• Josefine1983malmo

    Galen i sitt barnbarn

    Hej,

    Fick barn 8 oktober och sedan dess har min mor (bor på annan ort) träffat sitt barnbarn en hel vecka när hon hälsade på från 10-19 alla dagar och utöver det vid tre kortare tillfällen. Barnet är 2,5månad nu.

    Eftersom hon bor på annan ort vill hon ringa varje dag minst 30 minuter och prata om sitt barnbarn, samt skicka sms mellan 2-10 varje dag. Hon har även köpt högvis med presenter som hon skickar upp.

    Smsen innehållet tex detta: saknar gullungen sååååå, hälsa att mormor kommer snart. Räknar ner dagarna tills vi ses igen. Ska ut och gå med honom igen i vagnen.

    Vagnen fick jag inte hålla på hela veckan när hon var här.

    Den veckan hon var här fick jag dagligen mellan 5-10ggr höra:

    - han fryser klä på mer

    - akta hans nacke

    - kan han verkligen ligga där

    - akta honom

    - lämna inte honom själv ens när han sover

    Osv osv

    Sen också; han är trött han vill sova, han vill vars hos mormor, han saknar mormor osv när jag ammar honom.

    Sen en rad olika tips om hur man ska göra med allt från varför jag har tvättservetter när jag torkar honom och inte papper, varför jag har olja och inte puder osv.

    Sen dagen efter ringer hon har har beställt masss paket till honom med leverans hem till oss.

    Puuuuuuuh! Jag är helt slut!! Ska det vara såhär nu?

  • Svar på tråden Galen i sitt barnbarn
  • Dixie

    Jag hade inte stått ut att ha det så!!

    Varför skicka sms till ett spädbarn, låter lite galet.... du måste nog sätta ner foten och visa att du visst uppskattar en engagerad mormor men nu har hon gått för långt! Sätt gränser vad som gäller, tex ett sms per dag, telefonsamtal 3 ggr i veckan etc.

  • Monkii

    Nej så ska det inte vara, det låter helt stört. Mor och farföräldrar måste låta bebisens föräldrar vara föräldrar. Min svärmor var hos oss och barnet låg och sov, jag gick och kollade in i rummet från hallen ibland och då tar hon tag i min arm och säger Gå inte in, han känner att du är där! Inte okej. Säg ifrån nu annars kommer du få ett helvetes helvete senare.

  • Monkii
    Scalaren skrev 2016-12-12 13:08:27 följande:

    Underbart, min grannes mamma bryr sig inte alls om sitt barnbarn.


    Det är klart att det är bra att bry sig men man kan bry sig utan att lägga sig i så mycket att man hämmar mamman och pappan.
  • iMitera

    Usch, vad jobbigt det låter. Vilket överdrivet beteende. Har inga vidare tips dock annat än att försöka minska lite på besöken. Man kan ju lätt bli osäker själv när man får en massa råd, och påverkas trots att man innerst inne vet att man har rätt gällande vissa saker.

    Min mamma älskar sina barnbarn och är en jättebra mormor, men ibland stör jag mig också på vissa kommentarer, såna där "du älskar din mormor du" och "titta hon vill till mormor fast du är bredvid" säger hon mycket ofta. Jo, jag vet att de gillar sin mormor, men varför detta behov av att bekräfta sig själv så mycket?

  • Josefine1983malmo

    Håller med er om att sätt gränser. Men det är väldigt svårt tycker jag. Jag har gett pikar som att: jag vet hur man håller honom, jag vill tvätta honom såhär osv osv men sen går det 14 min Max så kommer ett nytt såkallat råd. Kar även sagt till att sluta köpa a mycket men det vägras.

    Har slutat svara på sms o h samtal men hon skickar och ringer endå lika mkt.

    Skulle vilja förstå varför hennes reaktion är såhär

  • Josefine1983malmo
    iMitera skrev 2016-12-12 13:21:48 följande:

    Usch, vad jobbigt det låter. Vilket överdrivet beteende. Har inga vidare tips dock annat än att försöka minska lite på besöken. Man kan ju lätt bli osäker själv när man får en massa råd, och påverkas trots att man innerst inne vet att man har rätt gällande vissa saker.

    Min mamma älskar sina barnbarn och är en jättebra mormor, men ibland stör jag mig också på vissa kommentarer, såna där "du älskar din mormor du" och "titta hon vill till mormor fast du är bredvid" säger hon mycket ofta. Jo, jag vet att de gillar sin mormor, men varför detta behov av att bekräfta sig själv så mycket?


    Ja, hela tiden är det: han saknar mormor, kolla mormor kan trösta, han är så glad hos mormor osv osv. Minst 24 gånger per dag. Även fast han är hungrig vägrar hon släppa utan ska trösta.

    Det var riktigt oförskämt det hon sa när du var brevid. Man lär sig kanske bortse från det och låta dom hållas
  • Josefine1983malmo
    Monkii skrev 2016-12-12 13:29:24 följande:

    Sluta ge snälla pikar, säg Men nu får du väl ändå ge dig.


    ok ska testa att vara lite hårdare, tycker dom jag verkligen varit det, känns inte bra att man ska behöva ryta igen för att bli hörd
  • Fru Ve

    Det låter jobbigt håller jag med om. Men försök också tänka positivt - när barnet blir lite större har du fantastisk möjlighet till hjälp och avlastning och kan få egen tid. Nu är ju barnet så litet än men när man kan "låna ut" dem istället så får hon ju verkligen utlopp för att vara mormor och det blir win-win.

Svar på tråden Galen i sitt barnbarn