• idahen

IVF graviditet

Hej alla fin blivande mammor och pappor !

Jag och min sambo blev, efter några års kämpande, äntligen gravida genom IVF behandling och det känns mer än fantastiskt när vi tog det första graviditetstestet 1 vecka innan test dag och det var ett tydligt och starkt plus på en gång <3 Vi är nu i vecka 6(5+1).

Men nu undrar jag lite hur ni andra som blivit gravida genom IVF har gjort. Jag har läst att man ska kontakta MVC så fort som möjligt för att de ska hinna med och att vi kan skapa en god relation från början men enligt min klinik menade dom att jag inte ska göra något alls förrän efter 4/1 får är vi, förhoppningsvis, i v 9 och ska tillbaka till kliniken för UL. Är allt okej då, ja då kan vi höra av oss till MVC. Är inte det lite sent ? Jag har en del oros tankar kring graviditeten eftersom det är den första och risken för missfall är stor... jag vet inte riktigt.. hur har ni andra blivit rådda att göra ?

Jätte tacksam för svar

• Svar på tråden IVF graviditet
  • hope88
    idahen skrev 2016-12-10 11:12:47 följande:

Jag och min sambo blev, efter några års kämpande, äntligen gravida genom IVF behandling och det känns mer än fantastiskt när vi tog det första graviditetstestet 1 vecka innan test dag och det var ett tydligt och starkt plus på en gång <3 Vi är nu i vecka 6(5+1).

Men nu undrar jag lite hur ni andra som blivit gravida genom IVF har gjort. Jag har läst att man ska kontakta MVC så fort som möjligt för att de ska hinna med och att vi kan skapa en god relation från början men enligt min klinik menade dom att jag inte ska göra något alls förrän efter 4/1 får är vi, förhoppningsvis, i v 9 och ska tillbaka till kliniken för UL. Är allt okej då, ja då kan vi höra av oss till MVC. Är inte det lite sent ? Jag har en del oros tankar kring graviditeten eftersom det är den första och risken för missfall är stor... jag vet inte riktigt.. hur har ni andra blivit rådda att göra ?

Jätte tacksam för svar

Hej och stort grattis :)

Är gravid i v17 nu. Första graviditeten och blev gravid på andra ivf försöket. Förstår oron till 110%. Har haft svårt att tackla den. Försöker ta en dag i taget.

Vi ringde mvc efter vi varit på ultraljud i v9 och fick tid för inskrivning i v10 :) Verkar vara normalt så :) Man kan även boka in ett hälsosamtal. Vissa mvc har grupp hälsosamtal man kan gå till.

Lycka till och försök njuta <3
  • Jenny E

Grattis! Vi är också gravida efter IVF vecka 6. Till kig sa kliniken ungefär samma sak, att vi skulle gå till MVC efetr att vi gjort ul hos dom. Vi skulle får med oss papper från kliniken. Nu gör vi visserligen vårt ul i v7 så det är inte så långt bort nu. Men jag ringde MVC samma vecka som jag tog gravtestet. MVC ville först boka in mig innan ul men senberättade jag att vi blivit gravida efter ivf och då frågade de när mitt ul var så bokade vi dagen efter.

Mitt förslag vär ring MVC och prata med dom, du kan boka in en tid redan nu även om den är i januari.

Lycka till!

• idahen
    Jenny E skrev 2016-12-10 17:37:08 följande:

Grattis! Vi är också gravida efter IVF vecka 6. Till kig sa kliniken ungefär samma sak, att vi skulle gå till MVC efetr att vi gjort ul hos dom. Vi skulle får med oss papper från kliniken. Nu gör vi visserligen vårt ul i v7 så det är inte så långt bort nu. Men jag ringde MVC samma vecka som jag tog gravtestet. MVC ville först boka in mig innan ul men senberättade jag att vi blivit gravida efter ivf och då frågade de när mitt ul var så bokade vi dagen efter.

Mitt förslag vär ring MVC och prata med dom, du kan boka in en tid redan nu även om den är i januari.

Lycka till!

Tack så jätte mycket för ditt svar, nu känner jag mig lugnare. Blev så förvånad när jag var så glad, ringde och berättade att jag plussat och de höll en lite "lägre" profil och tyckte att jag inte skulle göra något innan jag varit till dem. Kände mig lite ledsen efteråt. Men då är det alltså normalt helt enkelt. Känns skönt att höra från någon annan som går igenom samma. 

Stort grattis till er graviditet, jag ska göra precis som dig, ta en dag i taget och njuta! :)

• idahen
    Jenny E skrev 2016-12-10 17:37:08 följande:

Lycka till!

Ja men gratulerar till er också :) Gu va kul att vi är ungefär lika långt! Tack för dina tips, jag känner mig lugnare nu och vet att det är såhär klinikerna brukar göra. Kanske ringer MVC på måndag för att boka in en tid i Januari :) Åh va härligt att du får UL så tidigt, till mig tyckte dom att det var för tidigt att göra det innan deras "julledighet" så fick en tid efter.

Lycka till :)
  • Vårivfresa
    idahen skrev 2016-12-10 11:12:47 följande:

Jätte tacksam för svar

Hej!

Vi gjorde ivf i slutet av oktober och fick göra ett tidigt ul när vi gick in i v9. Vi har gått privat så vi fick rådet att skriva in oss efter ul så vi ska skriva in oss hos mvc till veckan! Vi är nu i v10 (9+1)
  • idahen
    Vårivfresa skrev 2016-12-15 14:08:09 följande:
    Hej!

Vi gjorde ivf i slutet av oktober och fick göra ett tidigt ul när vi gick in i v9. Vi har gått privat så vi fick rådet att skriva in oss efter ul så vi ska skriva in oss hos mvc till veckan! Vi är nu i v10 (9+1)
    Åh gu va kul, grattis !Glad
    Jag har faktiskt bokat in en tid till mvc redan men det blir två veckor efter att vi vart på kontroll. Är det något tokigt på UL får jag avboka, men det känns ändå tryggt att ha allt på gång !
  • amandawic

Hej och grattis till din graviditet! :) jag är också gravid efter den andra IVF-behandlingen (4 insättningen, andra FET) och är nu i v 21 :)

Känner igen din oro till 200%! Blev gravid efter första färskförsöket efter andra behandlingen men fick tyvärr missfall i v 6. Så den här graviditeten är fortfarande lite svår att ta in helt och hållet. Men nu känner man lillkillen som lever rövare där inne i princip varje dag så det blir mer och mer verkligt :)

När det gäller samtal till MVC så ringde jag de direkt efter positivt gravtest första gången men nu i denna graviditet väntade vi tills att vi visste att allt såg bra ut på vårt vul i v 8. Men det där gör du precis som du känner själv! :)

• jagkan

för oss när vi ringde in på testdagen så fick vi tid till UL i vecka 9, men på samma gång sade dem att vi skulle ringa och börja processen för inskrivning, så vår inskrivning var faktiskt en vecka innan UL i vecka 8. 

Svar på tråden IVF graviditet