Är det OK att vara svartsjuk, misstänksam och snoka? ...och har du gjort det?
Vad är "sund svartsjuka" och hur får den i så fall komma till uttryck?
Vad är "sund svartsjuka" och hur får den i så fall komma till uttryck?
Absolut har jag gjort nummer två, men mer av nyfikenhet än svartsjuka. Jag brukar surfa runt på vänners bekanta och på random folk som jag ofta hamnar i diskussion med i olika grupper också.
Jag tror man får skilja på allmän svartsjuka, dvs att man går omkring och kollar sin partner med jämna mellanrum bara ifall att.... och att kolla upp sin partner för att man misstänker otrohet.
Personligen tycker jag man inte har rätt att snoka om man inte har skäl till det, om man inte kan lita på sin partner varför är man då ihop öht? Däremot tycker jag att om man misstänker otrohet så tar man reda på sanningen med alla medel, för det är tyvärr oftast det enda sättet att få reda på sanningen.
Jag hade nog bara gjort det om jag hade en misstanke om otrohet men inte annars
Jag var väldigt svartsjuk som ung. Hade dagens media funnits då kanske jag snokat av svartsjuka. Men idag är det lite hederssak att inte snoka - jag anser att alla har rätt till en privat sfär. Men om misstankar skulle dyka upp skulle jag nog iaf inte kunna låta bli..
Jag har varit tillsammans med en sjukligt svartsjuk tjej. Hon slogs, skrek, hotade, kastade saker och anklagade mig titt som tätt.
En tjej som är "allmänt svartsjuk" men inte aggressiv/elak utan bara "osäker" skulle jag inte ha några problem med om hon i övrigt var en bra tjej.
Jag är lite svartsjuk själv, men bara lite mer än dom som inte är det alls.
Personligen tycker jag att svartsjuka är helt jävla avtändande och kan vara det som gör att jag drar vidare till något bättre.
Jag har också varit svartsjuk, jag har rotat osv men insåg det sjuka i det och började arbeta med mig själv istället. Misstänker jag otrohet och känner att vi inte har en rak och öppen kommunikation kring det är det också en anledning att gå - eftersom tilliten saknas hos bägge parter.
Skulle jag komma på någon att ha snokat i mina grejer åker de ut omedelbart! För att det saknas kommunikation, tillit och framförallt att det är så otroligt respektlöst. En respektlös person kan jag helt enkelt inte lita på att den respekterar att ett nej alltid är ett nej.
Jag tycker inte det är ok, man ska kunna lita på varandra i ett förhållande.
Däremot, om du är misstänksam och om magkänslan säger att nåt inte stämmer och du inte får svar du vill ha. Då är inte förhållandet bra så då kan du lika gärna snoka för att få det bekräftat. Var beredd att handla baserat på vad du hittat bara. Jag tror det kan hjälpa dig till att avsluta ett dåligt förhållande.
Jag förstår inte riktigt den stenhårda hållningen att svartsjuka är en dödssynd. Lite omänskligt att kräva att någon ska lita blint på en och inte få ha känslor. VAD du gör med dina känslor, HUR du hanterar dom, det är en annan femma.
Om min sambo kollar igenom min telefon när jag är i duschen och inte berättar nåt sen, då vet jag ju ändå inte om det. Har ingenting att dölja heller. Om hon däremot skulle slita den ur händerna på mig och hysteriskt skrika "vem fan skriver du till" som
mitt ex som klöste mig i ansiktet och gallskrek så trumhinnorna spräcktes. Vad gör lite osäkerhet så länge det är "normalt" och kontrollerat? Jag kan själv känna ett litet sting när min tjej pratar om en kille på jobbet flera gånger eller när hon går ut ensam med tjejkompisar och är strålande vacker (som hon alltid är)
Det är ju lite skillnad på mitt "sting" och dom som slår och förföljer och hindrar sina flickvänner/fruar från att ha ett liv. Jag har googlat några hon nämnt några ggr utan att säga det till henne. Upplever inte att det förstört vår relation. För att lita blint på att det inte finns en möjlighet att ett "hot" kan dyka upp, måste man inte va lite dum i huvet då med tanke på hur vanligt otrohet ändå är? ????
Beror på
Jag ser mer nyanserat på saken, att det finns fler alternativ än lita blint, dödssynd, sting och misshandel.
Fö är kontrollerad svartsjuka en av de mer sjuka företeelserna man kan råka ut för... just saying att allt inte är så svart eller vitt.
Jag har vid några få tillfällen små snokat lite i telefonen och på Facebook. Men det är inget jag tycker är rätt, om man inte har stort skäl till att misstänka något. Och det är definitivt inget man mår bättre av. Dessutom tror jag de flesta som håller på med något fuffens ändå sopar igen sina spår. (I alla fall har jag gjort det när jag var inne i skiten).