• Anonym (?)

När försvinner degmagen efter graviditet?

Det är 5 veckor sedan jag födde barn och jag gick ner alla kilon ganska direkt, ser absolut inte ut som att jag ens har varit gravid nu och magen är smal och platt. Däremot KÄNNS den mjuk och degig, vilket jag inte är van vid eftersom den var fast och hård innan graviditeten. Det är alltså ingenting som syns med blotta ögat utan hur den känns.

Jag har ju gått ner samtliga kilo, så vad beror detta på? Har ingen hängande hud heller. Har testat att känna efter separerade magmuskler och får in två fingrar i bredd där. Kommer magen att förbli mjuk och degig?

• Svar på tråden När försvinner degmagen efter graviditet?
  • Anonym (?)
    smulpaj01 skrev 2016-12-08 11:27:50 följande:

För min del tog det 2-3 månader innan magen var fast och fin som innan.

Okej! Som sagt ser den helt platt ut och jag kommer i mina vanliga XS-byxor, men det är just att den känns mjuk. Vet du om det är för att huden är uttänjd och att musklerna fortfarande är separerade som det är så?

Gjorde du något speciellt för att den skulle bli som innan, tränade t ex? Kan inte påstå att det blir så långa promenader för min del nu eftersom det är lite för kallt för bebisen. Skulle vilja träna men har blivit avrådd till efter efterkollen som är om en månad. :/
  • smulpaj01
    Anonym (?) skrev 2016-12-08 11:32:56 följande:

Okej! Som sagt ser den helt platt ut och jag kommer i mina vanliga XS-byxor, men det är just att den känns mjuk. Vet du om det är för att huden är uttänjd och att musklerna fortfarande är separerade som det är så?

Gjorde du något speciellt för att den skulle bli som innan, tränade t ex? Kan inte påstå att det blir så långa promenader för min del nu eftersom det är lite för kallt för bebisen. Skulle vilja träna men har blivit avrådd till efter efterkollen som är om en månad. :/

Jag födde i maj så det blev många långpromenader men även magövningar.

Fick dock vänta några veckor med det då jag blev urakut snittad och behövde vara extra försiktig. Oroa dig inte, du är snart i form igen. Var du vältränad innan? Tror det kanske går lättare/snabbare då?!
  • Anonym (?)
    smulpaj01 skrev 2016-12-08 14:02:52 följande:
    Jag födde i maj så det blev många långpromenader men även magövningar.

Fick dock vänta några veckor med det då jag blev urakut snittad och behövde vara extra försiktig. Oroa dig inte, du är snart i form igen. Var du vältränad innan? Tror det kanske går lättare/snabbare då?!
    Ja, jag tränade dagligen och hade yoga-kropp (fit men inte muskulös, typ). Tränade som vanligt under första trimestern och sen höll jag mig till långa promenader till sista dagen av graviditeten, så jag motionerade varje dag i princip.

Egentligen är det väl larvigt av mig att lägga så stort fokus vid detta, som sagt det jag ut som vanligt redan nu. Det är bra jag själv som märker skillnaden och är petig...
  • smulpaj01
    Anonym (?) skrev 2016-12-08 14:19:15 följande:

Ja, jag tränade dagligen och hade yoga-kropp (fit men inte muskulös, typ). Tränade som vanligt under första trimestern och sen höll jag mig till långa promenader till sista dagen av graviditeten, så jag motionerade varje dag i princip.

Egentligen är det väl larvigt av mig att lägga så stort fokus vid detta, som sagt det jag ut som vanligt redan nu. Det är bra jag själv som märker skillnaden och är petig...

Ha ha...fast jag förstår dig, kände också så
  • Anonym (?)
    smulpaj01 skrev 2016-12-08 14:22:15 följande:
    Ha ha...fast jag förstår dig, kände också så
    Ja man jämför ju med sig själv.
  • Anonym (Mamma mage)

Tipsar om Mamma Mage-appen. Får du in två fingrar ksn du ha en liten magmuskeldelning. Har själv gjort alla övningar i appen och magen blev väldigt mycket fastare. Hade 3 cm delning som gick ihop. Är också petig så förstår:) Lycka till

• Guapa
    Anonym (Mamma mage) skrev 2016-12-09 23:00:50 följande:

Tipsar om Mamma Mage-appen. Får du in två fingrar ksn du ha en liten magmuskeldelning. Har själv gjort alla övningar i appen och magen blev väldigt mycket fastare. Hade 3 cm delning som gick ihop. Är också petig så förstår:) Lycka till

Håller med här. Börja med mamma mage-appen innan du börjar träna tunga magövningar. Risken är annars att du får en bestående delning av magmuskelaturen vilket i värsta fall kan leda till magbråck (dvs inre organen liksom "trillar ut" genom de separerade magmusklerna).

Det kan ta lång tid för magmusklerna att gå ihop och magen kan kännas degig ett tag. Skynda långsamt och ta hjälp av en sjukgymnast om du behöver. 
Svar på tråden När försvinner degmagen efter graviditet?