• Strudel

Gravid i Småland/ Kronoberg/ Växjö, BF vår & sommar 2017

Hej!

Jag tänkte kolla om det fanns andra tjejer i liknande situation (gravid, BF juni 2017, första barnet) här i och omkring Växjö som vill följas åt och diskutera lite våra upplevelser, frågor, oro, barnmorskebesök, m.m.!

Jag är 32 och vi har försökt i två år innan det funkade, tyvärr hade vi under den tiden också flera tidiga missfall, alla innan vecka 7. Nu är jag 11+4 och har precis varit på UL där vi såg en liten mini-människa med ett fint fint hjärta som slog som det ska, så jag känner att det kanske verkligen blir ett barn den här gången!

Det finns ju en stor grupp redan för alla med BF 2017, men de flesta där verkar bo i Sto eller Gbg. Skulle vara kul att hitta andra blivande mödrar som man eventuellt också kan träffa på riktigt ngn gång :)

Strudel

• Svar på tråden Gravid i Småland/ Kronoberg/ Växjö, BF vår & sommar 2017
  • elbe93

Hej! Jag bor i Kalmar :) Jag plussade idag (8/12). Slutade med p-piller i början på november och hade aaaldrig trott att det skulle gå så fort. Har haft sån mensvärk, men det har inte kommit någon mens. Tog tre olika gravtest idag innan jag kunde acceptera att de var positiva. Mycket blandande känslor men framför allt lycka :) tänkte ringa till mödrahälsovården imorgon. Kommer nog kännas mer verkligt efter jag varit där :)

• Ooov

Hej

Gravid i v22 med andra barnet. Har en femåring sen tidigare. Bor ett par mil utanför Växjö. Är självvalt ensam i denna graviditeten.

• Strudel

Hej Elbe93, grattis till plusset!!! O grattis till dig Ooov, du har ju redan kommit en lång bit på vägen :)

Jo ibland tar det väldigt snabbt :) Gick det bra på barnmorskemottagningen, var det hälsosamtalet du hade? Jag gick första gången i vecka 8, o sen i v11 igen för inskrivning o blodtagning vägning o allt. Den bm jag fick var jätte snäll o mysig o verkade kompetent så jag är jättenöjd :) På tisdag blir det KUB, är väldigt orolig över missfall så det känns skönt att kunna se bönan igen. Hoppas allt är bra.

Vad har ni för BF? Själv har jag just nu 23 juni 2017 :)

När har ni eller när planerar ni att berätta till familj, vänner, på jobbet? Tycker det är svårt, jag vill så gärna berätta bara när vi vet att det går bra den här gången, samtidigt vill vi ju har stöd från familj & vänner ifall det skulle bli ett MF igen och det kan ju i princip hända under hela graviditeten. Men just nu siktar vi på att berätta till jul, då är jag i v 15, både jag och sambon har bara berättat för vår respektive bästa vän.

• Strudel

Hej Elbe93, grattis till plusset!!! O grattis till dig Ooov, du har ju redan kommit en lång bit på vägen :)

Jo ibland tar det väldigt snabbt :) Gick det bra på barnmorskemottagningen, var det hälsosamtalet du hade? Jag gick första gången i vecka 8, o sen i v11 igen för inskrivning o blodtagning vägning o allt. Den bm jag fick var jätte snäll o mysig o verkade kompetent så jag är jättenöjd :) På tisdag blir det KUB, är väldigt orolig över missfall så det känns skönt att kunna se bönan igen. Hoppas allt är bra.

När har ni eller när planerar ni att berätta till familj, vänner, på jobbet? Tycker det är svårt, jag vill så gärna berätta bara när vi vet att det går bra den här gången, samtidigt vill vi ju har stöd från familj & vänner ifall det skulle bli ett MF igen och det kan ju i princip hända under hela graviditeten. Men just nu siktar vi på att berätta till jul, då är jag i v 15, både jag och sambon har bara berättat för vår respektive bästa vän.

• Strudel

Det postades dubbelt för ngn konstig anledning...

• elbe93
    Strudel skrev 2016-12-11 22:38:10 följande:

Fick tag i mhv idag :) ska dit nästa onsdag för inskrivning. Verkar vara mest information det första mötet. Börjar kännas med verkligt nu :)

Enligt min senaste mens är jag beräknad till mitten av augusti. :) vi planerar att berätta för familj, vänner och jobb någon gång efter KUB. Hade varit skönt att se att allt är bra innan man berättar :) Lycka till imorgon! Hör gärna av dig om hur det gick!
  • Strudel

Kom precis från kuben, det gick jätte bra så glad :) fick låg risk, den högsta sannolikheten var för downsyndrom, 1/4700 men hon sa som sagt att det är låg risk.

jag är ju redan "gammal" så det känns skönt att det är okej! Gud så härligt att se en liten böna simma rund, det blir så otroligt mer verkligt!!! Fick även lyssna till hjärtat. Då kommer vi berätta det till familjen till jul :)

Blir ett midsommar barn, hoppas de är inte underbemannade då på BB när vi ska föda... Men det är nog tillräckligt tid att oroa sig över förlossningen senare :D

• elbe93
    Strudel skrev 2016-12-13 11:23:16 följande:

Kom precis från kuben, det gick jätte bra så glad :) fick låg risk, den högsta sannolikheten var för downsyndrom, 1/4700 men hon sa som sagt att det är låg risk.

jag är ju redan "gammal" så det känns skönt att det är okej! Gud så härligt att se en liten böna simma rund, det blir så otroligt mer verkligt!!! Fick även lyssna till hjärtat. Då kommer vi berätta det till familjen till jul :)

Blir ett midsommar barn, hoppas de är inte underbemannade då på BB när vi ska föda... Men det är nog tillräckligt tid att oroa sig över förlossningen senare :D

Vad skönt att allt vad bra! Mysigt att kunna berätta för anhöriga till jul :)

Ja mina tankar går också så. Brukar vara kaos på förlossningen i augusti. Men man kan inte styra över det så ingen idé att oroa sig :)
  • Hes92

Hej!
    Är också gravid med första barnet bf 29 juli, so far :) Bor i Älmhult men jobbar i Växjö. är i v 8 nu så var på hälsosamtal i måndags och ska på inskrivning 30/12.
    Hade inte ett symptom fram tills förra måndagen då illamåendet kom och golvade mig. Har sedan i en vecka fått lära mig hur och vad jag ska äta för att hålla det i schack. Känner mig mycket bättre nu så hoppas det släpper illa kvickt! :D

• elbe93
    Hes92 skrev 2016-12-13 14:19:53 följande:

Hej!
    Är också gravid med första barnet bf 29 juli, so far :) Bor i Älmhult men jobbar i Växjö. är i v 8 nu så var på hälsosamtal i måndags och ska på inskrivning 30/12.
    Hade inte ett symptom fram tills förra måndagen då illamåendet kom och golvade mig. Har sedan i en vecka fått lära mig hur och vad jag ska äta för att hålla det i schack. Känner mig mycket bättre nu så hoppas det släpper illa kvickt! :D

Grattis! :)
    Spännande. Jag har inte några symtom alls. Jag har lite mensvärk till och från, men inget illamående, svullna bröst etc än. Gick in i v.6 idag.
  • Strudel

Har också tänkt mycket på det här med symptom.... helst vill man ju att det är precis som det "ska" med mycket illamåendet m.m.

Själv har jag känt illamående bara under vecka 6 och 7, och aldrig så mycket att jag kräktes. Mer att man typ 10 gånger om dagen sitter och måste fokusera på att inte kräkas och andas djupt, och sen blir det bättre igen några minuter senare.

Under veckorna 7-9 var jag mycket trött, tog en tupplur efter jobbet och låg sen frivilligt i sängen kl 10 (är en riktig nattuggla vanligtvis).

Direkt från början (efter ÄL i princip) hade jag något ömma bröst, det har hållit i sig tills nu konstant men har inte blivit mer. 

Så nu i vecka 14 är jag inte speciellt trött längre, har inget illamående kvar, och inga extremt ömma bröst. Hade gått upp 2 kilo tills vecka 8, men redan gått ner igen 1 utan att göra ngt speciellt.

Man har ju läst 1000 gånger att det är annorlunda för var och en och att det säkert är lugnt, men det är ändå svårt att inte oroa sig! Har tre veckor kvar tills jag får träffa min BM igen (pga mina missfall får jag några extra möten där vi ska lyssna på hjärtljuden), ingen aning hur jag ska stå ut så länge!!!
    Ska nog försöka jobba lite extra fokuserad och håller mig upptaget med julbak och städning och shoppa julklappar den här veckan, men det blir nog ännu svårare under mellandagarna när vi mest kommer hänga med släkten o ta det lugnt.

Ni som har partnern med på resan, hur hanterar de graviditeten? Min sambo är väldigt glad att vi den här gången har kommit så långt, och han följde med till min gyn och KUBen (vi har innan även varit 3 gånger på sjukhus när jag var inlagt för skrapning/ cytotek behandlig av MA kring vecka 8 o han var alltid med och stötte mig), men han har liksom inget stort behov alls att prata om detaljer eller diskutera saker och ting lite längre.
    Han tror helt enkelt att det går bra den här gången (eller så säger han det bara för att minska min oro hehe), men jag känner ändå för att i princip dagligen prata om typ mina symptom eller min oro eller, ibland när jag faktiskt tror det kommer gå bra, möjliga bebissängar och barnvagnar m.m. :D Han lyssnar och svarar men det är inte så att han själv driver samtalet alls. Kanske är det bara "typiskt kille" att inte behöva snacka så mycket?
    Det är inget problem direkt för han lyssnar ju när jag behöver det och de "viktiga" sakerna vill han ju också prata om, men tänkte det skulle vara spännande att höra hur era killar hanterar graviditeten och hur deras pratbehov ser ut jämfört med erat :)

• Strudel

O hej på dig Hes92! Grattis till plusset och vecka 8! Låter jobbigt med så mycket illamående. Hoppas du mår bättre snart!  Går du i Älmhult till BM eller blir det Växjö pga jobbet?

• Hundenw88

Hej :) nyinflyttad i Växjö. 28 år och väntar nr 6 i april :) med många komplikationer. Någon mer?

• Jelin92

Hej!

Bor i Växjö och väntar första barnet, är i v.12 nu och har Bf 3 juli :)
    Jag mår illa till och från hela dagen, känns mest när jag är hungrig men har aldrig behövt kräkas. Får gå runt och småäta hela tiden för att hålla det i schack. Värst är det om kvällarna.. hoppas det börjar avta snart! Vi ska snart göra KUB testet, så spännande att få se det lilla livet för första gången! Känns fortfarande lite overkligt att det ligger ett litet liv och gror i magen :) 

• Strudel

Hej Jelin92,

Hur har det gått på KUB testet, hoppas ni fick se eran liten krabaten simma rund?

• Hes92
    Strudel skrev 2016-12-16 13:58:57 följande:

O hej på dig Hes92! Grattis till plusset och vecka 8! Låter jobbigt med så mycket illamående. Hoppas du mår bättre snart!  Går du i Älmhult till BM eller blir det Växjö pga jobbet?

Går i Växjö pga jobb. kände att det blev lättare, jobbar på samma våning med så skönt med så nära!
    Gick in idag för att kolla om de skrivit recept på legrigan. kräker inte jätte mycket men mår så dåligt, och är så trött. inte "jag måste sova" trötthet utan" jag orkar inte stå upp" trötthet! så kollade med dem och min bm tog en titt på mig och bara " Jag sjukskriver dig i två veckor, ta tabletterna och gå hem och lägg dig."
    Jag blev jätte paff! Trodde verkligen det var något man fick kämpa för mer!
    Har tagit en tablett nu so far och känner verkligen skillnad redan vilket känns som en sådan befrielse! Känner verkligen lite hopp nu. Så hoppas det släpper.

Annars är jag inte sugen på sött alls, jag som i vanliga fall är en riiiktig gottegris! Har inte druckit läsk på 5 v!! och har tagit två chokladbitar på jobbet men nä är inte sugen alls! Kommer gå ner i vikt i stället för upp! xD
  • Jelin92
    Strudel skrev 2016-12-20 20:00:27 följande:

Hej Jelin92,

Hur har det gått på KUB testet, hoppas ni fick se eran liten krabaten simma rund?

KUB testet gick bra! Vi fick se ett tickande hjärta och en väldigt livlig liten krabat som spexade där inne. Hen hade svalt vatten med, vilket var bra då det visar på att bebis kan svälja. Fick låg sannolikhet för kromosomavvikelser, så det kändes skönt att allt såg bra ut. Väldigt häftig upplevelse att få se att det verkligen är en liten mini där inne. Barnmorskan flyttade även mitt BF från 3e juli till 30e juni, så vi får se om det blir en juni eller julibebis ;)

Läste ovan att kubtestet gick bra för dig med, så skönt!

På tal om hur ens partner reagerar på graviditeten, så har min fästman reagerat positivt. Han blev glad direkt när vi fick reda på att jag plussat, sen dess har han hela tiden trott att allting kommer gå galant. Han har följt med på alla besök och tänker följa med på alla i den mån han kan. Jag är också positiv såklart men mycket mer orolig, jag var mest orolig innan v.12. Så han är den lugna positiva, medan jag är den lite mer oroliga ;) Efter KUB testet kändes det som att vi båda upplevde det hela mer verkligt eftersom det inte syns på min mage än :)

Har ni "gått ut med nyheten" för familj och omgivningen än?

• Strudel
    Jelin92 skrev 2016-12-23 13:19:30 följande:

KUB testet gick bra! Vi fick se ett tickande hjärta och en väldigt livlig liten krabat som spexade där inne. Hen hade svalt vatten med, vilket var bra då det visar på att bebis kan svälja. Fick låg sannolikhet för kromosomavvikelser, så det kändes skönt att allt såg bra ut. Väldigt häftig upplevelse att få se att det verkligen är en liten mini där inne. Barnmorskan flyttade även mitt BF från 3e juli till 30e juni, så vi får se om det blir en juni eller julibebis ;)

Läste ovan att kubtestet gick bra för dig med, så skönt!

På tal om hur ens partner reagerar på graviditeten, så har min fästman reagerat positivt. Han blev glad direkt när vi fick reda på att jag plussat, sen dess har han hela tiden trott att allting kommer gå galant. Han har följt med på alla besök och tänker följa med på alla i den mån han kan. Jag är också positiv såklart men mycket mer orolig, jag var mest orolig innan v.12. Så han är den lugna positiva, medan jag är den lite mer oroliga ;) Efter KUB testet kändes det som att vi båda upplevde det hela mer verkligt eftersom det inte syns på min mage än :)

Har ni "gått ut med nyheten" för familj och omgivningen än?

Grattis!!! Jo det känns otroligt att se att det verkligen finns ett litet liv därinne...
    Jag har BF 22 juni, då är vi bara en vecka isär :)

Tyvärr är det nu redan drygt två veckor sen kub testet för oss, blir med varje dag mer orolig att det kanske har slutat växa... vill inte ha så mörka tankar nu kring jul :( Skulle vara skönt med lite mer symptom eller en bebismage som kommer fram så det blir lite mer verkligt.

• Strudel

Tänkte bara önska er ett Gott Nytt År tjejer! Nästa år firar vi MED barn, tjohooo!  :D

Svar på tråden Gravid i Småland/ Kronoberg/ Växjö, BF vår & sommar 2017