• Äldre 9 Dec 00:31
    3116 visningar
    5 svar
    5
    3116

    Har jag ens en chans att komma in?

    Hej!

    Som de flesta vet så har man fått antagningsbeskedet idag. Jag har reservplats 4 på mitt första val. Jag blev antagen på min andra men vill så gärna gå på mitt första val.

    Enligt statistiken var det 150 som sökte. Endast i min urvalsgrupp (endast BII) så var det bara en 1 som blev antagen och 16 reserver. Totala antagna är 8. Jag har ingen aning om totalplatsen tyvärr.

    Min fråga är då, finns det ens en chans för mig?

    Lärarutbildning, Stockholms universitet.

  • Svar på tråden Har jag ens en chans att komma in?
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 9 Dec 10:26
    #1

    Någonstans ska det finnas statistik för tidigare år, där man kan se hur många reserver som blivit antagna. Det kan ge dig ett hum om dina chanser i alla fall. Testa att googla på antagningsstatistik+utbidningens namn.

  • Äldre 9 Dec 11:57
    #2

    Jajo, jag har gjort det. Men jag förstår nämligen ingenting. 
    Såhär står det: 

    VT2016 
    Totalt antal sökande: 150
    1:a handssökande: 11
    Urval1: 8 antagna varav 1 antagen från min urvalsgrupp (BII) 17 reserver i den gruppen. 
    Urval2: 5 antagna varav 0 antagna från min urvalsgrupp. (7 reserver) 

    Sen är det väl också att antagningspoängen där är högre än min nuvarande. Dock är jag fortfarande placerad i reserv 4. Vet någon hur det funkar? Spelar det någon roll? 

    Jag har ingen chans eller hur? 

  • Äldre 9 Dec 12:00
    #3
    VT2017
    Totalt antal sökande: 147
    1:a handssökande: 8
    Urval1: 8 antagna varav 1 antagen från min urvalsgrupp (BII) 16 reserver i den gruppen. 
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 9 Dec 12:26
    #4

    Som jag fattat det ersätter man en avhoppad antagen person med en från samma urvalsgrupp. Således måste den enda person som antagits från din grupp hoppa av, samt alla de första tre reserverna. Men med tanke på att så få valt programmet i första hand och att det varit många avhopp vt-16 tror jag inte att du är helt chanslös. Om vi säger att det tex är 70% chans att varje enskild person tackar nej så borde din chans vara 0,7^4 vilket är ca 25%.

  • Äldre 9 Dec 14:11
    #5

    Ååååh :( då får jag helt enkelt köra på engelskan och hoppas att få byta språk under utbildningstiden. 25% är så lite att det är onödigt att hoppas.

    Tack för svar!

Svar på tråden Har jag ens en chans att komma in?