• Anonym (zzz)

Hon somnar hela tiden

Är tillsammans med en kvinna (43) som somnar hela tiden, om hon inte aktiverar sig. Hon kan sova 9-12 timmar på natten, gå upp och hålla igång ett tag. Men så fort vi lägger oss intill varandra och pratar eller bara myser, somnar hon inom några sekunder. Jag frågar om hon behöver/vill sova. Hon svarar "Nej, då" och inom fem sekunder och blir direkt nästan omöjlig att väcka. Hon somnar nästan alltid när vi ska köra någonstans, om hon inte får köra själv. Häromdagen somnade hon fem gånger på en sträcka som var fem mil. Kan bara jämföra med mig själv som behöver sex timmar sömn per natt och aldrig har behov av att sova på dagen. Hon har inte ett jobb som är mer uttröttande än någon annans. Känns som att alldeles för mycket tid vi har tillsammans går åt till hennes sömnattacker som kan avbryta vilket samtal eller aktivitet som helst

• Svar på tråden Hon somnar hela tiden
  • Anonym (blomman)

Har hon uppsökt hc?

Skulle kanske vara bra att kolla upp ködkörteln.

• Anonym (Känner igen mig)

Känner tyvärr igen mig, jag är likadan. Har otroligt lätt för att somna när jag umgås med folk jag känner mig trygg med. Kan lätt somna på ett par minuter när man ska se på film, och det är otroligt ansträngande att försöka streta emot. Undrar ibland om jag har en lättare form av narkolepsi? Om jag dricker alkohol brukar jag däremot kunna hålla mig vaken.

Får lite dåligt samvete gentemot min sambo, och eftersom jag inte orkar stå emot varje kväll brukar jag då och då bestämma med honom att jag ska försöka vara vaken till en viss tid etc så vi hinner umgås ordentligt. Då får jag tex smutta på en kall dryck, småäta lite godis och försöka att inte ha filt på mig tex så brukar det funka rätt ok att se en film eller sitta uppe och prata. Ibland funkar det att ta en liten tupplur vid 20 och sen gå upp, då är jag ibland klarvaken till sent på kvällen och har inga problem att hålla korpgluggarna öppna :P

• Anonym (Ann)

Jag har problem med sköldkörteln och jag får verkligen kämpa emot för att inte somna när jag egentligen borde vara vaken. När jag var som sjukast planerade jag redan på morgonen när jag skulle ta en tupplur när jag kom hem för att orka med tex träningen,hemsysslor eller någon annan aktivitet. Men jag somnade inte om jag hade sällskap eller satt i bil,men det där är olika från person till person. Kanske det ligger annat bakom...hon borde söka VC och kolla upp det här för det låter inte normalt att somna i tid och otid. Har hon tagit vaccin mot influensan år -08..? Den påverkade många,de fick narkolepsi . Har hon alltid varit såhär? Jag har ett stort behov av sömn,minst 8-9 timmar...och trots det kan jag vara seg och trött,speciellt efter något ansträngande dagen,dagarna innan. Att ha problem med sköldkörteln= Hypotyreos , så går kroppen på lågvarv hela tiden, vi kallas även för det trötta folket. Väldigt handikappande och vi har ständigt problem med närstående som inte kan förstå hur detta påverkar hela vår vardag. Alla har inte lika jobbigt,vi har olika grader och symptom av denna sjukdom. Har hon tex gått upp i vikt utan anledning..? Denna sjukdom kommer väldigt ofta smygande och man upptäcker den oftast efter några år när fler symptom tillträder. Kanske hon har det jobbigare än hon säger med något som påverkar orken..? Hur som helst så låter detta inte normalt och Jon bör kolla upp det. Kan även vara B 12,järnbrist.

• Anonym (Struma)

Min spontana tanke är också att kolla upp sköldkörteln.

Jag fick operera bort min. Jag var oerhört trött innan och mår avsevärt mycket bättre idag.

Är tråkigt som partner att inte kunna umgås som man kanske hade velat. Lycka till.

• Anonym (Tjej)

Har hon alltid varit så? Hypo/hypertyreos? Narkolepsi? Snarkar hon?

• Anonym (zzz)

Vi har bara känt varandra i ett år och det har varit så hela tiden ja. Kan fråga om det "alltid" varit likadant. Hon tycker ju själv det är jobbigt/pinsamt att hon somnar då hon egentligen borde vara intresserad av att vara vaken

Svar på tråden Hon somnar hela tiden