• Anonym (?)
    Äldre 10 Dec 21:43
    17719 visningar
    4 svar
    4
    17719

    Vad tjänar en nyutexaminerad tandsköterska egentligen?

    Hej

    Jag ska börja studera till Tandsköterska snart och är så nyfiken på lönen. Alla säger att det är så dålig lön. Jag kollade på lönestatistik nyss och där stod det att en medellön ligger runt 20000 med typ 4 års erfarenhet. Sen gjorde jag en filtrering och då tog jag 0 års erfarenhet och min ålder 31 år och fick en medellön på 25000? Hur kommer detta sig? Vet någon vad tandsköterskor tjänar och berätta gärna vad en nyexaminerad tjänar också både privat och folktandvården.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vad tjänar en nyutexaminerad tandsköterska egentligen?
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 10 Dec 23:09
    #1

    Ingen? :)

  • Anonym (Vgr)
    Äldre 11 Dec 05:55
    #2

    I västra Götaland där jag bor och jobbar inom folktandvården ligger ingångslönen på närmare 19 000 än 20 000. Ingen sköterska tjänar mer än 25 000, trots att vi har sköterskor som är både oerhört kompetenta och har jobbat mer än 20 år i yrket. Jobbar du privat kan du i enstaka fall ha en lön på 27 000. Ingen bra lön alltså.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 11 Dec 12:17
    #3
    Anonym (Vgr) skrev 2016-12-11 05:55:38 följande:

    I västra Götaland där jag bor och jobbar inom folktandvården ligger ingångslönen på närmare 19 000 än 20 000. Ingen sköterska tjänar mer än 25 000, trots att vi har sköterskor som är både oerhört kompetenta och har jobbat mer än 20 år i yrket. Jobbar du privat kan du i enstaka fall ha en lön på 27 000. Ingen bra lön alltså.


    Tack för ditt svar. Oj det är väldigt lite. Men det konstiga är att på lönestatistik och statistiska centralbyrån ligger lönen på ca 23-25000 mellan 25-35 år. Borde man då inte ha rätt till den lönen?
  • Anonym (Vgr)
    Äldre 11 Dec 13:13
    #4
    Anonym (?) skrev 2016-12-11 12:17:52 följande:
    Tack för ditt svar. Oj det är väldigt lite. Men det konstiga är att på lönestatistik och statistiska centralbyrån ligger lönen på ca 23-25000 mellan 25-35 år. Borde man då inte ha rätt till den lönen?
    Det beror på var du jobbar. I vårt landsting kan du möjligen komma upp till 25 000 om du jobbat som tandsköterska hela ditt arbetsföra liv. Sannolikheten att du ska göra det är ändå liten även om du visar framfötterna och går alla kurser och utbildningar som finns. Enligt facket så ligger tandsköterskelönen i Västra Götaland i nivå med hur det ser ut i övriga Sverige. Så jag tror att den nivån är rimlig att ha som utgångspunkt. När det gäller lönestatistik du nog vara lite försiktig med dom uppgifterna. Oftast är det bara dom som ligger i övre kanten som brukar skicka in sina löneuppgifter när såna sammanställningar görs. Tandsköterska är ett roligt jobb men förvänta dej inte några mirakel när det gäller lönen. Man kan luras att tro att lönerna kommer att stiga de närmaste åren då tandsköterskebrist råder, men så lär det inte bli. Jag har jobbat i branschen i 25 år och hela tiden har det pratats om att satsa på tandsköterskorna. Sanningen är att det aldrig kommer att ske. Ledningen är tyvärr inte så pigga på det av olika skäl. Kort utbildning utan högskolekompetens är den största anledningen. YTH räknar inte cheferna som " riktig högskola". För några år sedan lovades en rejäl höjning av tsk- lönerna. Det slutade med 300 kronor extra i månaden. Ungefär så är det varje gång det kommer på tal och så lär det förbli. Tyvärr.
Svar på tråden Vad tjänar en nyutexaminerad tandsköterska egentligen?