• Lolla

    Hjälpa dottern att lära sig 3000 ord innan sommarlovet!

    Här lovat min 9-åriga dotter att hon ska få resa själv till släktingarna i USA eller London i sommar om hon lär sig 3000 nya ord innan sommarlovet (ca 15-16 ord per dag under 6 månader). Vi tränar genom att titta på enkla bildberättelser/filmer på youtube och övar på de ord hon inte förstår.

    Är det någon som har tips på bra engelskspråkiga barnprogram/sagor? Lätt/medel nivå. Och är det någon som har tips på ett snabbt/effektivt sätt att lära sig glosor?

  • Svar på tråden Hjälpa dottern att lära sig 3000 ord innan sommarlovet!
  • elyse

    Se på film utan text är ju en höjdare för konversationsengelskan! Finns massor av bra filmer på Viaplay.

  • elyse

    Och kanske se någon flygplatsdokumentär och lära sig ord och fraser.

  • Lolla

    Ja precis..! Har du något tips på bra film (där de pratar tydligt och lite långsammare)?

  • elyse
    Lolla skrev 2016-12-12 11:41:23 följande:

    Ja precis..! Har du något tips på bra film (där de pratar tydligt och lite långsammare)?


    Disneys äldre filmer, från -96 och bakåt.

    Klassiska familje-filmer som Ensam hemma, My Girl, Stand by me...

    Grejen med "tydligt och långsamt" är ju att det sällan är särskilt roligt att se. Det jag brukar göra är att jag första gången när jag ser en film har text (på svenska eller engelska) och därefter otextat. Tycker man tappar charmen i språket med korta koncista textningar. Med ett barn skulle jag övergå från svenska till engelska i filmer hon redan har. Då vet hon redan vad de säger och hur handlingen är.

    En jätterolig författare som skriver för nybörjare (på engelska) är Dav Pilkey. "Dragon"-böckerna är fantastiska! Vi har också en bok om The stupid bunnies. Finns på Youtube så du kan kolla läget innan du köper. Jag handlar på amazon.co.uk.
  • Lolla

    Tack! Ja hon gillar inte riktigt Disney. För barnsligt. My Girl.. nostalgi! Ska kolla upp författaren du nämnde också

Svar på tråden Hjälpa dottern att lära sig 3000 ord innan sommarlovet!