• lisson

Gudmor utan dop?

En fråga: Vi ska inte döpa vår son, som nu är fyra månader, pga att varken jag eller eller min man är så kyrkliga av oss. Dock skulle jag vilja att min nästa kompis som nyligen också fick barn blir gudmor/fadder till honom. Är det konstigt att att be någon bli gudmor åt sitt barn utan dop? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Gudmor utan dop?
  • norgesessan

nej, det är inte konstigt...kanske hon tycker det om hon är jättekristen, ni får fråga..jag ser ialalfall inget konstigt i det..

• gravidanina

man kan ha ett barndop utomhus för vi funderar på det...och då känner man inte av kyrklukten...men hittar vi en bra kyrka blir det inomhus vi vet inte än

• Anna 84

jag har bett min lillasyter bli gudmor åt min son å utan dop .........hon sa ja ....å vi skrev typ ett form av kontrakt som min lillsyter jag å min sambo skrev på typ som ett testamänte om nån ting skullel hända mig eller min sambo

• norgesessan

vad händer om nåt händer? ni kan inte bestämma vem som isåfall uppfostrar ert barn (anna84) Idag är faddrar/gudforäldrar en hedersgrej, bara....

• lisson

Hmmm, vi är nog inte så mycket för ceremonier. Däremot tycker jag väldigt mycket om min kompis och vet att hon är en fantastisk mamma (hon har nu tre barn) och skulle gärna vilja att hon blev fadder åt Axel. alltså, kan man ha en fadder även utan namngivningsceremoni?

Om det bara är en hedersgrej är det ju faktiskt inget problem! Kanske ska man se det så...

• Dixie

Jag förstår inte vad man ska med en gudmor till om inte barnen döps? För gudmor (eller fadder som det numera kallas) har som uppgift att hjälpa barnet förstå vem Gud är och vad dopet betyder. Det är bra om faddrarna kan bli barnets förebedjare. En fadder ska vara döpt och helst också konfirmerad.

Numera är det ju inte så att gudföräldrarna automatiskt får vårdnaden av barnen om något skulle hända föräldrarna.

• sasanimi

Sandor har en fadder fast han inte är döpt. Mest för att det är "en rolig grej" å ha en fadder till honom....

• Dixie

SaraDisa, vad har denna fadder för uppgift då?

/ bara lite nyfiken!?!

• Liten

Saga har också en fadder (två t.o.m.) och hon är inte döpt, kommer inte att döpas och vi är inte med i kyrkan. Anledningen till att hon har faddrar är att det alltid ska finnas någon där för henne, som hon kan prata med. Om hon känner att mamma och pappa inte fattar någonting och bara är sååå dumma i huvudet, ja då finns hennes faddrar där som "extra föräldrar". Det var också ett sätt för oss att knyta våra bästa vänner närmare henne, ge dem en större del i hennes liv. Och de är otroligt stolta över sina titlar.

• lisson

Min tanke är att min kompis skulle kunna få ett extra starkt band till min son, att bli en vuxen som har en viktig plats i hans liv, som han kan vända sig till om det är något osv. Mer det än att hon skulle ta hand om honom om vi gick bort, det vill vi nog att familjen skall ta hand om om det skulle vara så...

• lisson

Liten, det är precis så jag har resonerat, skönt att höra att det finns någon som tänkt som jag!

• Anna 84

det är vell klart att jag kan bestämma vem som ska fosta mitt barn om nånting händer hans föräldrar......om d finns möjlighet för dom osv hon är ju hans näsrmast anhörig...

• Jennie med ie

Anna 84. Du kan önska, men inte bestämma.

• Vintersaga

Vi döpte inte vår dotter heller, men hon har två Gudmödrar!
    Ingen av oss ville att hon skulle döpas, men jag ville gärna att hon skulle få de fördelar som man får med en Gudmor. Någon som finns där för henne, alltid. Någon utom familjen som alltid ställer upp! Båda Gudmödrarna blev väldigt glada över att bli tillfrågade och ställde gärna upp!

Vi skrev ett fadder-brev till dem, med det som kändes viktigt för oss. Fanns massa exempel här på fl.
    Sedan fick de förklara vad hennes namn betyder och varför hon fick det, vid henens namngivningscermoni (som inte alls var speciellt högtidlig, utan bara superkul!).

Vet att måpnga har valt att kalla faddrarna för livsledsagare och liknande, men för mig kändes det mer rätt med Gudmor!

Lycka till!!

Svar på tråden Gudmor utan dop?