYCKER att det är negativt, men jag tror att tillfället då maken var bortrest och jag jobbade sent ledde till en dålig situation som vi nu behöver "bota". Knasiga kommentarer från kompisar kan jag nog hantera, det är mer att vi nu hamnat snett på något sätt som jag behöver lösa och jag vet sannerligen inte hur. Jag har också en dotter med extremt stark vilja och som liksom bestämmer sig för en grej och sen ÄR det så. Jättebra i många avseenden, men här känns det nästan som att hon i grund och botten motarbetar sig själv...

  • Tilja

    Har du tagit upp det med personalen på förskolan? De kanske skulle kunna prata med barnen om detta och ta upp en diskussion om att familjer och vem som hämtar kan se olika ut men att inget är bättre eller sämre än något annat. De kanske också kan prata lite extra positivt om och inför mormorhämtningarna med dottern.

    Ni kanske också kan sätta er med dottern och tillsammans diskutera vad det är som gör att hon inte vill bli hämtad av mormor och förklara att om mormor hämtar får hon komma hem tidigare men om ni skulle hämtat så skulle hon få en jättelång dag på förskolan, så att hon har klart för sig att alternativet inte är att mamma/pappa hade hämtat lika tidigt som mormor.

  • Ellie
    Mallemamma skrev 2016-12-07 14:06:14 följande:
    Hmm så svårt! Men jag tänker att barn känner vilka "trådar som är lösa" och går att dra i, som du beskriver att ni inte gett henne några alternativ när det gäller att pappa hämtar trots att hon bara vill att mamma hämtar. Hon märker säkert att ni försöker lösa mormor-problemet och att det finns en chans att hon slipper bli hämtad av mormor och fortsätter bråka om det.
    Vad säger mormor om att ta fighten? Kan hon tänka sig det eller vill hon helst slippa hämta när det blir såhär? Vill hon ändå hämta tycker jag ni ska hålla fast vid det och säga att det inte finns några alternativ. Hade varit en annan sak om hon vantrivts med mormorn helt och hållet men så verkar det inte vara, snarare någon form av dåligt inflytande av kamraters åsikter.
    Det låter som om du menar att man inte bör "ge efter för barnets vilja" eftersom det då blir mer bråk, och det trots allt "skall vara de vuxna som bestämmer". Kanske har jag missuppfattat.
    Jag tänker tvärtom. Hade min dotter reagerat så skulle jag gått henne till mötes. Förklarat att det är ok om hon inte vill bli hämtad av mormor på ett tag, att hon då får stanna lite längre på förskolan istället, att hon kan få bli hämtad av mormor någon annan dag längre fram om det känns bättre då, och att hon kan få träffa mormor tillsammans med mamma och pappa någon helgdag istället.
    Jag skulle också försökt höra lite mer om vem som sagt att man inte skall bli hämtad av en mormor, och pratat lite mer om det.

    Som sagt är det ju för dotterns skull som mormor hämtar, och då blir det ju inte bra om det blir negativt för dottern. Kanske mormor kan få vara lite barnvakt någon annan dag, när det inte handlar om hämtning?
  • Mallemamma
    Ellie skrev 2016-12-07 23:16:55 följande:

    Det låter som om du menar att man inte bör "ge efter för barnets vilja" eftersom det då blir mer bråk, och det trots allt "skall vara de vuxna som bestämmer". Kanske har jag missuppfattat.

    Jag tänker tvärtom. Hade min dotter reagerat så skulle jag gått henne till mötes. Förklarat att det är ok om hon inte vill bli hämtad av mormor på ett tag, att hon då får stanna lite längre på förskolan istället, att hon kan få bli hämtad av mormor någon annan dag längre fram om det känns bättre då, och att hon kan få träffa mormor tillsammans med mamma och pappa någon helgdag istället.

    Jag skulle också försökt höra lite mer om vem som sagt att man inte skall bli hämtad av en mormor, och pratat lite mer om det.

    Som sagt är det ju för dotterns skull som mormor hämtar, och då blir det ju inte bra om det blir negativt för dottern. Kanske mormor kan få vara lite barnvakt någon annan dag, när det inte handlar om hämtning?


    Nja, menade inte som att visa att de vuxna bestämmer, men läste det som att dottern protesterat mot att pappan hämtat men där har de inte gett efter och därför går dottern med på det, och det kanske hade fungerat med mormorn också men mormorn verkade inte vilja ta den rollen så såklart ska det inte påtvingas.

    Tycker inte heller det vore ett bra förslag om barnet inte vill vara med mormor alls, men det verkade det inte handla om här utan enbart vem som tog henne utanför förskolans grindar.

    Jag uppfattade det också som att föräldrarna inte hade möjlighet att hämta alls vissa dagar som mormor hade hand om hämtningen.
    Tilja skrev 2016-12-07 23:06:19 följande:

    Har du tagit upp det med personalen på förskolan? De kanske skulle kunna prata med barnen om detta och ta upp en diskussion om att familjer och vem som hämtar kan se olika ut men att inget är bättre eller sämre än något annat. De kanske också kan prata lite extra positivt om och inför mormorhämtningarna med dottern.

    Ni kanske också kan sätta er med dottern och tillsammans diskutera vad det är som gör att hon inte vill bli hämtad av mormor och förklara att om mormor hämtar får hon komma hem tidigare men om ni skulle hämtat så skulle hon få en jättelång dag på förskolan, så att hon har klart för sig att alternativet inte är att mamma/pappa hade hämtat lika tidigt som mormor.


    Detta förslaget låter jättebra tycker jag, om det fungerar så är det nog ett alternativ som inte kräver mycket jobbiga konflikter.
Svar på tråden Vill inte hämtas av mormor?