• Maanellas

    tror ni att män är duktigare på att säga vad de tycker till sin chef

    Jag har en liten inlämningsuppgift där jag ska skriva lite om genus. Vad är typiskt manligt. Vad tror ni, tror ni att män, jämfört med kvinnor, har lättare att säga till sin chef vad man tycker?

  • Svar på tråden tror ni att män är duktigare på att säga vad de tycker till sin chef
  • Maanellas

    Ja, jag  har också den erfarenheten. Men upplever du att det är en förväntning på att det ska vara typiskt manligt?

  • MadHatter

    Fattar jag det rätt att du ska skriva om könsstereotypa fördomar om hur män och kvinnor är? Alltså inte faktiska likheter som finns inom gruppen utan fördomar om likheter?

    I såfall tror jag att du kan ha rätt, det sägs ju ofta att kvinnor pratar bakom ryggen och män är rättframma och säger som det är. Så det är nog en rätt levande fördom baserat på kön. Sen tror jag också att det kan finnas tendenser att tolka kvinnors kritik som gnäll och mäns just som kritik.

  • glutten

    Nej, det tror jag inte. Min erfarenhet är att män generellt är enormt konflikträdda i relation till andra män och framför allt aktar sig noga för att utmana en man som står över dem i hierarkin.

  • foodforclouds
    glutten skrev 2016-12-11 13:19:27 följande:

    Nej, det tror jag inte. Min erfarenhet är att män generellt är enormt konflikträdda i relation till andra män och framför allt aktar sig noga för att utmana en man som står över dem i hierarkin.


    Du vet om att det finns kvinnliga chefer va?
  • glutten
    foodforclouds skrev 2016-12-11 13:26:36 följande:
    Du vet om att det finns kvinnliga chefer va?
    Hahaha touché! Pinsamt för mig.
Svar på tråden tror ni att män är duktigare på att säga vad de tycker till sin chef