• SportySpice

    Enäggstvillingar

    Hej,

    Jag har läst någonstans att för att få enäggstvillingar så skall ägget dela dig inom 12 dagar. Oftast fäster väl ägget runt dag 5-7 (tror jag)

    Dum fråga, men kan ägget dela sig efter det har fäst?

    Så okunnig känner jag

  • Svar på tråden Enäggstvillingar
  • GrönaDruvan
    viseversa skrev 2016-12-08 17:26:58 följande:

    Nej det delar sig påväg ner i äggledaren efter det befruktats av en spermie.


    Men om samma spermie befruktar ett ägg som redan delat sig, hur går det till? Då är det ju liksom två ägg om man säger så..
  • SportySpice

    Alltså ägget befruktas ju av en spermie och så blir det ett embryo. Om embryot delar sig blir det enäggstvillingar, som jag förstått det.

    När det blivit ett embryo så tar det ett par dagar då det vandrar ner i äggledaren innan det sen fäster.

    Men kan ett embryo dela sig till två även efter det fäst i livmodern ?

  • Aileen Allannah

    Ägget kan dela sig efter det fäst, delas det senare än tolv dagar efter befruktningen så kan det resultera i siamesiska tvillingar.

  • viseversa
    GrönaDruvan skrev 2016-12-08 18:03:55 följande:
    Men om samma spermie befruktar ett ägg som redan delat sig, hur går det till? Då är det ju liksom två ägg om man säger så..
    Precis. Det är ju därför det kallas enäggstvillingar! Dom är två personer som egentligen skulle blivit en. Exakt samma genuppsättning då dom båda kommer från samma ägg och spermie. Man vet inte exakt varför vissa ägg delar sig i två och ibland även 3,4 eller ännu fler och blir fler individer med samma genuppsättning. Men coolt är det.
  • viseversa
    GrönaDruvan skrev 2016-12-08 18:03:55 följande:
    Men om samma spermie befruktar ett ägg som redan delat sig, hur går det till? Då är det ju liksom två ägg om man säger så..
    Spermierna befruktar ägget när det vandrar ner genom äggledaren. Det kan inte befruktas om det nått livmodern. Då kommer det ut som mens. Siamesiska tvillingar är ju enäggstvillingar där det befruktade ägget börjat dela sig men aldrig delade sig helt. Vilket ger två individer som sitter ihop.
  • viseversa
    GrönaDruvan skrev 2016-12-08 18:05:27 följande:

    Det är ju så att ett befruktat ägg delar sig och blir två embryon. Inte att ägget delar sig först...


    Precis. Ett befruktat ägg delar sig i två och då blir det två embryon med exakt samma uppsättning gener.
  • modsey
    SportySpice skrev 2016-12-08 17:21:38 följande:

    Hej,

    Jag har läst någonstans att för att få enäggstvillingar så skall ägget dela dig inom 12 dagar. Oftast fäster väl ägget runt dag 5-7 (tror jag)

    Dum fråga, men kan ägget dela sig efter det har fäst?

    Så okunnig känner jag


    det finns även olika typer av enäggstvillingar beroende på just vilken dag det befruktade ägget delar sig.
    De har i bland delad moderkaka eller varsin, de kan ligga i samma fostersäck eller ha varsin, eller bara med en tunn skiljevägg. Den yttersta formen är såklart siamseiska tvillingar där ägget delar sig 12 dagar efter befruktning.
    Sen finns det mycket ovanliga tillståndet Polar Body Twins. Ett obefruktat ägg har delat sig och blir därefter befruktat av två spermier. Tvillingarna får samma DNA till 75 procent. Jag _tror_ att de är den hör typen av enäggstvillingar som kan vara av olika kön, Extremt ovanligt
    Annars säger man alltså att dessa typer finns:
    Dikoriotiska: När ägget delar sig inom 3 dagar efter befruktningen så kommer tvillingarna att ha varsin moderkaka, korion och amnion. De har fyra lager hinnor mellan dem som man kan se som en tjock skiljevägg. De kommer att se likadant ut som med tvåäggstvillingar vid ultraljudsundersökning.
    Ibland är det lätt att se att de har varsin moderkaka men om de sitter nära varandra kan de se ut som en enda. Man kan då med ultrajlud se en triangelform där hinnorna möts som kallas lambda-tecknet. 18-30% av enäggstvillingar är Dikoriotiska.
    Monokoriotiska: Om delningen sker mellan 4-8 dagar efter befruktningen så kommer de att dela moderkaka och korion (yttre membran) men ha varsin amnion (intre membran). Vid ultraljud kan man se en tunn skiljevägg som bildas av de två lagren amnion och det finns en T-form där hinnorna möter den enda, gemensamma moderkakan. Ca 60-70% av alla enäggstvillingar är Monokoriotiska.
    Monoamniotiska: När delningen sker efter den 8:e dagen efter befruktningen kommer de att dela moderkaka, och fosterhinnor (korion & amnion) Det finns inte någon skiljevägg mellan dem alls som man kan se vid ultraljud. Det är ovanligt och sker bara i 1-2% av alla tvillinggraviditeter. Den här tvilliggraviditeten är extra riskfylld inte bara för att de delar moderkaka och näringen kan bli ojämt fördelad utan också för att navelsträngarna kan trasslas ihop. 1-2% av enäggstvillingar är Monoamniotiska.
    Siamesiska: Om ägget delar sig efter 12:e dagen efter befruktning och ägget inte delar sig fullt ut kommer tvillingarna att vara siamesiska, det är mycket sällsynt.

    jag har själv enäggstvillingar som är Monokoriotiska
  • GrönaDruvan
    modsey skrev 2016-12-26 20:47:13 följande:
    det finns även olika typer av enäggstvillingar beroende på just vilken dag det befruktade ägget delar sig.
    De har i bland delad moderkaka eller varsin, de kan ligga i samma fostersäck eller ha varsin, eller bara med en tunn skiljevägg. Den yttersta formen är såklart siamseiska tvillingar där ägget delar sig 12 dagar efter befruktning.
    Sen finns det mycket ovanliga tillståndet Polar Body Twins. Ett obefruktat ägg har delat sig och blir därefter befruktat av två spermier. Tvillingarna får samma DNA till 75 procent. Jag _tror_ att de är den hör typen av enäggstvillingar som kan vara av olika kön, Extremt ovanligt
    Annars säger man alltså att dessa typer finns:
    Dikoriotiska: När ägget delar sig inom 3 dagar efter befruktningen så kommer tvillingarna att ha varsin moderkaka, korion och amnion. De har fyra lager hinnor mellan dem som man kan se som en tjock skiljevägg. De kommer att se likadant ut som med tvåäggstvillingar vid ultraljudsundersökning.
    Ibland är det lätt att se att de har varsin moderkaka men om de sitter nära varandra kan de se ut som en enda. Man kan då med ultrajlud se en triangelform där hinnorna möts som kallas lambda-tecknet. 18-30% av enäggstvillingar är Dikoriotiska.
    Monokoriotiska: Om delningen sker mellan 4-8 dagar efter befruktningen så kommer de att dela moderkaka och korion (yttre membran) men ha varsin amnion (intre membran). Vid ultraljud kan man se en tunn skiljevägg som bildas av de två lagren amnion och det finns en T-form där hinnorna möter den enda, gemensamma moderkakan. Ca 60-70% av alla enäggstvillingar är Monokoriotiska.
    Monoamniotiska: När delningen sker efter den 8:e dagen efter befruktningen kommer de att dela moderkaka, och fosterhinnor (korion & amnion) Det finns inte någon skiljevägg mellan dem alls som man kan se vid ultraljud. Det är ovanligt och sker bara i 1-2% av alla tvillinggraviditeter. Den här tvilliggraviditeten är extra riskfylld inte bara för att de delar moderkaka och näringen kan bli ojämt fördelad utan också för att navelsträngarna kan trasslas ihop. 1-2% av enäggstvillingar är Monoamniotiska.
    Siamesiska: Om ägget delar sig efter 12:e dagen efter befruktning och ägget inte delar sig fullt ut kommer tvillingarna att vara siamesiska, det är mycket sällsynt.

    jag har själv enäggstvillingar som är Monokoriotiska
    Kul läsning!
    Då väntar jag också monokoriotiska!
    Gick din graviditet bra?
  • modsey
    GrönaDruvan skrev 2016-12-26 21:41:21 följande:
    Kul läsning!
    Då väntar jag också monokoriotiska!
    Gick din graviditet bra?
    japp, mådde som en prinsessa. Snittades i v 37 ( planerat) och jobbade till dagarna innan det .
    vet att många tvillinggravida kan må riktigt dåligt, men jag jobbade heltid och var inte sjukskriven en dag.

    Lycka till, det är en sån ynnest att få två!
  • SportySpice
    GrönaDruvan skrev 2016-12-26 21:41:21 följande:

    Kul läsning!

    Då väntar jag också monokoriotiska!

    Gick din graviditet bra?


    modsey skrev 2016-12-26 20:47:13 följande:

    det finns även olika typer av enäggstvillingar beroende på just vilken dag det befruktade ägget delar sig.

    De har i bland delad moderkaka eller varsin, de kan ligga i samma fostersäck eller ha varsin, eller bara med en tunn skiljevägg. Den yttersta formen är såklart siamseiska tvillingar där ägget delar sig 12 dagar efter befruktning.

    Sen finns det mycket ovanliga tillståndet Polar Body Twins. Ett obefruktat ägg har delat sig och blir därefter befruktat av två spermier. Tvillingarna får samma DNA till 75 procent. Jag _tror_ att de är den hör typen av enäggstvillingar som kan vara av olika kön, Extremt ovanligt

    Annars säger man alltså att dessa typer finns:

    Dikoriotiska: När ägget delar sig inom 3 dagar efter befruktningen så kommer tvillingarna att ha varsin moderkaka, korion och amnion. De har fyra lager hinnor mellan dem som man kan se som en tjock skiljevägg. De kommer att se likadant ut som med tvåäggstvillingar vid ultraljudsundersökning.

    Ibland är det lätt att se att de har varsin moderkaka men om de sitter nära varandra kan de se ut som en enda. Man kan då med ultrajlud se en triangelform där hinnorna möts som kallas lambda-tecknet. 18-30% av enäggstvillingar är Dikoriotiska.

    Monokoriotiska: Om delningen sker mellan 4-8 dagar efter befruktningen så kommer de att dela moderkaka och korion (yttre membran) men ha varsin amnion (intre membran). Vid ultraljud kan man se en tunn skiljevägg som bildas av de två lagren amnion och det finns en T-form där hinnorna möter den enda, gemensamma moderkakan. Ca 60-70% av alla enäggstvillingar är Monokoriotiska.

    Monoamniotiska: När delningen sker efter den 8:e dagen efter befruktningen kommer de att dela moderkaka, och fosterhinnor (korion & amnion) Det finns inte någon skiljevägg mellan dem alls som man kan se vid ultraljud. Det är ovanligt och sker bara i 1-2% av alla tvillinggraviditeter. Den här tvilliggraviditeten är extra riskfylld inte bara för att de delar moderkaka och näringen kan bli ojämt fördelad utan också för att navelsträngarna kan trasslas ihop. 1-2% av enäggstvillingar är Monoamniotiska.

    Siamesiska: Om ägget delar sig efter 12:e dagen efter befruktning och ägget inte delar sig fullt ut kommer tvillingarna att vara siamesiska, det är mycket sällsynt.

    jag har själv enäggstvillingar som är Monokoriotiska


    Tack för svar, Kul läsning! ?
  • Annamathildaberg
    Hejsan på er! Jag är en psykologistudent på Karlstad Universitet och skriver min C-uppsats nu under våren och jag undersöker närhet i relationer och utveckling av identitet hos de som är tvillingar och de som är vanliga syskon. Att jag valt att undersöka tvillingar beror på att jag har ett stort intresse för just tvillingar men också för att jag själv är tvilling. Enkäten är helt anonym och tar cirka 5 minuter att genomföra. Era svar skulle vara ett stort bidrag till min studie. 
    Länk till enkäten : 
    https://sunet.artologik.net/kau/Survey/8839 

    Tack! /Anna
Svar på tråden Enäggstvillingar